- ons 22 nov 2017, 13:23
#1213529
Hej!
Jag har en flexifuel med ett problem jag inte blir klok på.
Det började med att den ryckte vid gaspådrag. (vilket den gör ännu). Flikar in att gul motorlampa börjar blinka när den börjar rycka. En gång har den tänts permanent och efter det så gick den i i nåt limp-mode för den gick som det kändes på tre cylindrar. Efter att den stod avstängd 20 minuter så gick den "normalt"
Jag har letat hål i slangar utan att hitta nåt. Jag har inte läst ut ev. felkoder ännu då jag väntar på att felkodsavläsaren (volvo-vida) ska dimpa ner i lådan.
Jag läste runt på forum efter liknande fel och hittade lite grann som påminde. Har gjort rent gasspjället, och det var efter detta som den började konstra ännu lite mer. Nu fastnar gasen, eller så går den inte ner på tomgång som det skall när jag släpper gasen. Den håller 2-2500 rpm beroende på hur jag har gasat när jag trycker ner kopplingen. När jag stannar bilen helt med motor igång så droppar den ner till 800-1000 rpm, dvs normal tomgång.
Tidigare när jag släppte gasen och motorbromsade så gick förbrukning ner till noll. Nu ligger den och suger i sig soppa hela tiden då det luktar bensin i kupen. På nåt sätt ligger spjället öppet och ger signal till insprutning att skicka in mer bensin fast jag motorbromsar eller frikopplar. Eller så är det nåt med insprutning som jävlas?
Jag misstänker att det är spjällhuset som jävlas på nåt sätt då det är efter rengöring som just detta elände började. Iofs så kan allt ha med spjället att göra om motorn som styr spjället kärvar eller nåt.
Vågar jag dränka spjällmotor på insidan av spjället i 5-56? Kan iofs ligga skit mellan axel och hus som fastnat när jag rengjorde?
Bilen har gått 21000mil. Jag kör bara bensin f.ö.
Tips någon?
/Marko
Jag har en flexifuel med ett problem jag inte blir klok på.
Det började med att den ryckte vid gaspådrag. (vilket den gör ännu). Flikar in att gul motorlampa börjar blinka när den börjar rycka. En gång har den tänts permanent och efter det så gick den i i nåt limp-mode för den gick som det kändes på tre cylindrar. Efter att den stod avstängd 20 minuter så gick den "normalt"
Jag har letat hål i slangar utan att hitta nåt. Jag har inte läst ut ev. felkoder ännu då jag väntar på att felkodsavläsaren (volvo-vida) ska dimpa ner i lådan.
Jag läste runt på forum efter liknande fel och hittade lite grann som påminde. Har gjort rent gasspjället, och det var efter detta som den började konstra ännu lite mer. Nu fastnar gasen, eller så går den inte ner på tomgång som det skall när jag släpper gasen. Den håller 2-2500 rpm beroende på hur jag har gasat när jag trycker ner kopplingen. När jag stannar bilen helt med motor igång så droppar den ner till 800-1000 rpm, dvs normal tomgång.
Tidigare när jag släppte gasen och motorbromsade så gick förbrukning ner till noll. Nu ligger den och suger i sig soppa hela tiden då det luktar bensin i kupen. På nåt sätt ligger spjället öppet och ger signal till insprutning att skicka in mer bensin fast jag motorbromsar eller frikopplar. Eller så är det nåt med insprutning som jävlas?
Jag misstänker att det är spjällhuset som jävlas på nåt sätt då det är efter rengöring som just detta elände började. Iofs så kan allt ha med spjället att göra om motorn som styr spjället kärvar eller nåt.
Vågar jag dränka spjällmotor på insidan av spjället i 5-56? Kan iofs ligga skit mellan axel och hus som fastnat när jag rengjorde?
Bilen har gått 21000mil. Jag kör bara bensin f.ö.
Tips någon?
/Marko