NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254990
Hej,

Min V50 -2008 har något knas med AC'n. Åkte till en liten firma som provtryckte vilket var ok, men systemet var tomt på gas. Dom sprutade då i spårvätska och jag skulle köra med ACn påslagen några dagar och sedan komma tillbaka. Direkt efter jag körde därifrån så märker jag att bilen tappar effekt när ACn jobbar. Den liksom stryper sig lite grann när man kör. Man hör att det är något som slås av/på fram och tillbaka med ca 2 sek mellanrum så det känns konstigt när man kör. Det låter även lite illa från någon del som är AC relaterad i från motorrummet. Vet någon vad detta beror på? Tips mottages tacksamt.
Vill vara lite påläst innan jag åker tillbaka och dödsdomen :)

/C
Senast redigerad av 1 combato, redigerad totalt 0 gånger.
av Miinan
#1255178
Svårt att svara på när det är lite knapphänt med info, men när den "slår" av kommer varmluft ? dör ACn helt ? har dom kollat chimsningen ?
Det är så mycket det kan vara när det gäller ACn, så åk in och låt dom kolla om det läker någon stans.. och där efter kan man hjälpa ;)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1255230
Det låter normalt bortsett från av och 2 med så kort intervall. Tyder på att det redan är dåligt med gas. Men bara att återkomma till verkstan som de sa.

Jag har provat att köra 0-100 med min gamla 940 med AC av och på och det var 2 sekunder sklinnad.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

Användarvisningsbild
av combato
#1257215
Lite mer info och även en ny fråga :)
Åkte tillbaka till kyl killen som provtryckte ACn och hällde i spårmedel, och det visade sig att det var kondensorn som är trasig/hål i. Att den giack av och på enl. kyl killen var att kompressorn försöker arbeta med det spårmedel som han tryckte i och att det är såpass lite så att den slår av/på hela tiden.

Nu har jag dock problem att hitta en kondensor på nätet då jag är osäker på gängmåtttet till anslutningarna på min bil. Har OEM nummret men det kommer fram 2 st olika alternativ på gäng mått. Någon som vet hur jag hittar rätt kondensor?

Måtten som jag får träff på är:
15,4 mm / 13,8 mm
samt
15,5 mm / 13,8 mm
OEM nummer från volvohandlare: 31418513
Jag har ett chassinummer som är högre än 394052
Bilmodell: VOLVO V50 (MW) 2.4 D5 179 HKR FRÅN ÅR 03.2006 (min är en 2008)
ex. på olika jag hittat:
https://www.bildelaronline24.se/nrf/2389123
https://www.bildelaronline24.se/prasco/7469397

/C
#1280716
Det blev till slut att jag fick tag i rätt kondensor på skruvat.se där det stod mycket tydligare till vilket chassinummer det passade till. Art 86459 passade min bil och nu (sedan i somras) så funkar ACn perfekt igen. Att byta den hos kyl killen hemma kostade 1200:- så hela jobbet inkl felsökning samt fyllning gick på 3104:- vilket kändes bra om man jämför med bilia som skulle ha ca 8000:-

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]