NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254419
hej! Nu är det tungt! Jag lämnade in min volvo C30 med D5motor till min lokala bilreparatör för att byta kamrem och vattenpump samt diverse remmar. Allt gick bra! när jag skulle köra därifrån upptäckte jag att klimatanläggningen samt radion och annat inte fungerade. Det visade sig att det var säkring nr 16 (30 amper) belägen i motorrummet som bränts av (matning till info entainment). När jag satte in en ny small det direkt utan att jag hade belastning på (tändningen var avslagen).
Hjälp!!! kan någon gissa vad som kan ha hänt när kamremsbytet skedde? bilmekaren menade att han inte rört några elgrejor. Först tänkte jag att det kanske hade kommit kylvatten på någon elgrej men det borde i så fall ha torkat upp nu. fortfarande smäller säkringen direkt. Något förslag???
#1254700
En kabel som ligger i kläm någonstans. Leta upp den aktuella kabeln i utgången i säkringsdosan. Följ kabeln och kontrollera den vid skarpa hörn och annat misstänkt. Den kan ju också ha blivit klämd när man har skruvat ihop något.
Hittar du något sådant fel få skall du visa upp det för verkstaden igen så att dom förstår att "så skall man inte göra!"
#1254830
Alla kablar kan bli klämda om någon "slarvig" är framme och skruvar någonstans.
Men just i din bil vågar jag inte säga något bestämt härifrån. Det är enklast att kolla i närheten av dom enheterna du nämner. Finns det kablar där, så kolla upp dom. Du har ju redan utgångsläget med den säkringen som smäller av. I någon av dom kretsar som matas av den aktuella säkringen har du en kortslutning. Enklast är ju att anta en kabel eftersom någon har skruvat i bilen nyligen. Naturligtvis kan det vara en enhet, AC, radio etc. etc. som är trasig. Men varför skulle det inträffa just när någon jobbade med bilen utan att verkstaden "inte har rört något" (efter egen utsago)?


En liten pekpinne i all välmening som ett tillägg: Det stavas Ampere. Egentligen Ampère om man skall vara noga.
Amper är något helt annat: https://www.synonymer.se/sv-syn/amper
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]