NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#81565
Jag kan ju säga som så att det är synd att inte volvo petade i en sjätte växel, man ska inte behöva ha hörselskydd när man kör på motorvägen.

Jag blev faktiskt besviken på den dåliga prestandan med etanolmotorn.
Hade Volvo haft en 2.0T eller en 2.3T motor för etanol så hade jag inte tvekat en sekund.
Saab har ju fattat poängen och har motorer i 2.0T och 2.3T.
Men vem vill köra Saab när man är Volvomänniska?
Användarvisningsbild
av NickeB
#81902
FiddeUBC skrev:Jag kan ju säga som så att det är synd att inte volvo petade i en sjätte växel, man ska inte behöva ha hörselskydd när man kör på motorvägen.
Jag blev faktiskt besviken på den dåliga prestandan med etanolmotorn.
Köp en T5 eller T5AWD då får du både en 6:e växel och bra prestanda. :wink:
av DanneF
#81903
NickeB skrev:
FiddeUBC skrev:Jag kan ju säga som så att det är synd att inte volvo petade i en sjätte växel, man ska inte behöva ha hörselskydd när man kör på motorvägen.
Jag blev faktiskt besviken på den dåliga prestandan med etanolmotorn.
Köp en T5 eller T5AWD då får du både en 6:e växel och bra prestanda. :wink:
T5 AWD vore ju mumma :D

nää vänta bara till XC60 kommer ut, en sån ska jag ha me raka 6an och ljus skinninredning o dunka stereo, då jävlar :D
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#81929
Haha okey.

Jag efter lite närmare funderingar så blir det antagligen en flexifuel i vart fall.
Men ännu har jag inte bestämt mig, det kan ta lång tid :wink:
av matzen10
#81933
[quote="FiddeUBC"]Jag blev faktiskt besviken på den dåliga prestandan med etanolmotorn.
Hade Volvo haft en 2.0T eller en 2.3T motor för etanol så hade jag inte tvekat en sekund.[quote]

Jo, det har ju med Ford att göra.. Motorn fanns redan inom koncernen och är kvalitetssäkrad redan = billigare än att ta fram än en "egen" motor.
Däremot är det nog inte långsökt att det kommer en större motorvolym även på den snart. Allt beror nog på hur snabbt Etanolfabrikerna byggs ut i USA eftersom det är viktigaste (hemma) marknaden för Ford. Intresset finns ju!

Dessutom kan det ju, från Volvo, komma en MultiFuel-motor i framtiden. Det jag läste var att den skulle kunna gå på 4-5 olika bränslen! Det blir spännande.

---> Matz
av Erik V
#81997
reflex skrev:Har även jag funderat på att köpa en V50 till våren. Har läst en del på forumet, och förstått att det kan förekomma en del problem med bilen. Är det något att vara orolig över vid köp? Sedan blir jag inte klok på vilken motor som är att föredra. Har tidigare tänkt att 2,4 140 motorn blir ett bra köp, men efter att jag förstått att den drar en del bensin, så har jag funderar på en 1,8. Är den motorn allt för svag och trist, eller klarar man sig med den?
Det är ju bara dom med problemen som oftast hörs och syns här, andelen nöjda ägare är sannorlikt fler än dom som ventilerar sina problem på detta forum.

Själv har jag en V50, en sen -05a med 2.4(140) motorn. Drar runt 8.0l/10mil vid blandad körning(mest landsväg och motorväg), den drar betydligen mindre vid ren landsvägskörning så jag tycker inte förbrukningen är speciellt blodig, hade själv ställt in mig på att den skulle dra åtminstone 1-1.5l mera.
Upplever inget skrammel i bilen eller kupén ännu, tycker dock den är lite väl bullrig och brusig för att vara en modern Volvo.

Jag är med andra ord hyffsat nöjd än så länge.

Ska dock ta mig i kragen i dag och kontakta Volvo för att få bakrutan utbytt ang. ett problem som jag skrivit om i en annan tråd. (Brus i radion med defrostern på)
av CS
#83992
Har du en gång provkört en 2.0D lär du aldrig titta på bensinmodellerna nåt mer - vridmoment regerar ...
av reflex
#84712
Var i helgen och kollade in nya C30, och passade på att kolla om de hade några V50 inne. Jag har fortfarande inte bestämt vilken motor jag ska välja. Då jag provat en 2.4 140 sedan tidigare så höll jag utkik efter en 1.8. Så dök då en försäljare upp och frågade om jag behövde någon hjälp. Visst sa jag, jag provkör gärna en 1.8. Tog en rejäl tur och Jag håller med dig DanneF om att den spettade på helt okej. Märkte dock att den varvade lite mycket när man närmade sig 90, så ljudet i kupén var lite högt. Så nu får jag fundera på om det är en flexifuel eller en vanlig 1.8 som gäller. Lite synd är det ju att servicen blir dyrare. Är väl vid varje 1000 mil som den skall göras? Vilket blir en del pengar, fast är ju bra att man då kan välja vilket drivmedel man vill köra på.

Erik V: Visst blir man lite orolig när man läser i forumet om alla fel som dyker upp på bilarna, men de är nog som du säger, att det är bara dom som har fel på bilen som hörs här. Drar en 2.4 140 runt 8.0/10 mil så är det inte så farligt, detta tåls att fundera på så man inte förhastar sig.
av Lej
#84717
reflex skrev:Klipp//jag provkör gärna en 1.8. Tog en rejäl tur och Jag håller med dig DanneF om att den spettade på helt okej. Märkte dock att den varvade lite mycket när man närmade sig 90, så ljudet i kupén var lite högt. Så nu får jag fundera på om det är en flexifuel eller en vanlig 1.8 som gäller. Lite synd är det ju att servicen blir dyrare. Är väl vid varje 1000 mil som den skall göras? Vilket blir en del pengar, fast är ju bra att man då kan välja vilket drivmedel man vill köra på.//Klipp.

.
Den extra service som skall göras är vid 1000, 3000, 5000 mil osv. men det är bara olja och oljefilter som skall bytas, kan göras på billig verkstad som har den så viktiga stämpeln. Man kan ju göra det själv också utan stämpel. Sen är det ju bara när man kör på etanol som extra oljebyten behövs (fast garantin gäller väl bara om det är gjort enligt serviceboken om olyckan med motorhaveri är framme).

/Etanolförare som väntar på regeringens satsning för renare miljö!!!!
av DanneF
#84748
Jag kan ju bara inflika att jag var iväg i lördas och provkörde C30in med 2.0D och den motorn kommer garanterat sitta i min nästa c30/v50 underbart drag och snålt verkade den gå!

men min flexifuel är inte så pjåkig heller, synd bara att den drar så mycke soppa på långkörningar, 0.73 i bensin och 1.05 i E85, dår är det farthållare med 110 blås på mätarn och motorväg.
Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]