NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersst
#1251023
Nån som stött på liknande? Då bilen stått typ nån timme eller längre och man lägger i R från P så knycker det först lite till (normalt) och sedan typ halv sekund efter hörs ett metalliskt klonk från framvagnen. Detta kommer alltså medan jag ännu står på bromsen. Ljudet kommer bara en gång alltså ifall jag går tillbaka till P och sedan R inget klonk. Klonket kommer bara med R 90% av gångerna.

Var inne hos Volvo och bad mekanikern lyssna (hamnade gå på lunch emellan för att jag skulle kunna få klonket att höras) Han sade att han hört det ofta och att det skulle bero på bromsarna som på nåt sätt rör sig/sätter sig(?)

Har efter det försökt med kompisen höra var ljudet kommer ifrån och hade handen på bromsoket med kunde nog inte verifiera att ljudet skulle komma från bromsarna. Har även prövat att pumpa pedalen i P förren bytt till R men det uppstår ändå klonk.

Har läst på nätet om folk med liknande klonk ta ut drivaxlarna från växellådan och smort in dem och satt tillbaka och det skulle ha hjälp. Frågade även killen på volvo om detta och de har endast gjort det på mycket äldre bilar och var lite skeptiskt till detta.

Annars går växlingarna fint och märker inget i körning.
Bilen alltså V50 2.4 Geartronic 2007 körd 150 000 km. ”ny” bil för mig så vet inte om det alltid varit så.

Nån med liknande problem?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]