NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1252848
Hej,

Har en relativt nyinköpt v50 1.8f MY08 manuell 17000mil..

När man startar så lägger den sig ibland (!) på typ låga 600rpm och vägrar svara på gasen överhuvudtaget i några sekunder, ibland upp till 8-10s.. Sen går den som om inget hänt..
Detta händer oavsett om motorn är kall, varm, gått långt/kort innan, utetemp, regn/torrt och oavsett mängd i tanken (alltid bensin i min ägo)..

Har googlat lite men blir inte helt klok..

Nån som vet vad man kan göra?

Mvh :)
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
#1252937
#1258314
Gjorde basservice hos Bilia häromdan och fick en massa mjukvaruuppdateringar (tid ägare servade ju inte på Bilia) på köpet samt felkodsavläsning m a p startbeteendet..
Den enda felkoden som fanns var gaspedal intermittent fel lägesgivare nånting.
Dock tror Bilia att den nya mjukvaran till motorn kan komma att trolla bort startbeteendet, samtidigt som de innan uppdateringen i och för sig antydde att "flexifuel är ofta såna här" ;) .. Så, resultatet återstår att se, men hittills efter några starter så verkar det lovande iaf..

Ska försöka återkoppla här på forumet om nån månad angående hur det har gått :)
#1268002
Nu har det gått ett tag, allt såg ljust ut ett par veckor men sen dess har den börjat bete sig liknande igen, dock mer sällan..

Har ingen egen felkodläsare så vet inte om felkoden på gaspedalen är tebax..
Skulle det kunna ha något att göra med startfenomenet?
#1268008
Har du undersökt något annat än felkoderna på bilia? Annars så kolla slangar och kablar så gott det går.

Skulle ev. kunna vara bränslepumpen, någon som vet mer där?
#1269604
Jag hade liknande problem när jag köpte min 1.8f , var snabbt in till volvo för felsökning medan jag hade begagnadgaranti kvar. Det visade sig att det var spjällhuset som var igen kleggat. Tydligen rätt vanligt, speciellt när man kör för ofta med etanol. Rengöring av spjällhuset gjorde susen för mig.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]