NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moroten
#1250431
Hej!

Läste ut felkoder på min bil idag med min volvo via dice, och tyvärr får jag inte bort dessa felkoder, bilen går som en klocka, inga lampor lyser, men kan jag få en 2:a pga av dessa felkoder?

bilen gäller en v50 d5 2008 steg 1 chippad.

download/file.php?mode=view&id=11714
Bilagor
felkod.jpg
felkod.jpg (77.18 KiB) Visad 846 gånger
av 220hp
#1250480
Pga att den är chippad så stämmer inte checksumman för ECM. Om inte motorlampan lyser så tror jag inte det är några problem. Felkoden i mitten är ju att CEM inte får kontakt men CPM (dieselvärmare). Ser på översikten över styrenheterna att den är grå.
av Moroten
#1250555
220hp skrev:Pga att den är chippad så stämmer inte checksumman för ECM. Om inte motorlampan lyser så tror jag inte det är några problem. Felkoden i mitten är ju att CEM inte får kontakt men CPM (dieselvärmare). Ser på översikten över styrenheterna att den är grå.
Okej tack för svar, tänkte oxå på det att den är steg 1 chippad, att inte dieselvärmaren inte fungerar är för att säkringen är borta, så då är det bara checksumman för ECM som kommer ligga kvar pga av chippningen? ingen lampa lyser så det borde va tuta och köra bara med andra ord
av 220hp
#1250585
Har aldrig besiktigat nåt chiptrimmat men det borde vara så. Sen är det väl så att om man ska vara riktigt noggrann så ska den väl typas om efter trimning. Men hur många gör det??
av fredriknilsson
#1250687
Helt normalt. ECM stämmer av checksumman mot CEM och stämmer den inte så sätts felkoden. Så kass trimfirma... tja... jag tror inte många trimfirmor hackar sig in i CEM och ändrar där...

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]