NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#1250861
Jag ska hjälpa min syster att byta två dörrar på hennes V50 som har börjat rosta. Hon fick tag på två i bra skick till ett bra pris så varför inte.

Jag tror mig veta hur jag lossar dörrarna baserat på okulär besiktning men jag funderar mest på vad jag behöver ta med från den gamla dörren in i den nya.
Låskistan antar jag, för att den lilla bladnyckeln ska fungera. Sitter även mottagaren för centrallåset i den kistan? Och sen då? Jag kommer behöva byta panelerna på dörrarna också då ena var ljus och andra mörk så jag kommer ju behöva riva en del och kan då passa på att ta med det mesta tänker jag, men är det något som är av yttersta vikt?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av grillchips
#1251425
Ja just det, det tänkte jag inte på.
Fick även tips om att passa mig för airbag-sensorn i dörren, det var en som tog loss dörren för att få den omlackad och efter det lös lampan som då behövde släckas. Jag förmodar att det är som så mycket annat i bilen när det kommer till airbags, är någon sådan kontakt bortkopplad så starta inte bilen så slipper man problemet. Hon kunde däremot inte alls minnas att bilen startades när kontakten var lös...?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1251428
Sitter det verkligen en airbagsensor där? Hade ju all elektronik borta i mina V50 dörrar och fick inget felmeddelande. Hur som är det ju av med minuspolen tills allt är på plats.

Gör så att du flyttar över den där svarta lådan med elektronik samt låskistan. Risken finns annars att hon behöver ny mjukvara (DDM samt PDM), går loss på en ca 2000:-

Det ska väl finnas väl dokumenterat hur man gör detta på en V70II här på forat, samma tillvägagångssätt iaf.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1251431
Jag är osäker faktiskt. Jag fick informationen av en person som har en C30, så den kanske är utformad annorlunda på så sätt.

Ska försöka rota fram V70-bytet, borde ju vara snudd på identiskt.

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Hej, Jag har haft bilen på försäkr[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]