NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wader
#1240301
Har en v50 2004 där plötsligt spolarpumpen lagt av och får ingen spolarvätska på vare sig fram eller bakruta. Däremot funkar spolning på lyktorna.Vad jag förstår finns ingen säkring för rutspolning men väl till lyktspolning, eller är det samma säkring? Oavsett vad är det inget ljud alls ifrån någon pump när jag aktiverar spaken. Om det nu skulle vara is någonstans i spolsystemet så ska det väl ändå komma livstecken ifrån motorutrymmet? ´Har aldrig upplevt en bil där spolarpump är trasig, är det vanligt på Volvo? Någon tekniskt bevandrad med goda råd på forumet?
Tack på förhand
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1240491
Samma säkring (F48 CEM) till rutspolning + torkarmotor fram och bak.
Lyktspolning F11 i motorrum.
Samma motor till rutspolning fram och bak, riktningen styrs av två olika relä i CEM.

Frusen spolarmotor...?
av Wader
#1240556
Hej Jiha!
Tack för svar och det har visserligen varit plus 5 här i Stockholm utan någon förändring men det kanske inte räcker om den nu frusit. Jag får helt enkelt köra in i ett varmgarage i något köpcenter och ta en kaffe. Skulle spolarpumpen ändå vara livlös antar jag att byte är enda alternativet? Finns det eftermarknadspumpar som passar utan modifiering eller är det volvo originaldelar som gäller? Tyckte någon skrev i annan tråd att pumpen nås underifrån trångt o enländigt som det är på bilar nu för tiden.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1240651
Säkring F48 hittar du på CEM, under handskfacket, inte i motorrummet.
Du vet den boken man inte läser? På sida 177-182 :wink:
(säkringen är nog hel, eftersom torkarmotorn fungerar)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]