NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1248126


/M
av dieselputte
#1248134
Ja, det kan jag förstå, mutterknack och låsbara hjulmuttrar är ingen bra kombo. Mina drog jag alltid för hand med momentnyckel och PST hos Volvo gjorde alltid det också, så det var väl därför det gick bra att få loss med engångsverktyget. De sa dock att de aldrig haft problem med engångsverktyget, hade funkat på alla bilar de provat på då. Såg på när de försökte skruva loss, en som satte dit engångspluggen och vred medans en kollega slog till rejält med en slägga samtidigt så släppte muttrarna lätt.
av Baua
#1248201
Hata låsbultar, fy fan vilket skit.
Blir att ta kontakt med vår lokala Volvo verkstad.
Aldrig mer låsbultar kan jag lova.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1248208
Visst e det skit men det en nog inte roligare att komma ut till en bil som står på tegelstenar vilket klart händer ändå.


/M
av Baua
#1248378
85EF9561-56E5-4CFD-B08E-DD4525855A68.jpeg
85EF9561-56E5-4CFD-B08E-DD4525855A68.jpeg (72.64 KiB) Visad 386 gånger
Någon som har testat dessa?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1248381
Jag tror den satsen är anpassade för denna typ av låsbult.
Bilagor
låsbult.jpg
låsbult.jpg (4.25 KiB) Visad 384 gånger
av dieselputte
#1248410
Baua skrev: sön 06 maj 2018, 20:56 Någon som har testat dessa?
Glöm den satsen, funkar inte på Volvos egna låsmuttrar. Den här satsen är den som användes till min bil http://www.biloverkstad.se/2014/02/03/l ... julbultar/ finns hos http://www.auto-tools.com/ ingen aning om priset, men antar att de är dyra. Leta upp en verkstad som har dessa.

Edit, första länken funkar tydligen inte när jag provar, men gå in på Auto-Tools , till höger i startsidan finns Nyheter/Kampanjer , näst längst ned i nyheterna finns satsen
av Baua
#1248477
Hej alla!
Många tack för alla svar och ideer.
Frugan åkte i morse till Volvo i Tumba och dom löste detta snabbt.
De hade nycklar så det blev inga fysiska ingrepp.
Mycket bra service och fyra nya icke låsbara bultar på plats
av 220hp
#1249150
Självklart borde säljande firma fixa/stå för detta. Annars, åk till en riktig volvoverkstad. Det finns en mastersats med alla 10 nycklar. Om den inte är sönderdragen så är det lätt fixat. I ditt fall, Magnus-B så kan det vara så att kodningen på låsmuttern skadats och det är så små marginaler, så att om den är dragen med muttermaskin dessutom så är det inte säkert att ens ” rätt” hylsa biter.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1249223
Nu löste det sig för ts men den modellen av lås det handlade om har jag svårt att tro skulle skadas i bulten men däremot så är kodnyckeln väldigt mjuk och ska absolut inte dras med maskin.
Det stämmer att Volvo verkstäder har mastersats som jag nämt tidigare men se börjar nog försvinna då även verkstan sabbat nycklar och de går inte beställa längre.

/M
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!