NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndreasLaMotte
#1244393
Hej!

Jag har en v50 -06 1.8f som fått ett dunkande missljud från motor/växellåda och efter lite forskande verkar det vara dmf svänghjulet som är slut.

Tänkte ge mig på att byta detta själv, vad jag förstår ska det räcka med att rensa vänstersidan av motorn, bort med drivaxlar och sedan sänka ner hela paketet lite.
..

1.8f med 5 växlad låda = mtx75 och då behöver inte subframen tas ner..???

Jag har hittat detta paket som borde passa, någon som kan verifiera?

http://www.mister-auto.se/sv/kopplings ... =27624&c=0
av Truckdoktor
#1244403
Min Dubbelmassasvänghjul på v70:n var slut efter 22.000mil. Fanns lite vibrationer och ryckningar vid växlingen. Oftast "slår" en kass svänghjul fram och tillbacka när man stänger av motorn. Då hörs det ett "tick-tack".
Tänk på att byta skruvar till svänghjul (12-kantskalle på min) och jag antar, att det är en självjusterande koppling. Då behövs det Specialverktyg för montering.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

#1249771
Nu har jag bytt svänghjul och koppling + urtrampningslager. Det gick bra och jag har hunnit köra 10-15 mil med bilen.

Märkte för nån dag sedan att kopplingen kärvar lite och går trögt tillbaka. Provade att lufta igen men så droppade det under växellåda....suck...

Nu har jag rivit ner skiten igen och konstaterat att den nya slavcylindern/urtrampningslagret läcker. Går att blåsa rakt igenom.

Undrar vad som kan ha gått fel...???
20180514_185720.jpg
Slavcylinder
20180514_185720.jpg (410.51 KiB) Visad 1505 gånger
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]