NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggabear
#1266156
Ok med de nivåerna som referens så verkar mitt filter friskt, om nu givaren är att lita på.

Det stämmer att den 31a juli var additivtanken tom, både enl vida och med sticka in i tanken. Och dessförinnan har jag haft in bilen på verkstad och enl. verkstad fått påfyllt på 2 ggr på 2 år, med ca 1500-2000 mil mellan påfyllning.
Denba gången (1a Augusti i år) fyllde jag på Additiv på egen hand. Varken verkstad eller jag kan se tecken på läckage, men det kanske är så lite så det inte märks!? Funderar på om jag ska köra det test du gjort akre, dvs koppla loss slangen från pumpen och se så det verkligen pumpas ut i slagen också.

Kommer nog dessutom köra med Vida inkopplat en tid för att se om pumpen aktiveras oftare än enbart efter tankning av ngn anledning.
av akre
#1266157
Jag fattar inte... Du skriver att den ryker... En diesel med partikelfilter ska inte ryka. Det är ju nackdelen med partikelfilter att man normalt inte kan se om den ryker pga läcka i på boostsidan av turbon eller läckande spridare.

Hur länge har du haft bilen? Det är inte så att någon har borrat ett stort hål genom partikelfällan?
av roggabear
#1266164
Det stämmer att den ryker vid kraftig acceleration.
Jag har haft bilen sedan sept 2013. Fick partikelfilter bytt på verkstad (ej bilia) i april 2016. Det var i samband med det som additiv fylldes på, och efter ca 1500 mil var det tomt första gången och Bilia fyllde på och efter ytterligare max 2000 mil var det tomt igen.
I januari i år så började rykandet och bilen bogserades till firman som bytte partikelfilter, se tråd viewtopic.php?f=31&t=139973

Samt

viewtopic.php?f=31&t=140461
av akre
#1266167
Om du har en rykande motor utan additiv borde den regenerera hela tiden. Men dina tryckvärden visar på tomt filter. Antingen är givaren paj eller så är det hål i filtret. Jag gissar på det senare. Vad för filter bytte du till? Corderite eller kiselkarbid (sic)?

Varför additivet är slut är också en gåta. Det är helt omöjligt att den pumpar in så mycket additiv. Att bilia vet hur man fyller får man väl anta. Men hur gjorde du när du fyllde på? Anslöt du flaskan på övre eller nedre anslutningen?
av roggabear
#1266174
Osäker på vilken typ av filter som monterades, har för mig att de i januari när de kollade på bilen igen nämnde något om att de hade monterat ett originalfilter pga leveransproblem från ngn annan leverantör ( men jag gick betala ett billigare pris trots allt ). Kanske får lov att skruva ner partikelfiltret och se om man kan se om det är några hål i det!?

När jag fyllde på additiv följde jag anvisningarna i Vida, dvs
077442FC-2E23-411E-A0B3-71E0BB2FB7DD.jpeg
077442FC-2E23-411E-A0B3-71E0BB2FB7DD.jpeg (212.3 KiB) Visad 548 gånger
av akre
#1266179
Ok original filter med rabatt... Vågar man fråga vad det kostade för Volvos "original" filter är allt annat än billiga. Sorry att jag låter skeptisk men bilverkstäder litar jag inte på. Speciellt inte oberoende verkstäder.
av roggabear
#1266226
jag förstår din reaktion. Så här var det, I april 2016 bytte firman i Solna partikelfilter och fyllde på Eolys/additiv i min V50.
ordinarie pris hos dem för partikelfiltret var 5200 kr (jag var då medveten om att det inte skulle vara ett originalfilter.
Allt gott efter det, sedan under höste fick jag problem med igensatt bränslefilter, och i januari 2017 konstaterade Bilia att Additivtanken var tom och fyllde på denna.

Sedan ca 1 år senare, januari 2018, började problemen med att det rök kraftigt vid acceleration, och felkoder på partikelfiltret sattes. Jag bärgade då bilen tillbaks till firma som bytt partikelfilter, då jag var övertygad om att felet återigen låg i filtret, men de konstaterade de att det var olja i rör/slangar kring turbo och rekommendera byte av turbo pga oljeöverdrag i turbon. Utan att jag visste bättre så lät jag dem byta turbo åt mig (jag jagade rätt på turbo via bildelsbasen) och de fick utföra själva bytet.

I samband med att de bytte turbo så diskuterade jag Partikelfiltret med dem, och de sade då efter att ha tittat ner i motorrumemt att "det sitter ett originalfilter i bilen".
Då svarade jag att det var märkligt för de hade ju bytt filter åt mig 2016, och fick då till svars att det hade varit problem med leverans av utbytesfilter i april 2016 och att de då hade monterat in ett originalfilter åt mig istället.
av akre
#1266248
Allright, som jag ser det så är det uppenbara felet att du inte har additiv i tanken av någon orsak. I övrigt är det lite märkligt att du kan se rök bakom bilen för det borde man inte se om partikelfällan funkar. Men eftersom du inte har något additiv så är det kanske lika bra att partikelfällan är sprucken/borrad/borttagen.

Det enda som kan vara lite riskabelt är om du åker omkring med en felaktig givare och tätt filter. Annars hade jag inte sänkt mer pengar i det slukhålet.
av roggabear
#1266322
akre skrev: fre 24 aug 2018, 11:26 Allright, som jag ser det så är det uppenbara felet att du inte har additiv i tanken av någon orsak. I övrigt är det lite märkligt att du kan se rök bakom bilen för det borde man inte se om partikelfällan funkar. Men eftersom du inte har något additiv så är det kanske lika bra att partikelfällan är sprucken/borrad/borttagen.

Det enda som kan vara lite riskabelt är om du åker omkring med en felaktig givare och tätt filter. Annars hade jag inte sänkt mer pengar i det slukhålet.
Ska försöka skriva ner partikelfiltret och se om jag kan luska ut ifall det är trasigt eller manipulerat på något sätt.

Ang. att inte sänka mer pengar i slukhålet. Gissar att jag får problem att bli godkänd på besiktning i november om det ryker om bilen? Partikelhalten lär väl vara på tok för hög, eller?
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)