NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1197361
Goddag.

Nu är det dags att starta en sådan här tråd igen som jag gjorde för några år sedan och som många andra gjort och gör.
Gör en ny dels för min egna skull för att veta vad jag gjort och gör samt att jag kan hänvisa till denna tråden om andra säker samma information :)

Har fortfarande problem med för täta regenereringar på min 2.0D.

Vid mitt normala körmönster sker regenereringarna vid ca 40 mil. 2.5 mil enkelväg till jobbet med 80 till 100 vägar runt 2 mil.

Kör jag långa sträckor tex 18 mil enkelväg så sker regenereringarna var 20e mil.

Så mitt problem kvarstår dessvärre.

Av någon anledning så tror jag att bilen producerar för mycket sot då regenereringarna kommer tätare vid långkörning(borde vara tvärtom?).
Min tanke först antingen till Turbon eller Spridarna. Spridarna är tydligen viktiga att dom mår topp vad jag lyckats läsa mig till.
Någon som har artikelnummer för en spridarsats hos Bilia?
Det luktar väldigt mycket när regenerering sker och misstänker otäta spridare för det blev värre efter bytet av glödstiften.
Turbon till jag tro mår bra. Inga misssljud, drar inte olja osv iaf.

Tryckgivare är bytt.
Rör/slangarna till och från dpf är bytta.
Dpf är bytt.
EGR är bytt.
Adaption och nollställt är gjort.

Kontrollerade Additiv nivån igår. 14/15 stod det. Förväntade mig lägre nivå faktiskt då jag kört 1700 mil sedan påfyllningen. Bara 4000 Lil till nästa påfyllning. Så runt 12/15 borde den väl ligga på?
Skall prova dosera lite extra manuellt och se om det hjälper.
Samtidigt som detta skall jag börja tanka på Tanka eller OKQ8 för det kan också vara bränslet hos INGO som är sämre?? Eller?

Någon som vet hur detta med avgaser fungerar och kan säga vad som finns i schemat att kontrollera I avseende med att det blir för mycket sot?
Bilen drar ingen olja, behöver inte fylla på något mellan servicearna.

Tack.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1197484
Köp eolys och prova att hälla i en matsked på full tank, det kan ju vara så att den inte får tillräckligt med eolys.

En annan fundering, kan det vara stort motstånd i avgasburkarna bakom partikelfiltret som orsakar täta regenereringar. Rost och sot som byggts upp där?

Jag har i 99% av fallen tankat min bil på Jet och nuvarande Ingo, några gånger på byatappen, fåtalet gånger på Statoil och OKQ8
#1197620
dieselputte skrev:Köp eolys och prova att hälla i en matsked på full tank, det kan ju vara så att den inte får tillräckligt med eolys.

En annan fundering, kan det vara stort motstånd i avgasburkarna bakom partikelfiltret som orsakar täta regenereringar. Rost och sot som byggts upp där?

Jag har i 99% av fallen tankat min bil på Jet och nuvarande Ingo, några gånger på byatappen, fåtalet gånger på Statoil och OKQ8
Ja,tänkte kolla det där med Eolysen men... Ett stort men...

Varför regenererar den redan efter 20mil vid långkörningar? Även om jag håller max 100km/h.

För när jag kör mitt vanliga körmönster till å från jobbet å lite andra korta körningar så regenererar den var 40e mil.

Vet inte om det som sitter bakom dpf verkligen kan påverka så mycket faktiskt. Mätningen sker ju över dpf.
Däremot kan jag kanske köpa om Katalysatorn börjar bli tät att trycket ökar, eller borde det minska efter katalysatorn då? Hmm
Samt att kortare körsträckor inte fyller filtret lika fort som långkörningar.

