- sön 23 jul 2017, 22:00
#1186927
Efter drygt 9 år och 19000 mil så gav dieselvärmaren till slut upp. Många omstartsförsök och rykande gång samt att värmeeffekten verkar ha avtagit rejält mot slutet. Nåja det är ju inte fullt lika illa som en del andra trådar där värmaren har gett upp efter bara några år. Tyvärr kostar ju en ny värmare minst 10-12 tusen + montering ett antal sköna tusenlappar. Jag fick en offert på renovering på volvoverkstaden på 14000 och då var det ingen garanti... Så det får bli renovering själv istället.
Jag tänkte köra en blogg logg hur det går...
Idag så tänkte jag alltså börja med att montera ur värmaren. Efter att jag läst en massa trådar här så insåg jag nog att det skulle bli ett elände och det kan man nog lugnt säga... Första jobbet var att flytta fram motorn 2-3 centimeter. Lossa skruvarna till motorfästet på höger sida var enkelt. Sedan var ett ett visst bekymmer att faktiskt dra fram motorn. Om det beror på för lite gröt eller att växeln låg i vet jag inte men på något sätt så lyckades jag dra fram motorn. Göm inte att markera på ramen var fästet sitter så du kan sätta tillbaka motorn på rätt ställe. Ett tips är att sätta i ett band (jag tog ett spännband) mellan lyftöglorna på motorn för att få ett handtag att dra i.
Nästa jobb, ta lossa skruven som håller värmaren. 10:ans hylsa tror jag det var. Ta gärna bort tryckgivaren till AC:n. Det sitter en schraderventil under så det är ingen risk att gasen läcker ut. Men sätt på lite tejp så det inte kommer in en massa smuts.
Ta loss slangen till luftintaget och lossa på skruven till avgasröret
Värmaren sitter i en vikt kant i nedre delen på fästplåten. Man måste alltså vika ut värmaren i överkant. Men eftersom den sitter fast på avgasröret är det lättare sagt än gjort. Jag bände bort den övre lilla plåtbiten för att lättare få loss den. Sedan är det bara att vicka dra och slita för att få loss den. Det går även att stoppa in en nyckel eller skruvmejsel under och bryta mot hålet under värmaren.
Efter ca 8 timmar var värmaren borta. Jag klippte av slangbiten till bränsleledningen. Jag klippte även kabeln till vattenpumpen eftersom det var så jä-la svårt att komma åt... Och så tog jag faktiskt och lossade muttern som håller fästplåten i överkant, om det behövs vet jag inte...
Jag tänkte köra en blogg logg hur det går...
Idag så tänkte jag alltså börja med att montera ur värmaren. Efter att jag läst en massa trådar här så insåg jag nog att det skulle bli ett elände och det kan man nog lugnt säga... Första jobbet var att flytta fram motorn 2-3 centimeter. Lossa skruvarna till motorfästet på höger sida var enkelt. Sedan var ett ett visst bekymmer att faktiskt dra fram motorn. Om det beror på för lite gröt eller att växeln låg i vet jag inte men på något sätt så lyckades jag dra fram motorn. Göm inte att markera på ramen var fästet sitter så du kan sätta tillbaka motorn på rätt ställe. Ett tips är att sätta i ett band (jag tog ett spännband) mellan lyftöglorna på motorn för att få ett handtag att dra i.
Nästa jobb, ta lossa skruven som håller värmaren. 10:ans hylsa tror jag det var. Ta gärna bort tryckgivaren till AC:n. Det sitter en schraderventil under så det är ingen risk att gasen läcker ut. Men sätt på lite tejp så det inte kommer in en massa smuts.
Ta loss slangen till luftintaget och lossa på skruven till avgasröret
Värmaren sitter i en vikt kant i nedre delen på fästplåten. Man måste alltså vika ut värmaren i överkant. Men eftersom den sitter fast på avgasröret är det lättare sagt än gjort. Jag bände bort den övre lilla plåtbiten för att lättare få loss den. Sedan är det bara att vicka dra och slita för att få loss den. Det går även att stoppa in en nyckel eller skruvmejsel under och bryta mot hålet under värmaren.
Efter ca 8 timmar var värmaren borta. Jag klippte av slangbiten till bränsleledningen. Jag klippte även kabeln till vattenpumpen eftersom det var så jä-la svårt att komma åt... Och så tog jag faktiskt och lossade muttern som håller fästplåten i överkant, om det behövs vet jag inte...
V50 2.0D MY08