NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1245868
Har fått nå konstigt fel på min högra bakdörr låset och fönsterhissen funkar inte trotts styrenheten i dörren är hel och det finns ström fram som det ska, kablar och kontakter ser bra ut. nån som ar nån ide va det kan vara och hur jag kan försätta felsöka. har provat byta motor och styrenhet så kan inte vara det. och låset funkar om jag kör det genom att bygla i kontakten till styrenheten.

snälla hjälp!!
#1245898
Gissar på kontaktstycket i A-stolpen vid förardörren. Var stora problem fram till 2007 då Volvo tog fram en ny kabel med guldpläterade kontakter. Det var utbyteskampanj på denna då och jag fick kabeln utbytt gratis efter en hel del problem med centrallåset som lämnade dörrar olåsta. Tyvärr är problemen nu tillbaka och det visar sig ofta i form av att utetempen visar lägre än vad den är på riktigt och att centrallåsen på höger sida (fram och bak) inte går att låsa upp, fönsterhissar , justering av höger backspegel funkar inte heller. Brukar räcka med att bryta lite i kontakten vid förardörren , så blir allt bra igen. Troligen CAN bus signalen som är känslig för oxider /fukt i kontaktstyckena.

Prova att ta isär kontakterna vid gångjärnen i samtliga dörrar, spreja med oxid rengöring , kanske det löser problemet. Kontakterna har en spärr som du måste peta upp med en skruvmejsel innan du kan lossa själva kontakten, eventuellt kan kontakterna behöva rengöras med en fin borste, avsluta med nån skyddssprej typ contact protect, eller vasselinsprej.
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]