NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366568
Tackar Akre för de fina bilderna o handledning till renovering. Gjort samma sak med min, oxå den en -08. Det vart värre o värre rökutveckling sen stod de avbruten i displayen , låg battspänning mm .
Bytte packning och nät över glödstiftet samt rengjorde brännkammaren i karuselltvätt 80 rader 10 timmar samt avslutade med ett "gosigt" saltsyrabad i 2 timmar. Det blev väldigt rent kan jag säga :-) . Tiden får väl utvisa om de va dumsnålt att "bara" göra rent brännkammaren i stället för att byta till ny
av mrHook
#1367672
Tack för tipsen, men lyckades få ut den på en timme utan att röra något annat än värmaren :) Var betydligt lättare än jag trodde att få ur den. Dock hade jag samma problematik med styrenhet. Fick ur allt gunka och ven kretskortet helt. Nu fungerar den men ryker fan så ska nog köra den ordentligt nästa helg.

ska försöka koppla via relä som jag läst nån annanstans för att kunna stänga av den när man åker korta sträckor. Men åter igen tack för tipsen.
#1373937
Något lite omständigt, men du skall skicka ett PM till trådstartaren (eller till någon annan). Du måste vara inloggad och gå högst upp på forumsidan. Där står i översta raden: jagrullar.se sedan kommer tre rullgardinsmenyer. I den i mitten Forum, och en pil neråt väljer du Medlemmar. Där letar du upp den du söker. Alla står i alfabetisk ordning så det kan gå fortare om du markerar begynnelsebokstaven i signaturen. När du har hittat vederbörande klickar du på den. Nu kommer ett nytt fönster med lite statistik m. m. Men på högra halvan är det två "bollar". Den vänstra av dom har rubriken "skriv meddelande till signaturen" (eller något liknande?) om du pekar på bollarna. Klicka där. Då kommer du till en ny sida och kan skriva i en ruta. Tänk på att det måste vara en rubrik också. Annars går aldrig meddelandet iväg. Ibland brukar man dessutom skriva i forumtråden: "TS, du har fått ett PM!" Detta kan vara bra om det har gått några dagar sedan tråden var aktuell. Mottagaren kanske har glömt att han debatterade på forumet, eller så har han haft annat att göra.
Det går att som vanligt, skicka länkar och bilder också.
#1405747
Hej och tack för en verkligt uttömmande tråd. Körde förra vintern runt utan dieselvärmaren och det kom en mängd felkoder när jag var in till Volvohandlaren senast. Fick allt rensat men det är troligen något fel på riktigt också då den vägrar gå igång. Dessvärre jobbar jag borta i veckorna och det är inte sannolikt att man hinner demontera, felsöka, beställa grejor, reparera och återmontera under samma vecka. Jag undrar därför om TS eller möjligen någon annan vet om det går att koppla samman slangarna som leder in/ut ur värmaren och köra och vara glad som vanligt medan man felsöker/reparerar den?

Mvh,
kakafoni (ny på forumet)
av xaran
#1405906
kakafoni skrev: tis 06 okt 2020, 15:52 Hej och tack för en verkligt uttömmande tråd. Körde förra vintern runt utan dieselvärmaren och det kom en mängd felkoder när jag var in till Volvohandlaren senast. Fick allt rensat men det är troligen något fel på riktigt också då den vägrar gå igång. Dessvärre jobbar jag borta i veckorna och det är inte sannolikt att man hinner demontera, felsöka, beställa grejor, reparera och återmontera under samma vecka. Jag undrar därför om TS eller möjligen någon annan vet om det går att koppla samman slangarna som leder in/ut ur värmaren och köra och vara glad som vanligt medan man felsöker/reparerar den?

Mvh,
kakafoni (ny på forumet)
Det går bra att bara koppla ihop slangarna och köra så.

När jag renoverade min brännare så var styrenheten bränd (ett vanligt fel!). Ger enheten felkod på fläkt så är det troligt att det är styrenheten som spökar. Jag PMar dig med en dropbox-länk med bla. felsökningsmanualler där du kan dubbelkolla ohm-talet i alla komponenter och på så sätt hitta felande komponenter.
#1406976
Hejsan jag är ny här på forumet! Har också problem med min värmare Volvo c30 2010. Hoppar bara igång ibland. Har fått felkod på fläkten. Skulle du vilja skicka ett PM med dropbox-länken till mig med mvh Gabriel
av Alx
#1407231
Får man kod på fläkten är det lödning som gäller. Och när man är där och pillar löder man om alla punkter för lödningarna till glödstiftet blir dåliga dem med. Jag har plockat ur min värmare fyra gånger så jag har lärt mig den hårda vägen hehe

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]