NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1230817
Har hittat liknande trådar på forumet men ingen som jag tycker exakt liknar mina problem så jag provar med en ny tråd kring min Volvo V50 1,6D årsmodell 2010 som har gått ca 14000 mil. Följande syptom har uppkommit på senaste tiden.

Bilen rycker/skakar vid varvtal mellan 1200 - 1800 varv på 3ans, 4ans och 5ans växel. Inga ryckningar på 1an och 2an och inte heller vid lägre eller högre varvtal.

Dieselvärmaren fungerar inte (om jag kör direktstart på den så blinkar den PÅ i några sekunder sedan byter den status till AV, kör jag timer så händer ingenting alls), den slutade fungera för ca 2 månader sedan, strax efter att jag bytte glödstift på verkstad. kan det finnas samband?

Lite historik:

Fick i början på januari i år felkod som pekade på partikelfilter P242F samt P2458. Partikelfiltret bytt för 1,5 år sedan (ca 2000 mil sedan).

Noterade samtidigt att det blev svart på marken vid avgasröret när jag startade bilen och varvade bilen upp mot 3000 varv.

Var in på verkstad som felsökte och de konstaterade att det var olja i rören kring turbon, både innan turbon och efter turbon och rekommenderade byte av turbo, partikelfilter och intercooler.

Jag skaffade då en turbo från bilskrot som jag lät verkstaden byta, men valde att avvakta med byte av intercooler och Partikelfilter.

Nu har bilen börjat rycka enl. beskrivningen ovan, samt att jag har kollat i rören kring turbo och det är återigen olja i dessa rör. Tycker mängden olja i rören är mer än bara oljedimma.

Bilen servades senast på Bilia för 350 mil sedan i september 2017.

Funderar på följande åtgärder:

1) byte bränslefilter
2) rengöring/byte partikelfilter
3) rengöring av intercooler
4) byte av olja/oljefilter (på nytt, nyligen bytt i samband med service)
5) rengöring av oljesump, filter i sumpen samt ev. byte av oljematning och returrör från turbon?

Tacksam för inspel och tankat kring möjlig orsak samt åtgärd som verkar rimligast och vettigast!

Kan det vara problem med oljereturen som gör att olja istället pressas ut runt turbon?

Vad kan ryckningarna bero på? Törs jag köra bilen eller bör jag låta den stå tills felet ringats in?
#1230824
BÖrjade ryckandet efter turbobytet känns det ju som att det är något relaterat till det. Jag skulle börja med att köpa en billig laddtrycksmätare och koppla in provisoriskt för att se om laddtrycket svajar.

Vad exakt betydde felkoderna? Jag tycker det låter lite långsökt att en läckande turbo skulle förstöra partikelfiltret, om vi inte talar om stort läckage på avgassiden. Men då borde bilen ryka som ett ånglok...
#1230831
frasse4 skrev:BÖrjade ryckandet efter turbobytet känns det ju som att det är något relaterat till det. Jag skulle börja med att köpa en billig laddtrycksmätare och koppla in provisoriskt för att se om laddtrycket svajar.

Vad exakt betydde felkoderna? Jag tycker det låter lite långsökt att en läckande turbo skulle förstöra partikelfiltret, om vi inte talar om stort läckage på avgassiden. Men då borde bilen ryka som ett ånglok...
Jag noterade inte ngt ryckande innan byte av turbo, men kan heller inte säga att det började direkt efter bytet av turbo, utan det kom nog snarare ngn vecka efter att bytet skett.
En billig laddtrycksmätare, funkar typ en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000028535/
#1230832
Ja den är helt mekanisk så du behöver inte koppla in el. Du kan dra en tunn slang från insuget upp genom glipan på motorhuven och in genom rutan. Ta med en kompis som tittar på mätaren när du kör.
#1230834
frasse4 skrev:Ja den är helt mekanisk så du behöver inte koppla in el. Du kan dra en tunn slang från insuget upp genom glipan på motorhuven och in genom sidorutan. Ta med en kompis som tittar på mätaren när du kör.
#1230838
frasse4 skrev:Ja den är helt mekanisk så du behöver inte koppla in el. Du kan dra en tunn slang från insuget upp genom glipan på motorhuven och in genom rutan. Ta med en kompis som tittar på mätaren när du kör.
lysande, en sådan skall införskaffas. och slang, vilken typ av tunn slang ska jag skaffa, alltså behöver det vara ngn speciell slang som klarar visst tryck, eller funkar det med vilken slang som helst?
återkommer när jag testat.
#1230840
Nej 2 bar är inte så högt tryck. Man brukar nog köra genomskinlig pvc ganska tunn. Men det funkar med bensinslang också. På en bensinare vill man ju inte slangen drar ihop sig vid vacuum, men det finns ju inte på en diesel...
#1230854
roggabear skrev:
frasse4 skrev:Ja den är helt mekanisk så du behöver inte koppla in el. Du kan dra en tunn slang från insuget upp genom glipan på motorhuven och in genom rutan. Ta med en kompis som tittar på mätaren när du kör.
lysande, en sådan skall införskaffas. och slang, vilken typ av tunn slang ska jag skaffa, alltså behöver det vara ngn speciell slang som klarar visst tryck, eller funkar det med vilken slang som helst?
återkommer när jag testat.
Nästa utmaning blir att finna vilken slang/var den skall anslutas till insuget, men det får bli ett senare huvudbry.
#1231026
Hmm, fast det känns inte som det skulle vara relaterat till turbon. Har dock inte någon bra input på var du kan felsöka...

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]