NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ali86
#1185892
Hej! Har sen nog nåra år tillbaka haft problem med små vibrationer i min volvo S40 T5 -04 vid varvtal runt 2000 rpm, för att därefter försvinna vid högre och lägre varvtal, dessa uppkommer inte bara vid körning utan även om man är stillastående och bara varvar motorn, blir som små skakningar i hela bilen. Nu sista halvåret har det ökat. Har googlat runt överallt och sett att fler än jag har detta problem med S40/V50. Ni som haft liknande problem, vad kom ni fram till att felet var? Läser om alla möjliga orsaker men inte riktigt fått grepp om vad som orsakat det för folk. Jag har bytt höger drivaxel och bytt en motorkudde som var defekt utan resultat. Tändstift är bytta.
Har ni några tips ni som vart i liknande sits? Nåt med växtlådan? Blir galet på dessa vibrationer. Bilen har gått 15700 mil. Stort tack på förhand.
av ali86
#1186067
Har också geartronic automat. Fått nått grepp om vad det kan vara för fel? Om felet sitter i växellådan, skulle vibrationerna även komma även i stillastående på neutralväxel?
Användarvisningsbild
av villon
#1186112
Kanske är drivaxel för mig med som du skrev i mitt andra inlägg. Lät ditt också när du svängde i låg hastighet klapp klapp klapp? Vad skulle bytet kosta dig?
av ali86
#1186179
Drivaxeln kostar 3000 kr, sen är det väl nån timme eller 2 arbete på det. Men mecken trodde inte mina vibrationer vid 2000 rpm hade någpt med drivaxeln att göra, utan att min knakade vid vänstersväng var pga den dåliga inre drivknuten. Att problemen inte hörde ihop, men man kan alltid hoppas. Felsökningen gör en galen när man inte hittat felet. Vad tror du är felkällan?
av ali86
#1186180
villon skrev:Kanske är drivaxel för mig med som du skrev i mitt andra inlägg. Lät ditt också när du svängde i låg hastighet klapp klapp klapp? Vad skulle bytet kosta dig?
Mitt var mer knakade/ nästan som det small till.
av Miinan
#1186800
Jag har bara känningar när jag står still, och allt de där med drivaxlar osv är inte relevant utan de är nått med motorn.. jag skulle vilja veta av nån som har optimerat sin.. för ja får en känsla av att det är nått som inte står rätt till, att den inte vill gå helt rent vid just 2k varv.
Började i början att tänka att det kunde vara motorkuddarna men den tanken försvann då symtomen försvinner vid 2100varv.
Jag ska åka förbi volvo på tisdag och fråga och återkommer med svar.

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]