NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1253214
Köpte en Volvo V50 -07 begagnat i början av våren. Den var då relativt nybesiktad och följande var nytt och bytt:

- Länkarmar fram 2018
- Hjullager båda fram 2018
- Hydraulaggregat till ABS 2018
- Fjäderbenslagring bak 2018
- 4-hjulsinställning 2018
- Bromsskivor och klossar runtom höst 2017

Men. Jag tycker att bilen är svajig. Och känns inte helt tipp topp när den körs.

Det första jag noterade var att bilen vid hastigheter över 120km/h fick en väldigt skakig ratt. Tog den därför till Däckia där man fixade obalans i samtliga däck.

När man sedan bromsar bilen (9/10 ggr) så tjuter det från vad jag gissar är bromsarna. Pratade med en verkstad om det som sa att det antagligen krävs en hårdare inbromsning för att ”det ska sätta sig”. Dock ej testat. Kan det stämma?

Det kommer även ett högt ljud när bilen backas och bilen är helt svängda. Vad kan det bero på?
#1253315
Jkmforsberg skrev:Det kommer även ett högt ljud när bilen backas och bilen är helt svängda. Vad kan det bero på?
Brukar vara drivknutarna man hör (knakar) om man svänger fullt och backar eller kör framåt. Enklast är nån som står och lyssnar vid hjulen.
Du skriver inte varifrån det hörs? Men antog fram?
#1253318
flub skrev: mån 04 jun 2018, 22:18
Jkmforsberg skrev:Det kommer även ett högt ljud när bilen backas och bilen är helt svängda. Vad kan det bero på?
Brukar vara drivknutarna man hör (knakar) om man svänger fullt och backar eller kör framåt. Enklast är nån som står och lyssnar vid hjulen.
Du skriver inte varifrån det hörs? Men antog fram?
Det låter bakifrån. Höger sida, tror jag. Tjutande ljud, nästan som en båttuta. Men det låter endast om jag exempelvis backar ut från en parkering eller liknande.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]