Kan dessutom kanske nämna att när regenerering sker så stinker det bra mycket inne i bilen om man kör max 30km/h. Tror att spridarna läcker avgaser?
Även så går bilen ryckigt det och körningen blir ojämn även i motorvägsfart. Inte direkt kul att köra när regenering sker.
Därför börjar jag misstänka spridarna igen. Fel bränsle/luft mängd gissar jag på.
Skall kolla om det går att kolla spridarna lite enkelt med VIDA.
Men om någon vet och kan artikelnummer för en sats med spridare så vore det trevligt. Kan ju inte kosta över 20.000 för nya spridare???

Okey, gött att höra angående Jet/Ingo :)

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1197671
Märkligt att intervallen skiljer, jag kör normalt typ 2 mil enkel resa, under våren och sommaren har jag kört runt 20 mil enkel resa mån och torsdag pga jobbet, sen ett par 2 mils körningar under helgen. Mitt intervall påverkades inte alls konstigt nog , utan ligger på sina dryga 62-65 mil där den legat i princip de sista 2 åren, den var faktiskt uppe på runt 70mil direkt efter bytet av tryckgivaren för snart 1 år sedan. Bilen har nu gått 15500mil och har fortfarande original DPF.

Det jag undrade om för lite eolys är om det sker en avbränning som ger en rätt tryckskillnad, men det kanske inte bränns ur lika effektivt? Är ju värt ett försök iaf, motorn tar ju inte skada.

Spridare som är otäta uppåt brukar ju ge ifrån sig ett rejält knatter så det borde du höra och säkert se. i form av klegg vid packningen. Har för mig det var nån här på forumet som bytte kopparpackningarna vid spridarna .

Du har väl bra snittförbrukning ? Då lär det väl inte vara nåt jätteläckage, mäter du vid tankning kontra körda km sen förra tankningen? Jag ligger fnv på 0.53 och kör sällan över 90Km/h, mätt vid tankning skiljer det sällan.

Fylld/tät kat tycker jag borde påverka turbon , vilket nog kan påverka sotmängden. Nåt av luftspjällen som står halvdant?
#1197685
Ja, visst är det märkligt att körsträckan har så stor inverkan?
Hade jag haft snarlikt dig hade jag vart nöjd! Hade vart nöjd med 40mil under alla lägen liksom.
Visst kan det vara så att givaren faktiskt inte mår bra. Kan byta med min andra jag har liggandes som jag faktiskt inte egentligen heller vet om den är helt kry men kan prova å se om det blir någon skillnad.
Men eftersom längre resor verkar sätta igen filtret fortare så borde det inte vara givaren som spökar utan något som faktiskt sotar igen dpf?
Skall faktiskt ta och kontrollera kablarna till kontaktstycket till Tryckgivaren. Läst en del om skav osv där. Inte omöjligt att det kan vara glappis där men tycker att problemet borde vara mer konstant då och inte miltalsbaserat? :)

Helt klart är det värt att prova fylla på Eolys manuellt efter nästa tankning. Funderar på att tanka redan imorgon å fylla på bara för att... Men får göra 1 åtgärd i taget för att verkligen hitta vad som är felet.

Tycker inte jag hör eller märker något faktiskt gällande spridarna men vet man inte vad som är fel så ser man kanske inte det heller? :)

Har ganska bra snittförbrukning. I mitt normala körmönster så ligger jag mellan 0.56-0.6l/mil och vid längre resor drar det iväg upp till ca 0.67, max 0.7 men det verkar bero på mycket backar osv på motorvägen söderut. Samt fler regenereringar då.

Har försökt läsa till mig detta med Katalysatorn och överallt nämns det att om den är tät så går också temperaturen upp i avgaserna osv och det har jag verkligen inga problem med. Även nämns det att Sensorn för katten börjar arbeta och det gör den ju inte vad jag kollat i VIDA.

Hur många olika luftspjäll finns det? Finns det bara dessa 2 i Y-förgreningen som sitter i vägen för oljefilterbytet? :) Hur kontrollerar jag i så fall dessa spjäll bäst?
Möjligen samma spjäll där som jag läst att kuggarna blivit slitna på stången? Påverkar detta normala driften eller bara vid regenerering eller vid varm motor? I så fall kan det ju vara en orsak till mina problem?
Vad kostar ett nytt spällhus tro? Tveksamt om jag besitter kunskaperna att faktiskt fixa kuggarna själv.
#1197742
Hej,
Köp ett nytt spjällhus- Du har ju redan lagt så mycket pengar på reparationer av detta fel .

