NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1240819
dieselputte skrev:Se till att ha på lite Loctite i gängorna innan du drar åt, rostfritt gängar upp sig otroligt lätt om muttern vibrerat loss lite, alternativ dit med en fjäderbricka. En annan säker metod är "nylockmutter" i syrafast, den lossnar nog aldrig.
Loctite, är det superlimmet? (har jag hemma) eller du menar skruvlåsningsmedel?
Sitter skruven alltså med mutter på baksidan av skylthållaren? Eller är det bara själva skruven man fäster skylthållaren med? (förlåt om jag kommer med dumma frågor men börjar känna mig förvirrad i detta nu haha..att en så till synes enkel sak skulle bli så jobbig)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1240835
Loctite finns både som superlim och gänglåsning, och det är bäst att använda gänglåsning här ifall du vill lossa skruvarna nån gång. Finns gänglåsning på biltema också men då heter det bara gänglåsning. Använd blå, den är lagom stark.

Det sitter förmodligen nån insatsgänga bakom skylten så det är bara skruvarna och eventuellt nån bricka du behöver.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
#1240840
Tack! Får köpa skruvlåsningsmedel och testa. Men kom på nu att det kanske är dåligt att använda rostfria skruvar.. Att det kan bli galvaniska strömmar eller vad det kallas, att bilplåten kan börja rosta mer av detta?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1240876
Om jag bestämmer mig för att använda tejp för montering av skylthållaren, bör jag då bara kapa av huvudet på skruvarna och låta de sitta i? Tänkte på om det finns risk att fukt, regnvatten eller dylikt tar sig in i hålen där skruvarna skulle suttit om jag tar bort dem helt?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1241191
Du kan ju kanske silikon-täta hålen med något som tål lite väder och vind. På min V90 är regplåten fastsatt med kardborre. Har förvisso bara lagt drygt 10 mil på mätaren hittills men det sitter minst lika bra som dag 1.
Läst att flera kör med dubbelhäftande tejp och även det ska sitta som berget.
#1241197
grillchips skrev:Du kan ju kanske silikon-täta hålen med något som tål lite väder och vind. På min V90 är regplåten fastsatt med kardborre. Har förvisso bara lagt drygt 10 mil på mätaren hittills men det sitter minst lika bra som dag 1.
Läst att flera kör med dubbelhäftande tejp och även det ska sitta som berget.
Så länge man inte köper tejpen på biltema, den jag har därifrån är skräp.

Det finns ju kardborrband nuförtiden där båda sidorna är likadana och består av svampliknande piggar i plast, de är riktigt bra och är svåra att få isär. Finns nån billighetsvariant på clasohlson och sen finns såklart 3M

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
#1241198
Kardborren jag kör med är faktiskt Biltemas, googlar man lite så är det många som kör med den och verkar mäkta förvånade över hur bra det sitter. För egen del så återstår det att se, min plan är väl med tiden att byta kardborren mot magneter men det är ett senare bekymmer. :lol:
#1244622
när jag bytte reggplåts hållare till en i kromad i rostfritt stål så var det samma sak, tog en universaltång även kallad svetstång och knipsa fast på skruvens huvud o började skruva, vipps gick det huvudet av :) gjorde infästning på nya platser med självborrande skruv. :-)

Gillar lite kromade detaljer på svart bil :)


111111111111.jpg
111111111111.jpg (142.74 KiB) Visad 613 gånger
Senast redigerad av 1 BlackXS, redigerad totalt 0 gånger.

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]