NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1430281
Jag beställde bara själva flamröret från Kina.
Ja, dålig lufttillförsel verkar rimlig, nu är status så här:

Med nytt flamrör och sil så verkar brännaren fungera för der mesta, kanske 5 av 6 gånger .
Brännröret passade bra, men silen jag beställde på ebay passade sämre. Blev att köpa en volvo original, vilket bara kostade 250 kr, synd jag inte kolla där först 😁När den inte vill fungera sätter den felkod "cpm-1308 värmarfläk, felaktig funktion" så nu blir det väl att plocka ut igen och testa att löda som skall finnas beskrivet någon stans här i forumet.
Tur att det går lättare för var gång att plocka i och ur den. Tredje gången gillt bör demontaget gå på under timmen😅
Senast redigerad av 1 Albingedda, redigerad totalt 0 gånger.
#1485544
Hej!

Jag sitter i samma sits som er med en strulande värmare på en V50-07 med en D5 motor. Tack för all hjälpsam info tidigare i tråden, men jag som tyvärr inte har tillgång till VIDA undrar om någon kan lägga upp instruktionerna för att demontera värmaren samt om det går att nollställa felkoderna utan VIDA? Jag har ärligt talat svårt att lista ut var min sitter och jag skulle gärna slippa ge mig på att demontera motorn för att komma åt den :)
#1485558
Jag tror inte du kan släcka felkoden utan att använda vida. Den sitter mot torpedväggen nedanför påfyllning av spolarvätska ungefär. Går att ta den utan att flytta motorn, men förbered dig på att svära lite grann.

Inte för att vara tråkig, men om du inte kan idetifiera den utan att få en förklaring kanske du skall överväga om det är ett lämpligt projekt för dig, skulle inte klassa det som en reparation av det enklare slaget...
#1485564
Tack för svar, ska ta en titt nästa gången jag är vid bilen. :)

Tack också för varningen, vi får se om jag tar mig för att reparera, men eftersom jag inte vet hur den ser ut så är det heller inte så konstigt att jag inte kan identifiera den :D
av flub
#1512148
Oj det lät intressant med nån dropboxlänk, det skulle jag gärna vilja ha också.
Håller på att skruva med en reserv värmare-D5W som suttit i en toyota.

Tänkte jag skulle försöka ge mig på att löda om kontaktdonet (där många verkar ha problem). Men det är ju ett projekt att få loss kortet... Men jag har sett att en del har borrat upp baksidan och lött därifrån. Så det kanske blir det istället.
(saxar in en bild som jag inte vet var den kommer ifrån..)

Denna sida har lite manualer som är nyttigt.
https://www.butlertechnik.com/technical ... heaters-d5
https://www.butlertechnik.com/downloads ... 050000.pdf
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf
Bilagor
d5w_resolder.jpg
d5w_resolder.jpg (84.92 KiB) Visad 1445 gånger
#1514821
Tack för all tips och info gällande demontage och reparation av dieselvärmare, i mitt fall var det en brännkammare som var igenbäckad. 24 timmar i kallavfettning, lite skrap och annat pill så såg den finfin ut. Brännande av den med varmluftspistolen innan återmontage med nya packningar och o-ringar. Startade på första försöket. Nöjd? Hell yeah 😁 Skönt att det funkar innan kylan kommer.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]