NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 360volvo
#1246441
Hej, jag hoppas jag skriver i rätt Volvo s40 del. Är helt ny med volvo och jag försöker hjälpa en bekant med ett problem.
Är själv van med Audi bilar.

hursomhelst, denna person äger då en Volvo s40 2.0 - 2004 ( den nya modellen ) här är motorkoden B 5244 S4
Och jag är inte helt insatt med vad som är bytt och inte. Det enda jag vet är att bilen går bra (enligt henne och hennes pojkvän) och att det liksom inte har varit något märkbart problem.går inte dåligt osv, bra tomgång, går bra på höga/låga varv.. Men vem vet, den kanske kan gå bättre?

runt 2015 fick hon en felkod om att Lufmassemätaren krångla när hon lämna in den på en volvo verkstad. Dom bytte till en ny och efter det så har det väl funkat bra fram tills nu. För ett halvår sen fick hon en felkod ang lufmassemätaren (kommer inte ihåg koden nu). jag släckte den och sen lyste den inge mer

Den här veckan började motorlampan lysa igen och jag kolla idag. Och denna kod dök upp P0172 - System too rich, bank 1.
Vad jag förstår så får den för lite luft och för mycket bensin (rätta mig om jag har fel). Hade inte tid å kolla på den idag. Det enda jag gjorde var att kolla upp vad det satt för sensor. Och det var en MAPCO 42530, jag googla runt lite på denna för att jag först och främst ville få reda på hur jag skulle mäta (för att eventuellt kolla om de var nå fel på den) Men det jag reagera på var att denna sensor är till Mazda och inte Volvo. Kan det ha någon betydelse?

Bilen funkar som sagt, och vi har inte märkt nåt problem förutom felkoden.
För jag tänkte göra det vanliga sen, mäta denna senor, göra rent den. kolla diverse vakuum slangar, luftfiltret och allt det där som kan göra att denna kod kommer upp.

Som sagt, är väldigt ny med volvo. Så ge mig gärna tips på vad jag ska börja och vad som är fel.

just det! Hon märkte att motorlampan började lysa vid gaspådrag, men märkte som sagt inget annat ovanligt fel med bilen just då.

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom