NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1197829
Tror även att jag skrivit det där om bränsle/luft-blandning. Så här är min erfarenhet.

Den 2:ndra V50 som jag köpte hade ett massivt "klegg-läckage" vid turbo-anslutning och vid T-förgreningen innan laddkylaren. Dvs. vid båda punkterna läckage av laddluft. Eftersom läckaget då är efter MAF (massflödesmätaren) som ju sitter på kompressorns sug-sida så luras motorn att köra med för mycket diesel relativt luft.

Symptomen var bland annat att det kunde funka bra att köra 90km/h med bra bränsleförbrukning, men att det blev en "onormalt" hög stegring av förbrukningen om jag skulle ligga i ex. 120km/h. Min tolkning (högre laddtryck => mer laddluftläckage => för mycket diesel vs luft). Även regenereringarna blev tätare vid ovan körning. Slutligen fick jag den helt tät efter att framför allt bytt ut det "första" silikonröret ut från turbon. Detta innebar att regenereringarna lugnade ner sig och hamnade runt 60mil cirka på intervallen.
#1197836
hockeytok skrev:Felkoder - det vet jag inte . har helt nyligen fått igång mitt VIDA, men som du kanske ser på bilden så är spjället varken öppet eller stängt.
Jag tror det var på vänster sida , alltså före laddluftkylaren. Dessutom fanns en trasig gummi-packning på höger sida.
Inga svårigheter att kontrollera - bara lossa slangklammer och känna efter.
Hoppas du får ordning på din bil , dom är ju rätt trevliga när dom går som dom ska.

Jag har åxå börjat misstänka bränslet vi använder - Häruppe i norr har vi en annan leverantör av diesel ( börjar på ske.......) :lol:
Den dieseln är alldeles blank ( som vatten ) helt utan tillsatser , Vi har övergivit OkQ8 , får se hur det går . . . . .
Kanske borde taupp detta i en ny / egen tråd ?:-/

Ber att få önska en trevlig helg
ht
Ja se där ja! Måste ta och kolla på detta då. Skall försöka under helgen. Måste börja göra något innan det blir allt för illa.

Hehe. Ja man vet ju aldrig. Skadar väl inte att prova annat bränsle antar jag men vet inte om det verkligen har så står inverkan som man vill inbilla sig. Allt för att hitta orsaker liksom.

Trevlig helg till dig med :)
xaran skrev:
timebandit skrev:
hockeytok skrev:Hej,
Köp ett nytt spjällhus- Du har ju redan lagt så mycket pengar på reparationer av detta fel .

Art # 31293233. Kostar inte så mycket. ( kommer inte ihåg :-DD )

Såhär såg mitt ut .

Mvh ht
Ja det är ju det som är. Hade jag haft råd med ett lån nu så hade jag hellre köpt annan bil. Jag gillar min bil dessutom.
Blir enklare att sprida ut kostnaderna tyvärr. Ekonomiskt? Knappast. Hade jag inte behövt bilen för att behålla jobbet hade jag pendlat med buss å tåg :)

Var det något fel på ditt? Felkoder? För jag har inga felkoder, ingenting. Hade vart gött med felkoder så man vet vart man skall börja.

Kollade I VIDA igår och det är alltså den delen som är en y förgrening. Sitter direkt framför en när man står framför bilen? Sitter 2 temp givare eller något med, en på var sin sida? Bäst är väl att kontrollera kuggstången innan jag köper en ny.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Det är väldigt lätt att kontrollera kuggarna. Jag renoverade ena kuggstången på min bil vid 24000 mil. Skulle den högra, sett framifrån, vara fast i stängt läge så regenererar inte bilen som den ska. Vi fräste ut en ny stång i rostfritt men jag har även sett lösningar där man har använt en bit cykelslang mellan stången och "drivhjulet".
Ja vi får väl se, man skall ju få loss allt också. Ibland sitter det som fasen alltså :(
Hade man vart så driftig att fixa ny stång så hade det vart grymt men vi vanliga dödliga får nöja oss med att köpa nya delar istället :)
Ja, har läst det där någonstans också :)
Perra_367 skrev:Cykelslangen höll ett tag, men var ingen permanent lösning kan jag hälsa..

