NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flub
#1250100
Jaha då var det dags, när man behöver den som mest...

Jag har en V50 D2 -11, lyckades se på kompressorn vilken modell det var också. PXV16 - 1754p Volvo P31291929.
Har googlat som en galning men verkar stört omöjligt att hitta en lös magnetkoppling till dessa.
Alternativet är att köpa en komplett kompressor från skrotad bil, men då står man kanske med samma problem igen.

Är det någon av er som har erfarenhet och hittat en magnetkoppling alternativt shimsat denna variant?
Har inte hunnit skruva med bilen ännu det får bli till helgen och kika om det går att shimsa den eller om lamellerna är skrot.

Prisförslaget jag fått inkl jobb.
10150kr ny kompressor (ca6000k + jobb, tömning + fyllning)

Ska prova ringa runt lite mer i veckan då det känns som väldigt onödigt att byta kompressorn när det med största sannolikhet inte är fel på den.
av flub
#1250226
Jag hissa upp bilen och demontera ytterdelen för att se om det gick att shimsa, det går. Men det låg endast en bricka i på 0.5mm, så det blir till att göra egna brickor.

Jag passade på att slita fram kabeln till magneten, den sitter på ovansidan av kompressorn och det är trångt att komma åt . Det gjorde det inte lättare när kontakten sitter i en hållare som borde gå att skjuta ut kontakten framåt för att lossa men på min fick jag inte loss den. Den andra delen på hållaren är en sån där plastplugg med "hullingar". Efter mycket försiktigt ruckande och tillslut slitande så gick den av som väntat.. Nu såhär i efterhand skulle man tillverkat någon krok eller nåt så man kunde trycka ut den från andra sidan.
Mätte magneten och den ger inget som helst utslag.

Volvo (Bilia) hade magnetkoppling, 3213kr. + jobb.
Fick ett skapligt pris på en begagnad kompressor från en bildemontering.
Ska åka och hämta den till helgen så får vi se hur det går...



---

Demonterade magnetkopplingen på den begagnade kompressorn, den var i mycket bra skick.
Magnetkopplingen som satt på var inte i så fint skick.. Slitytan var bitvis borta på remhjulet. Lagret såg ut att ha svettats.
Magneten som ligger i en "gjuten-skål" var helt skrovlig i gjutningen så de var inte så konstigt att den gav noll utslag.

STEG FÖR STEG, om nån undrar.
Låssa remmen, 15mm nyckel att slacka spännrullen och ta av remmen med.
AC-kompressorn,
Ytterdelen sitter med en 14mm mutter, jag tog en spännverktyg till en vinkelslip att hålla emot med, lirka ut den samt brickan.
Därefter kommer en segersäkring, var enkel att komma åt med ett vinklat verktyg.
Sedan gick det enkelt att lossa remhjulet och jag behövde ingen avdragare
Magneten är det som är kvar nu med ytterligare en segersäkring, nådde inte in med min vinklade tång utan fick använda en rak och det var trångt att komma åt (på kompressorn som satt på bilen) men det gick.

Skiftade delar och monterade på de "nya".

Nu funkar AC'n som den ska igen.
Lite jobb och 1750kr blev det, och då har jag ändå en begagnad kompressor liggandes nu.
av Krco
#1383045
Hej!
Jag hade samma problem på min v50. Magnetkoppling var fel på. På Volvo vill dem ha 3375kr för ny magnetkoppling. Det fanns inte på andra ställen att beställa.
Så jag köpte begagnad kompressor från bildemonteringen för 1000kr skiftade magnetkoppling och remskivan med lager, på min kompressor och nu funkar ac :-D

Tack för tipset.
av qsecofr
#1383365
Om man har ett riktigt högt vinande lagerljud är det sannolikt lagret i magnetkopplingen som är slut då? Antar att det finns lager i själva kompressordelen också?


Tapatalked.
av qsecofr
#1383767
qsecofr skrev:Om man har ett riktigt högt vinande lagerljud är det sannolikt lagret i magnetkopplingen som är slut då? Antar att det finns lager i själva kompressordelen också?


Tapatalked.
Kan svara mig själv här, ja det var slut. Det ramlade ut kulor och var helt sönderkört. Tyvärr verkar lager i själva kompressorn också vara slut då det låter illa när drar runt den för hand.


Tapatalked.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]