NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1245270
Hej

Meddelandet Nedsatt Motorprestanda dök upp! Bilen har gått exakt 10000mil. Går inte över 3000 varv och drar extra diesel senaste tiden.
Ska hela partikel fällan bytas för 14000kr på volvo eller vad är felet??

Tacksam för hjälp Mvh
Senast redigerad av 1 Volvov50d2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1245271
Ta ut felkoder annars är det bara gissningar...
#1245276
Det kan vara mycket, för mig så var det laddtrycksgivaren som var trasig. vilket resulterade "nedsatt motorprestanda"(vart att köra 50 km/h till verkstaden...... 6,5 mil)
skulle inte tro att du behöver byta partikelfällan. men som frasse4 sa, koppla upp och läsa av felkoderna
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1245278
Som sagt, boka tid hos din Volvoverkstad.
Det kan vara givaren/tryckröret till partikelfiltret, jag hade det felet på min V50 och då var inte bilen rolig att köra.
Felkoden enligt protokollet från Volvo var "ECM-P200200". De bytte slang och rör tryckgivare partikelfilter. Givare: VO 31338869 och Slang: VO 31338868. Felsökning, byte och material gick på 3309:-. Bilens dator trodde att partikelfiltret var igensatt.
av flub
#1245376
Låter precis som mitt problem,
Kolla slangarna, bilden verkar inte synas längre sen "nya"forumet.

viewtopic.php?t=120522#p1013134

Bilen har varit helt utan problem sedan jag bytte dessa, slangen gick av igen här i höstas men det var bara byta till ny slangstump igen. Idiotisk konstruktion, men köper man nytt slangpaket är det kanske bättre slangar på dessa alt. längre stålrör så det kommer iväg lite längre från värmen.

Edit, missade sista inlägget att du skulle lämna in bilen.
Hur gick det?
#1245448
Åkte in till Volvo, Dem hittade inget fel på partikelfilter. Motorlampa tändes när vi kom fram: Catalysator Bank 1. Dem hittade en slang som hade släppt till partikelfiltret! Slangen byttes, diesel förbrukning gick ned, bra drag i bilen nu och problemet var löst!

Slangen hade släppt efter en hemresa i 130-140km/h i ca 2h på motorväg. Värmen hade släppt på slangen. 1.6 diesel är tydligen en dålig motor...

Tacksam för svar!

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]