Däremot höll det längre (nått år tills jag sålde bilen iallafall) att vända kuggstången och såga nya "drev" med hjälp av en dremel...
Se där ja. Kan ju vara bra med tillfälliga lösningar för att leta och hitta fel visserligen :)
Perra_367 skrev:Tror även att jag skrivit det där om bränsle/luft-blandning. Så här är min erfarenhet.

Den 2:ndra V50 som jag köpte hade ett massivt "klegg-läckage" vid turbo-anslutning och vid T-förgreningen innan laddkylaren. Dvs. vid båda punkterna läckage av laddluft. Eftersom läckaget då är efter MAF (massflödesmätaren) som ju sitter på kompressorns sug-sida så luras motorn att köra med för mycket diesel relativt luft.

Symptomen var bland annat att det kunde funka bra att köra 90km/h med bra bränsleförbrukning, men att det blev en "onormalt" hög stegring av förbrukningen om jag skulle ligga i ex. 120km/h. Min tolkning (högre laddtryck => mer laddluftläckage => för mycket diesel vs luft). Även regenereringarna blev tätare vid ovan körning. Slutligen fick jag den helt tät efter att framför allt bytt ut det "första" silikonröret ut från turbon. Detta innebar att regenereringarna lugnade ner sig och hamnade runt 60mil cirka på intervallen.
Mycket intressant där Perra!! Mycket intressant! Då liknar din beskrivning/symptom mot mina! Jag har tyvärr inte allt helt klart för mig vad som är vad och vart allt sitter.
Tror du att du kan göra mig en tjänst och ta tex en sprängskiss eller liknande och ringa in dessa åt mig så jag vet lite mer exakt vad jag skall kolla efter? Även artikelnummer på slangarna/rören kan räcka så får jag väl leta själv sedan :)
Var dessa två slangar/rör svåra att byta?
#1197845
I just detta fallet var det väldigt uppenbart pga "klegget" / den tunna svarta oljefilmen runt läckorna. Vid köpet så satt det en riktigt torr slangstump som jag bytte till denna delen från do88.se.

https://www.do88.se/en/artiklar/volvo-c ... ose-3.html

Det som var viktigt var att få den "centrerad" runt turbo-utloppet (eg. kompressorutloppet). Monterade den (drog övre slangklämman) så att jag kunde se hur utloppet genom att titta "genom" på "insidan" av slangen så att säga, då fick jag den tät (vid typ tredje försöket).

I ditt fall om du inte kan se någon uppenbar "klegg-läcka" så är det inte alls säkert att den sotar pga laddluftläckage, men det skulle kunna vara något som ger samma grundproblem dvs att den sotar mer än den ska.. Jag vet, det blev du eller jag inte mycket klokare av.

Grundrådet är nog ändå att försöka leva med bilen och dra ihop så pass mycket att det går att hitta något annat.. Jag själv suttit i båten och vet att man gärna gör "lite till" och "lite till" för att försöka få rätt på det, räknar man sedan ihop det så är det rejäla slantar som bilen har kostat.

Lycka till!
#1197900
Perra_367 skrev:I just detta fallet var det väldigt uppenbart pga "klegget" / den tunna svarta oljefilmen runt läckorna. Vid köpet så satt det en riktigt torr slangstump som jag bytte till denna delen från do88.se.

https://www.do88.se/en/artiklar/volvo-c ... ose-3.html

Det som var viktigt var att få den "centrerad" runt turbo-utloppet (eg. kompressorutloppet). Monterade den (drog övre slangklämman) så att jag kunde se hur utloppet genom att titta "genom" på "insidan" av slangen så att säga, då fick jag den tät (vid typ tredje försöket).

I ditt fall om du inte kan se någon uppenbar "klegg-läcka" så är det inte alls säkert att den sotar pga laddluftläckage, men det skulle kunna vara något som ger samma grundproblem dvs att den sotar mer än den ska.. Jag vet, det blev du eller jag inte mycket klokare av.

Grundrådet är nog ändå att försöka leva med bilen och dra ihop så pass mycket att det går att hitta något annat.. Jag själv suttit i båten och vet att man gärna gör "lite till" och "lite till" för att försöka få rätt på det, räknar man sedan ihop det så är det rejäla slantar som bilen har kostat.

