NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CHM
#1244508
Hej,

Fick höra, på besiktningen, att det är dags att byta hjullager på vänster framdäck. Bilen har gått ca 15 000 mil och är en 2008 modell så det är dags. Fick en offert från bilia i Bromma som erbjöd ett pris om 5 900 kr för detta. Finner det relativt dyrt för en sådan åtgärd, någon som har erfarenhet av vad det kostar (material + arbetskostnad)?

/Claes
av dieselputte
#1244591
Volvo suger väl ut strax över 2000kr för enbart lagret, den händige byter med rätt verktyg ut lagret på c en timme, så det är ett riktigt rövarpris de erbjudit dig. Jag skulle byta själv , men var tvungen att lämna in bilen på verkstad med eget piratlager . Drivknutens splines satt som berget limmade för att motverka knäppningar. Lämnade bilen på Meca och har för mig de tog runt 1200kr för bytet. Totalt gick det på 675kr för lager (Mister-Auto) + arbete = under 2000kr. Blev samma visa på höger sida några 100 mil senare (så var beredd på att det andra också lämnar in snart) , bägge lagren har väl rullat c 2000 mil sedan bytet utan några problem.

Mina råd är följande,

1: Är du händig, köp pressverktyg för dessa hjullager från Biltema för c 1500kr , det är inte svårt att byta (om inte drivknutens splines är limmade dvs......krävde 5 tons hydraulpress hos Meca för att få isär) Beställ lager från Mister-Auto, eller nån annan webbshop. Finns bra videos på YT som visar hur det går till
(Snubben använder samma verktyg som Biltema säljer)

2: Vänd dig till en mindre verkstad, typ Meca , eller nån lokal förmåga som har bra rykte, då kanske du kommer undan med under 3000kr för allt.
av CHM
#1245095
Hej,

Stort tack för utförligt svar. Jag har talat med autoexperten som erbjöd ett pris om 2950 kr för material och arbete vilket känns betydligt rimligare och rimmar med det du skriver. Det var ett SKF lager som de sätter in.

Tack förhjälpen!
/Clses
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]