NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av akre
#1186927
Efter drygt 9 år och 19000 mil så gav dieselvärmaren till slut upp. Många omstartsförsök och rykande gång samt att värmeeffekten verkar ha avtagit rejält mot slutet. Nåja det är ju inte fullt lika illa som en del andra trådar där värmaren har gett upp efter bara några år. Tyvärr kostar ju en ny värmare minst 10-12 tusen + montering ett antal sköna tusenlappar. Jag fick en offert på renovering på volvoverkstaden på 14000 och då var det ingen garanti... Så det får bli renovering själv istället.

Jag tänkte köra en blogg logg hur det går...

Idag så tänkte jag alltså börja med att montera ur värmaren. Efter att jag läst en massa trådar här så insåg jag nog att det skulle bli ett elände och det kan man nog lugnt säga... Första jobbet var att flytta fram motorn 2-3 centimeter. Lossa skruvarna till motorfästet på höger sida var enkelt. Sedan var ett ett visst bekymmer att faktiskt dra fram motorn. Om det beror på för lite gröt eller att växeln låg i vet jag inte men på något sätt så lyckades jag dra fram motorn. Göm inte att markera på ramen var fästet sitter så du kan sätta tillbaka motorn på rätt ställe. Ett tips är att sätta i ett band (jag tog ett spännband) mellan lyftöglorna på motorn för att få ett handtag att dra i.

Bild


Nästa jobb, ta lossa skruven som håller värmaren. 10:ans hylsa tror jag det var. Ta gärna bort tryckgivaren till AC:n. Det sitter en schraderventil under så det är ingen risk att gasen läcker ut. Men sätt på lite tejp så det inte kommer in en massa smuts.

Bild


Ta loss slangen till luftintaget och lossa på skruven till avgasröret

Bild


Värmaren sitter i en vikt kant i nedre delen på fästplåten. Man måste alltså vika ut värmaren i överkant. Men eftersom den sitter fast på avgasröret är det lättare sagt än gjort. Jag bände bort den övre lilla plåtbiten för att lättare få loss den. Sedan är det bara att vicka dra och slita för att få loss den. Det går även att stoppa in en nyckel eller skruvmejsel under och bryta mot hålet under värmaren.

Bild


Efter ca 8 timmar var värmaren borta. Jag klippte av slangbiten till bränsleledningen. Jag klippte även kabeln till vattenpumpen eftersom det var så jä-la svårt att komma åt... Och så tog jag faktiskt och lossade muttern som håller fästplåten i överkant, om det behövs vet jag inte...
Bild
av akre
#1187056
Idag har jag skruvat isär värmaren. Det ser ju inte allt för hemskt ut... Dock är det en del stenhårt gunk i flamröret, vissa hål är helt igentäppta. Frågan är om det går att få bort... Ultraljudstvätt kanske? Jag ska provköra fläkten också, man kunde höra vibrationer när fläkten gick på fullfart. Vad tror ni ska man köpa nytt glödstift? Kanske är bäst man vill ju helst inte montera ur värmaren två gånger...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
av akre
#1187390
Rengöring 1 timme i ultraljudstvätt. Det mesta gunket är borta men det är fortfarande kvar mellan två små hål. Vad de har för funktion vet jag inte...

Bild
av akre
#1189088
Säg den lyckan som varar för evigt....

Värmaren renoverad och inmonterad. Startade för första försöket. Efter första körningen var jag tvungen att flytta på kabeln till värmaren och monterade av slangen. Lite vatten sprutade ut över värmaren men det borde det ju klara kan man tycka. Efter slangen var återmonterad så skulle jag kolla med VIDA att allt såg rätt ut och kopplade in och vred nyckeln i läge 2. Låg batterispänning. Struntade i det ett tag för jag hade några fel i VIDA bland annat kommunikationsfel CCM. Vad sjutton nu då, på med batteriladdare (klen 7A laddare). Insåg att även radion var död. Snabb koll på säkringarna inga fel. Vek ut elcentralen (CEM) efter mycket bök och mätte säkringarna 66-68. Dött.... inga fel i VIDA på CEM dock... Det slutade med att jag bröt batteripolerna och så tillbaka. Nu funkar radion och CCM modulen svarar. Men nu går det inte att starta batteriet är helt dött (nästan).

Nåväl, nu har jag laddat med stora laddaren och bilen startar och klimatanläggningen funkar. Dock vill inte värmaren vara med: 875: CPM-0102 Glödstift. För låg signal

Blä!
av akre
#1189331
Dåså var värmaren urmonterad igen. Denna gång tog det drygt 30 minuter att få ut skrotet.

Därefter felsökning, och felet var ganska uppenbart, kortslutning på sladdarna till glödstiftet. De har legat mot avgasutblåset och smält hål på krympslangen där jag skarvade. Jag vet inte varför de lägger kablarna på insidan mot den varmaste sidan... Hur som helst så satte jag på dubbla krympslangar denna gång och flyttade alla kablar och lade dem närmast insugssidan vilket borde vara kallare i alla fall.

Dessutom så passade inte o-ringarna till vattenanslutningarna i servicesatsen (den var för D5WSC) och jag var lite orolig att de gamla torra packningarna skulle läcka så jag köpte en packningssats på biltema. Om det är någon som någon gång tänker renovera sin värmare så passar 5/8" x 3/4"....

Bild
Hål i krympslangen


Bild
Ny brännkammare och servicesats inköpt på H BOWERS.

http://www.bowerspartsonline.co.uk/ priset skiljer dock inte nämnvärt mot att köpa delarna från Volvo dessutom tillkommer frakt från UK så totalt så blir det ungefär samma.

Inmontering igen tog ca en timme och därefter provkörning. Inga problem startade på första försöket.
#1189364
Nu finns inte bilderna å dokumenten kvar i min dieselvärmar renoveringstråd I Tips å Tricks men har dock kvar dom på Dropbox.

Det är jätteviktigt att isoleringen i värmaren är intakt samt att man måste lägga kablarna exakt som dom var på ett visst sätt för att inte skadas. Detta är även angivet I servicemanualen.

Det går inte att bara köpa delar genom att gå på värmarens Modell kod utan det är även viktigt att ha värmarnumret som står på etiketten på styrenheten. Endast då kan man få rätt delar utan att chansa.
Jag rekommenderar att köpa delarna hos en återförsäljare av eberspächer. Priserna är inte så mycket annorlunda hos dom faktiskt.
Man får rätt delar samt att dom har bra kunskaper som man kan ta del av osv :)

Men visst är det roligt att riva ner den flera gånger? Hehe :)

Börjar du få problem med att värmaren stänger av sig och klagar på tex överhettning så har du fått luft i kylsystemet. Ganska jobbigt att få bort om man inte har bra verktyg.

En enkel Google sökning ger dig svaren du söker gällande brännkammaren och dess små hål.

Att införskaffa amp verktyg är en bra investering för värmaren när man skall byta dess komponenter.
Har tom fått byta ut kontaktstycket då det blir torrt och poröst av värmen.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
av akre
#1189379
Jovisst har jag läst servicehandboken. Men för mig verkar det dumt att lägga kablarna där det är som hetast. Ingenjör som man är så vill man ju gärna förstå varför saker är gjorda på ett vistt vis. När det är uppenbart dumt så är jag inte den som inte ändrar om det behövs. Men då får jag ju också ta konsekvenserna av det.
Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]

Martins S90-98

Jag tror tillgången på kunskap och pro[…]

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]