Lycka till!
Tack. Då vet jag vad jag skall försöka leta efter när jag kommer hem. Hoppas den inte är allt för bökig att komma åt?

Du nämnde ett eller två ställen till som du hade åtgärdat, vilka var dessa lite mer exakt? :)

Kanske kan lämna iväg jobbet till verkstaden och låta detta vara det sista att göra med bilen...

Ja, något som gör att den sotar för mycket är uppenbart tyvärr men att hitta det är värre.

Gillar ändå bilen. Ägt den sedan den var 4 år ung.
Enda sättet att kunna leva med bilen är att antingen koda bort dpf grejen å bara tuta å köra. Lär väl ändå inte få många kronor för den i inbyte.
Har jag tur så kanske 20k? Kan man spara in genom att koda bort dpf. Men har faktiskt letat men hittat ingen nära Göteborg som gör detta dessvärre. Säg att den inte går egendom besiktningen pga jag tagit bort dpf så har jag nog lyckats spara 20k viket den kanske är värd så det går väl jämnt ut tänker jag?

Skall fundera över en annan bil men har svårt att bestämma mig. Vill gärna stanna kvar med Volvo. Det är där mina mindre kunskaper finns :)

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1197920
Jag har letat efter bilder, men inte hittat något bra. Men i stort sett så gör du så här.

- Av med platsskyddet under motorn.
. Leta upp turbon och följ sedan från turbo till inlopp och leta efter olje-klegg.
- Mitt första läckage var i anslutningen mellan turbo-(kompressor)-utloppet och röret som sedan "svänger" av framåt.
- Mitt andra läckage var vid anslutningen av slangen som leder luft upp till inloppet (laddluft-bypassen). Vid detta läckaget så räckte det med att byta ut en rostig slangklämma som knappt var åtdragen.
- En vanlig punkt för läckor är annars i anslutning till laddluftkylaren (framför allt efter denna innan den kylda luften leds upp till inloppet). Dock är den lite jobbigare att kolla för det är en hel del som måste bort först.

Eftersom det alltid följer med lite oljedimma från vevhusventilationen så blir läckorna väldigt tydliga (olje-kleggiga). Har du inget klegg, så innebär det förmodligen också att du inte har några läckor.

Beroende på storleks-behovet av bil så hade jag kanske kollat på en VW/Skoda/Seat Golf. För gen. 6 så är det väl diesel som gäller (kamkedja på bensinarna som rasar), om tillräckligt med pengar till en gen. 7 så hade jag gått på 1.4tsi (verkar gå riktigt snålt) manuell eller dsg. Om Volvo, varför inte kolla upp V40?

För DPF:kodning, frånsett att det strider mot miljötänk, skulle gissa att det går att fixa hos gdmperformance, går säkert att skicka ner ECM:en och få det fixat. Har ingen personlig erfarenhet från firman, men det ser ut som vettiga (låga) priser på det han gör iallafall.

Ok att jag använder din bild hockeytok??
V50_laddluft.jpg
Tack för lånet hockeytok!
V50_laddluft.jpg (70.6 KiB) Visad 1095 gånger
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
#1198044
Perra_367 skrev:Jag har letat efter bilder, men inte hittat något bra. Men i stort sett så gör du så här.

- Av med platsskyddet under motorn.
. Leta upp turbon och följ sedan från turbo till inlopp och leta efter olje-klegg.
- Mitt första läckage var i anslutningen mellan turbo-(kompressor)-utloppet och röret som sedan "svänger" av framåt.
- Mitt andra läckage var vid anslutningen av slangen som leder luft upp till inloppet (laddluft-bypassen). Vid detta läckaget så räckte det med att byta ut en rostig slangklämma som knappt var åtdragen.
- En vanlig punkt för läckor är annars i anslutning till laddluftkylaren (framför allt efter denna innan den kylda luften leds upp till inloppet). Dock är den lite jobbigare att kolla för det är en hel del som måste bort först.

Eftersom det alltid följer med lite oljedimma från vevhusventilationen så blir läckorna väldigt tydliga (olje-kleggiga). Har du inget klegg, så innebär det förmodligen också att du inte har några läckor.

Beroende på storleks-behovet av bil så hade jag kanske kollat på en VW/Skoda/Seat Golf. För gen. 6 så är det väl diesel som gäller (kamkedja på bensinarna som rasar), om tillräckligt med pengar till en gen. 7 så hade jag gått på 1.4tsi (verkar gå riktigt snålt) manuell eller dsg. Om Volvo, varför inte kolla upp V40?

För DPF:kodning, frånsett att det strider mot miljötänk, skulle gissa att det går att fixa hos gdmperformance, går säkert att skicka ner ECM:en och få det fixat. Har ingen personlig erfarenhet från firman, men det ser ut som vettiga (låga) priser på det han gör iallafall.

Ok att jag använder din bild hockeytok??
V50_laddluft.jpg
Tack så mycket för beskrivningen! Uppskattas! Skall försöka ta hjälp av någon och försöka kontrollera dessa punkter. Kan ju alltid hoppas på att det läcker där :)
Antar att fronten måste tas bort men det har jag gjort tidigare så det skall jag nog kunna lösa igen hoppas jag. Nu kan jag kolla lite i VIDA och planera lite iaf, tack.

V40 är än mindre än V50 men såklart kan det väl ändå fungera :)
Nu är jag jättedåligt insatt i nyare Volvo men hur är tex V40 diesel? Något som man bör tänka på och vara försiktig med?
Tyvärr är det ju fel färg men tex denna är ju av intresse och ligger i "rätt" prisklass.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... rVkXtVjKWw

Vet att den kanske är slöare än min 2.0D men jag behöver faktiskt inte större motor än D2 även om D3 hade vart att föredra.
Antar också att min VIDA/DICE inte längre kommer fungera? Så dyrare service och felsökningar då.
#1198182
Nej, normalt sett tror jag du klarar dig utan att ta bort fronten (frånsett punkten efter laddluftkylaren). Har du mycket läckage så bör det också ha droppat ner på platsskyddet, så kolla där efter oljefläckar.

Kan inte hur de nyare dieslarna är. De nyare bilarna borde dock vara bättre genomarbetade vad det gäller punkterna dpf och dmf. V40 är väl en typisk 2-personers-bil? Så om ni är 2 pers så tror jag den funkar utmärkt, annars får man väl gå på V60/V70?

Beroende på körprofil så hade jag också testat hur bensinarna är, T3 går nog att få till bra priser och är nog ok speciellt om du kör mycket kortare sträckor och enstaka längre. Du slipper oroa dig för dpf och får en tystare motor utan vibrationer, värt att testa iallafall.

DICE:en tror jag funkar framåt också (V40, V60) även om jag inte kan svära på det, någon annan kan säkert ge svar.
#1198499
Inga problem p( ang lånet av bilden - vi försöker ju hjälpas åt ) Som du kanske såg hade jag målat lite gult på luftfördelningsröret och gummi-packningen på höger sida , då dessa byttes för ett tag sen. Å bil skrället bara fortsätter jäv..... :evil:

Har ju bytt massvis med grejjer , bilen eldarur nästan hela tiden . enligt tidigare inlägg : har bytt DPF några ggr, trycksensor några ggr, EGR 2 ggr rör och slangar till trycksensor några ggr tempgivare osv . . .
Nu har jag äntligen fått igång mitt VIDA , och har suttit försökt förstått detta program å hur systemen hänger ihop.
Det enda jag kan se som verka fel är EGR lägesgivare , alltid 0.1V borde väl vara ett värde mellan 0 och 5V beroende på EGR duty ( puls/paus ) eller har jag missförstått ? Kopplade in en ny EGR med kontakten bara , - Hur jag än flyttade på ventilen var det alltid 0.1V ?
Tror jag såg någon ( Sierra94 ) som hade liknande problem , Gick-till-sig när han hittade någon turbo-trycksgivare tror jag det var / men hittar det inte nu. någon annan lägesgivare var det hursomhelst , tror han fick sina 2bar och EGR läge samtidigt, nån som vet om / Hur de hänger ihop ?

Nääää 0.2 bar skulle det va ! :-O)

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]