NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1229347
Hej

Bil: V50 T5 AWD -05

Får felmeddelande "styrning låst, försök igen" "Ratt låst" och bilen går ej att starta.
Rattlåset är ej aktiverat och det går att vrida ratten obehindrat.

Sökt på andra trådar och fått några träffar men jag är lite osäker på vilken detalj som strular.
En del trådar tyder på själva tändningslåset (dvs kassetten för nyckeln) men andra sökningar beskriver att det är rattlåset som kärvar.
Jag har redan monterat ut tändningslåset men det känns onödigt att byta om det är rattlåset

Någon som råkat ut för liknande som kan bringa klarhet??

//Peter
Senast redigerad av 1 Peja71, redigerad totalt 0 gånger.
#1229757
Har bytt nyckelmottagaren/tändlåset på min när den strulade. Men vill minnas att den i det tillfället indikerade något med nyckel fel. Men då fungerade inte rattlåset heller. När jag jag väl var fast på parkeringsplatsen hittade jag denna länk http://www.volvo-forums.com/t13060-key-error.htm, där "tarcis" beskrev hur man kunde få igång ett trasigt tändlås, och vipps så kunde jag köra hem bilen och byta tändlåset.
#1230377
Hej

Fick tag i ett begagnat tändningslås som nu installerats med positivt resultat :)
Solenoiden till rattlåset klickade till direkt när nya låset var på plats och nyckeln sattes i.

Började försöka montera ner rattlåset enligt rekommenderad video. Tyvärr var låset fastsatt med låsbultar (sådana som går av vid ett visst tryck) så den tanken gav jag upp.

Tack för support
Peter
#1255267
Fick samma felkod på en V50 2.4 -04. När jag stoppade i nyckeln klickar det 3 ggr och jag fick felkoden. Testade tipset från filmen men knackade på rattlås-mekaniamen utan att dementera den då den satt med säkerhetsskruv. Då lossnade det och funkade fint 👍👍👍. Tack för bra tips. Tror man ska se till att ratten inte ligger "i spjärn" mot rattlåset när man sätter i nyckeln...då ökar nog risken för att det fastnar. Känn på ratten innan du sätter i nyckeln och är den "i lås" vrid ratten lite från låsningen och håll den där när ni sätter i nyckeln 🙂

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]