NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sompa1
#1249608
Hittade det här.
Packning, topplock
FORD C-MAX, FOCUS II, FOCUS C-MAX, FOCUS Sedan II, FOCUS Turnier II, MONDEO III, MONDEO Sedan III, MONDEO Turnier III, MAZDA 5, 6 Hatchback, 6 Kombi, 6 Sedan, 6 Station Wagon, MX-5 III, VOLVO C30 I, S40 II, V50 I

Verkar passa många bilar.
av Rådlös
#1249611
Ja, det är alltid bäst att samla på sig så mycket information som möjligt om man skall göra något så omfattande som ett motorbyte. Dessvärre sitter inte jag på all information. Det som jag återgav från VIDA har jag fått direkt av Volvo. Jag hade en fråga om F-motorer och skrev till Volvocars. Efter en liten tid svarade dom med några sidor ur VIDA som jag fick på en PDF-fil.
Men jag kan ju bidra med den här länken: https://www.volvopartswebstore.com/
Där bör man kunna hitta nummer och pris (i US-dollar) på dom flesta reservdelar?
av Sompa1
#1250267
Lite uppdatering!! Motor och låda ska ur i en enhet och då nedåt. Hört med flera och alla säger samma sak. Vad gäller arbetet så går det om man har lyft. Lite jobb men ska inte vara några större problem. Tråkigt bara med drivaxlarna och framvagn.
av Jola054
#1251021
Hej!
Bytte precis på en S40 och få tog vi ur motor och låda ihop nedåt. Vi satte i motor utan låda uppifrån och tryckte dit lådan underifrån. Tror att det är lättast att även ta ut motor och låda separat. I övrigt inget speciellt svårt utan göra allt i lugnt tempo .
av Jola054
#1251150
Är det någon som har Fords motornummer som motsvara 1,8 liters motorn (ej F)
av Rådlös
#1251193
Kanske på den här sidan? https://www.autoexperten.se/reservdelar ... -27477207/
Du ser att det står motorkoder längst ner på översta bildrutan. Översta raden är ett antal bokstavskombinationer. Raden under den känner vi igen som Volvos motorkoder för den aktuella motorn. Notera att Volvo använder S8 på slutet i motorkoden för FFV-motorerna. Motsvarande bensinmotor heter, om jag ser rätt (?) S11.
Övre raden med bokstavskombinationerna är förmodligen Fords nummer? Googla på dom och se vad det blir för svar. Om din tilltänkta motor finns med där så har du träffat rätt.

Till den som undrar: FFV heter både Fords och Volvos E85-motorer. FlexiFuel Vehicle. Ford ägde ju Volvo när detta var aktuellt. Andra fabrikat hade sina egna namn. Jag minns på rak arm bara SAAB BioPower, men VW, Renault, Pegeuot, GM och många fler hade sina egna namn, om ni skulle stöta på något exemplar. Japanska bilar hade inga E85-modeller. I alla fall inte till salu här i Europa. Däremot i Brasilien. T.o.m. en MC! Honda Titan 150 cc.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]