NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#84437
Blev rekommenderad detta forum av en kompis, har just beställt en ny bil och tänkte jag skulle skumma igenom forumet nu. Kör just nu en 2,0D som jag kört drygt 6000 mil med nu, utan större problem. Jag läste nyss om dimljusen som jag också har fått bytt, ljudet i stereon som försvunnit någon gång och om den ryckiga motorgången som reningen av partikelfiltret kan orsaka. Den ojämna motorgången har inte min verkstad kunnat förklara, men nu vet jag, tack! Min nya V50 D5:a kommer om någon vecka, det ska bli kul att testa den. Men tyvärr verkar det inte som bilen har något reservhjul, inte ens domkraft verkar det som... Lite trist och långpendla med en bil som inte ens har ett nödhjul? Dessutom jobbar jag som ...mekaniker... kul och behöva ringa efter hjälp bara för ett däck... man kan ju köra ner i ett potthål eller nåt. T5AWD kan jag tänka inte får plats med ett reservhjul pga vinkelväxeln under, men D5:an? Finns det plats ändå? Varför inget nödhjul ens?
Användarvisningsbild
av Loner
#84451
Allt fler väljer att spara vikt & plats, framförallt plats antar jag..
Men det finns väl sån där fånig punkteringsspray antar jag?

Sen är det som tur är inte så himla vanligt med punktering....
(lär väl få äta upp det och få punka själv imorgon)

/L
Användarvisningsbild
av wendtan
#84528
Min T5 -06 har reservhjul, så isåfall är de ett nytt påhitt
av plamek
#84674
wendtan skrev:Min T5 -06 har reservhjul, så isåfall är de ett nytt påhitt
Från -07 står det att V50 T5AWD och D5 har "däcklagningssats med kompressor", övriga modeller "nödhjul TempaSpare"...?
Användarvisningsbild
av Jensen
#84896
Glöm inte att du har Volvo Assistans i tre år om du köper
en ny bil.
Användarvisningsbild
av NickeB
#84947
Min -05 har reservhjul.
I instruktionsboken står det dock att det finns två varianter; antingen levereras bilen med reservhjul eller lagningssats. Så det kom nog tidigare än -07.
Vet inte om det var tänkt för olika marknader reservhjul/lagningssats eller om en del "svenska" bilar levererats med lagningssats.
av Addekarlsson
#85023
Jensen skrev:Glöm inte att du har Volvo Assistans i tre år om du köper
en ny bil.
Den ger jag inte mycket för, eftersom man måste ha reservhjul och domkraft alternativt lagningssats i bilen för att den ska gälla vid punktering. :roll:
Däck på burk räknas inte som lagningssats.
Annars åker man på en förhöjd självrisk.
Detta var svaret jag fick av Volvia och andra försäkringsbolag, när jag kollade upp saken.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Driver64
#85243
Addekarlsson skrev:Däck på burk räknas inte som lagningssats.
Är inte "däck på burk" en lagningssats?
av Addekarlsson
#85292
Inte enligt dom jag pratat med tidigare på olika försäkringsbolag. Jag pratade alltså med flera, och alla sa samma sak, däck på burk räknas inte som lagningssats.
Men kolla gärna, för det är ändå ett par år sen jag kollade. Sen dess har jag inte brytt mig, för jag har reservdäck i bilen, och skiter fullständigt i att teckna assistanceförsäkring numera. :lol:

Mvh/ Adde
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]