NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndreHagglund
#1246477
Har nog läst alla trådar som har med detta att göra men ingen verkar ha exakt samma symptom som jag har.
Det är alltså "anti sladd service erfodras" samt "försämrad motorprestanda" som tänds i bilen.

"Försämrad motorprestanda" tänds så fort jag start den, men jag märker dock inte av någon försämrad motorprestanda..
Anti sladd service erfodras tänds om jag gasar på, typ över 2800v/min, och då går även bilen in i nåt som känns som ett "limp mode", tappar typ all kraft och går ej att varva över 3000v/min.. vrider jag av/på tändningen så försvinner det.

Vad i hellskotta kan detta vara? =)

Är en V50 1.6D eDrive 2009.
Användarvisningsbild
av bernersjo
#1246498
Det kan bero på en massa olika saker egentligen så det är svårt att ge ett exakt svar.. Hade liknande problem då motorlampan tändes, bilen gick ibland in i limpmode men släppte ofta med en omstart. Allra enklast är att du lämnar in för en felsökning så får du svar på vad som strular och eventuell åtgärd. Bor du i närheten av Göteborg så har jag möjlighet att koppla upp den och kolla felkoderna i Vida..
av AndreHagglund
#1246505
Verkstan hade ingen aning om vad det kunde vara, dom läste ut någon om "kommunikationsfel till motorstyrenhet".
Men som sagt, det konstiga i allt är att den endast kommer upp vid gaspådrag på 3:ans växel eller högre... "försämrad motorprestanda" hade de ingen aning om heller vad det kunde vara, inget speciellt som de kunde läsa ut iaf.
Användarvisningsbild
av bernersjo
#1246506
Vad var det för verkstad? Vet du om dom använde sig av Vida+Dice (Volvos diagnosverktyg/system) eller var den nån generell felkodsavläsare?

Då du har en lite äldre Volvo, precis som jag, så rekommenderar jag att du köper en själv. Finns massor med trådar kring kina Vida+Dice här på forumet, kostar ungefär lika mycket som två felsökningar hos vst kanske. Det tjänar man in snabbt. Då ser du vilka felkoder den sätter, när, hur ofta etc. Lättare att googla på samt att du får bättre svar med mer konkreta frågor. :)

Har dessvärre ingen spontan tanke kring ditt fel på den beskrivningen, men kanske finns nån annan här som varit med om liknande..
av stigander
#1246593
AndreHagglund skrev:Har nog läst alla trådar som har med detta att göra men ingen verkar ha exakt samma symptom som jag har.
Det är alltså "anti sladd service erfodras" samt "försämrad motorprestanda" som tänds i bilen.

"Försämrad motorprestanda" tänds så fort jag start den, men jag märker dock inte av någon försämrad motorprestanda..
Anti sladd service erfodras tänds om jag gasar på, typ över 2800v/min, och då går även bilen in i nåt som känns som ett "limp mode", tappar typ all kraft och går ej att varva över 3000v/min.. vrider jag av/på tändningen så försvinner det.

Vad i hellskotta kan detta vara? =)

Är en V50 1.6D eDrive 2009.
Har haft ett liknande fall. Då var det en felande bränsletrycksgivare


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av AndreHagglund
#1246704
Tackar för svar!
Jag lyckades läsa av den exakta felkoden via en bekants OBD läsare, DTC P0238 va det som indikerades när "Antisladd service erfodras" och "DTC P2459" är det som verkar medföra "Försämrad Motorprestanda"

Med lite googlande så verkar P0238 vara något med trycket i turbon och P2459 nåt met partikelfiltret?
Någon som känner igen sig? =)
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]