NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Köllix
#1229289
Hej!
Har en 06 volvo v50 1.8 bensin som havererat.
Svåra och dyra att få tag på.
Har en fundering eftersom det kom upp att en 1.6 liters motor skulle passa enligt en engelsk sida.
Vet någon om detta kan stämma för i så fall finns det helt plötsligt motorer att få tag på.
Min trasiga motor heter B4184s11 och motorn som sägs
Skal passa är således en 1.6 bensinare med nr B4164s3
Alltså passar det att gå ned från en 1.8 till en 1.6?
Tackar för svar!
av mattsson81
#1229482
Jag har för mig att Ford focus har samma motor om du går på samma år å storlek
troligen får man flytta över mycket från sin motor men block å topp bör gå att använda

Obs jag har inte gjort detta ingrepp men det kan ju va värt att undersöka
det finns gott om Ford motorer på bildelsbasen

Jag tror dock du kan få problem om du går ner i volym med motorstyrningen

Tillexempel Q7DA dock en Flexifule
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=36633869
Användarvisningsbild
av hollan
#1229711
1,6an är en helt annan motor den har bla kamrem 1,8 har som bekant kedja
Mitt råd är isåfall och kolla på 1,8 f alltså flexifuel motorn den passar rakt i tänk bara på och flytta över spridarna pga flexifuel har större än rena bensinare
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1229724
Ja byta till en annan motormodell blir kanske knivigt då du ändrat helbilsgodkännandet och då ska registreringsbesiktiga bilen och tror inte att den går igenom. Ring Svensk Bilprovning, de kan svara på om det ens är tillåtet eller ej :-)-)
av Köllix
#1229754
Tack för era svar!
Det lutar åt en 1.8 flexifuel.
Skulle dock vilja vara helt säker på att det är möjligt!
//Köllix

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
av Rådlös
#1229924
Vill du ha en 1.8 F för att kunna köra på E85 eller väljer du enbart att köra på bensin?
av Köllix
#1247990
Har nu köpt mig rätt motor till min V50 (b4184s11) bensin med kamkedja. så nu är detta löst.
Ville inte ha en flexifuel utan det berodde bara på att dpm gick att få tag i till rätt kurs.

Nu skulle jag behöva veta hur man gör när man byter motor i min v50?
Först och främst "trodde" mekanikerna på den lokala verkstaden att det skulle kosta ca 10-14 tusen att göra detta om det gick bra.
Dom ville inte lämna pris och trodde inte ett dugg på att enhetstiden från datorn skulle räcka (8.6timmar)
Dom trodde ockå att man behövde ta lös motorn underifrån Alltså att den inte gick att lyfta ur, vilket fördyrar jobbet pga mer tid och framvagnsinställning.

Dom har dock inte sett motorrummet eller motorn.
Jag själv tycker att det ser ut som att det finns rätt så bra med plats och det finns dessutom lyftögglor monterade både på gamla och nya motorn.
Jag misstänker alltså att det går att lyfta ur motorn.
Om det gör detta är jag nästan i fas att prova göra jobbet själv för att spara ganska många tusenlappar och för att jag brukar bli rätt så stimulerad när jag får lära mig något nytt.

Min fråga är således om den går att byta uppifrån och om ni tror att jag duger till det!

//Jonne
av Sompa1
#1249543
Följer gärna detta. Har samma problem och jag undrar var du fick tag i motorn? Svindyra på demonteringen!! Hade en tanke och ta blocket från 1,8 f då det är vevaxeln samt lagren som gått i min. Annars blir det ett rent motorbyte och kommer lägga ut hur det gått. Ser dock ut som att det går att kunna lyfta ur motorn. Ang toppen till en 1,8 f så är förbränningsutrymmet inte samma och är andra ventiler för flexifuel.
av Rådlös
#1249577
Det är lite mer som är annorlunda i F-motorerna. Detta:
Changes
The following components or functions are adapted to E85 fuel compared with B4184S11:
•cylinder head
•injectors
•larger valve clearance
•fuel rail
•electric engine block heater
•fuel lines
•DC/AC converter
•fuel tank unit and fuel pump
•adaptation functions in the Engine Control Module (ECM)
Googleöversättning:
Förändringar
Följande komponenter eller funktioner är anpassade till E85 bränsle jämfört med B4184S11:
• Förbränningsrum
• Insprutare
• Större ventilavstånd
• Bränslefördelarrör
• Elektrisk motorblockvärmare
• Bränsleledningar
• DC/AC-omvandlare
• Bränsletankenhet och bränslepump
• Anpassningsfunktioner i Engine Control Module (ECM) (Mappning i styrdatorn)

Uppgifterna är ur VIDA.

Om man behåller den ursprungliga styrdatorn och övrig elektronik kan man naturligtvis bara köra på bensin, bf 95.
DC/AC-omvandlaren sitter inte i motorn, sitter under baksätet i F-modellerna och har en speciell funktion för tankmätaren om man kör på E85 och hela tankarmaturen är alltså speciell för F-modellerna. Den behövs alltså inte heller för bensindrift. Motorvärmaren, som är en "riktig" doppvärmare blir ju en ren bonus om man tar hela motorblocket. Det är en Volvo original (Calix) och fullt utbyggbart med övriga Volvotillbehör (Calix). Alla F-modeller har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Eftersom en F-motor är en FFV = FlexiFuel Vehicle så skall den fungera på bensin enbart. Utan någon speciell åtgärd.

Ett litet tips om man väljer ett motorblock från en F-motor och avser att använda och bygga ut den elektriska motorvärmaren med tillbehör: Det finns en förberedd kabelgenomgång för kabeln till kupévärmaruttaget, i torpedväggen. Det sitter trångt och dolt bakom motorn. (Det finns flera trådar om detta här på forumet) Därför skall man passa på att montera den kabeln i genomföringen medan motorn är urlyft ur bilen och man har bättre svängrum.
av Sompa1
#1249586
Hej Rådlös.
Som jag tänkte angående att bara ta blocket från från en F motor, det ska väl också gå så vida inte ventilavståndet ställer till det. Kanske kan kolla och se om det är samma toppackning till dessa motorer.
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]