NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1244347
Hej. Idag har det uppstått ett högt gnisslande ljud som kommer någonstans ifrån höger framhjul. Vad jag har förstått är det vanligt just på min bilmodell att grus fastnar mellan sköld och skiva. Jag har testat knepen att backa och bromsa ganska många gånger nu. Men ljudet vägrar att försvinna, blir galen!
Tänker att det inte kan vara skivan eller beläggen som är slut, för då borde det ju vara enbart uppstå när jag bromsar eller hur? Kan tillägga att det låter mindre när jag backar konstigt nog. Tänker att jag ska försöka peta lite på skölden och se om det trillar ner någon liten sten. Eller har ni några andra tips? Tack på förhand
#1244478
Vet inte hur många gånger jag var ute för detta problem (med sten som fastnar alltså) på min C30. Sjukt irriterande, pinsamt och otroligt vanligt jämfört med andra bilar jag haft.
Lösningen var så gott som alltid att backa med REJÄL fart på lämpligt ställe (rakt, brett och utan annan trafik). Vid något tillfälle hjälpte inte ens detta men efter ett tag brukade stenen hoppa den ändå.
Håller med dig om att man blir galen på ljudet!
#1244612
@jiha1968, @Nalleman64, Nu var det så lätt att peta just med en mejsel på bromskölden och så trillade det ner en förvånansvärt stor sten, 1-2cm i omkrets. Tog bokstavligen fem sekunder. Och så var det borta.
Lustigt nog så uppstod det idag igen samma fenomen på min mammas Volvo, (hänt henne ett antal gånger) men det har försvunnit när hon backat så som du beskrev. Men istället för backa fram och tillbaks så visade jag detta knep, och likaså så trillade det ner en sten och det var borta :) Man kanske borde ha en mejsel i bilen hela tiden för just detta hehe...
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]