Art # 31293233. Kostar inte så mycket. ( kommer inte ihåg :-DD )

Såhär såg mitt ut .

Mvh ht
Bilagor
spjällhus 005.jpg
Spjället ska nog inte vara så .
spjällhus 005.jpg (30.3 KiB) Visad 1829 gånger
#1197757
hockeytok skrev:Hej,
Köp ett nytt spjällhus- Du har ju redan lagt så mycket pengar på reparationer av detta fel .

Art # 31293233. Kostar inte så mycket. ( kommer inte ihåg :-DD )

Såhär såg mitt ut .

Mvh ht
Ja det är ju det som är. Hade jag haft råd med ett lån nu så hade jag hellre köpt annan bil. Jag gillar min bil dessutom.
Blir enklare att sprida ut kostnaderna tyvärr. Ekonomiskt? Knappast. Hade jag inte behövt bilen för att behålla jobbet hade jag pendlat med buss å tåg :)

Var det något fel på ditt? Felkoder? För jag har inga felkoder, ingenting. Hade vart gött med felkoder så man vet vart man skall börja.

Kollade I VIDA igår och det är alltså den delen som är en y förgrening. Sitter direkt framför en när man står framför bilen? Sitter 2 temp givare eller något med, en på var sin sida? Bäst är väl att kontrollera kuggstången innan jag köper en ny.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1197810
Felkoder - det vet jag inte . har helt nyligen fått igång mitt VIDA, men som du kanske ser på bilden så är spjället varken öppet eller stängt.
Jag tror det var på vänster sida , alltså före laddluftkylaren. Dessutom fanns en trasig gummi-packning på höger sida.
Inga svårigheter att kontrollera - bara lossa slangklammer och känna efter.
Hoppas du får ordning på din bil , dom är ju rätt trevliga när dom går som dom ska.

Jag har åxå börjat misstänka bränslet vi använder - Häruppe i norr har vi en annan leverantör av diesel ( börjar på ske.......) :lol:
Den dieseln är alldeles blank ( som vatten ) helt utan tillsatser , Vi har övergivit OkQ8 , får se hur det går . . . . .
Kanske borde taupp detta i en ny / egen tråd ?:-/

Ber att få önska en trevlig helg
ht
#1197827
timebandit skrev:
hockeytok skrev:Hej,
Köp ett nytt spjällhus- Du har ju redan lagt så mycket pengar på reparationer av detta fel .

Art # 31293233. Kostar inte så mycket. ( kommer inte ihåg :-DD )

Såhär såg mitt ut .

Mvh ht
Ja det är ju det som är. Hade jag haft råd med ett lån nu så hade jag hellre köpt annan bil. Jag gillar min bil dessutom.
Blir enklare att sprida ut kostnaderna tyvärr. Ekonomiskt? Knappast. Hade jag inte behövt bilen för att behålla jobbet hade jag pendlat med buss å tåg :)

Var det något fel på ditt? Felkoder? För jag har inga felkoder, ingenting. Hade vart gött med felkoder så man vet vart man skall börja.

Kollade I VIDA igår och det är alltså den delen som är en y förgrening. Sitter direkt framför en när man står framför bilen? Sitter 2 temp givare eller något med, en på var sin sida? Bäst är väl att kontrollera kuggstången innan jag köper en ny.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Det är väldigt lätt att kontrollera kuggarna. Jag renoverade ena kuggstången på min bil vid 24000 mil. Skulle den högra, sett framifrån, vara fast i stängt läge så regenererar inte bilen som den ska. Vi fräste ut en ny stång i rostfritt men jag har även sett lösningar där man har använt en bit cykelslang mellan stången och "drivhjulet".

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]