NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PoNutss40
#1185579
Hej,
Min kunskap är lite begränsad, bytt lite grejor på grävare och bromsar på bilar och även äldre.. men inte någon direkt mekaninker som följer med alla förändringar i bilarna med olika DPF, FPR, osv osv..

Error:
Error code P0089 - Fuel pump regulator

Symptom:
Vrider på nyckeln (inget bränslepump ljud) motor går runt tack vara startmotorn, bra drag, fart i denna, lyset ser inte belastat ut (dvs bra spänning). Det vill säga att den bör hoppa igång.. ibland har det gått, men mer sällan med tiden. Den har verkat orkeslös och slöare med tiden. Allt annat fungerar bra och den vill att man fyller på spolarvätska.

Verkstan: två - tregånger inne på märkesverkstad. EGR ventilbytt, DPF (partikelfilter) bytt, Service gjort (bränslefilter och liknande). Den fungerar lite grann efter verkstan tills den åter dör.. och mycket pengar är inskickat till detta.

Mina funderingar är:
1. Vad är det som kan vara fel - DOH (Homer simpson exp.)
2. Vart sitter FPR (fuel pump regulator) på årsmodellen 2010 Drivee har googlat ihjäl mig på försöka hitta dess placering 2004, och andra hittar man ända upp till 2009 men sen börjar det bli svårare.

Tackar för info.. och ideér.
Vänlingen Pontus Ankarbåge
av PoNutss40
#1185815
Efter mycket god hjälp ifrån Volvo Verkstaden så kunde jag felsöka vidare. Jag kontrollerade bränsle filtret som visade sig inte var bytt. Om jag (ptvi blä) suger inkommande slang så ser tjäner man diseln direkt.

Jag började då skruva isär bränsle filtret och fick då se en fin detalj kring kontakten.. för denna (något bränd.). Så nu i med ett nytt så får vi se vad som händer. (kan jag på något enkelt sätt mäta kableln)... eller trial and error.

vänligen Pontus .
av kvillebäck
#1258600
Har samma problem. Bytt filter. Rengjort tank. Inga fuktande bränsleledningar. Varnar för lågt bränsletryck (P0089) Tror dock inte problemet är bränsletrycksregulatorn utan att den skickar en felsignal när bränsletrycket blir för lågt.

Tre, fyra gånger har bilen dött vitt färd. Går att mala igång efter ca 50 sek på startmotor. Även om jag luftar på utgående från filter är den svårstartad.
På morgonen går den igång för att sedan dö efter ca 15 sek.
Därefter samma procedur igen med luftning eller malning på startmotorn igen.

Funderar på om det kan vara något stopp i det lilla hålet på behållare under tankarmatur eller om någon har någon annan ide.
av timmeh413
#1265716
Jag har exakt samma fel. Har en volvo V50 1,6D 2007. Återkommande felkod P0089
Bytt EGR, LMM, Dieselfilter, rengjort tanken utan resultat och ofantligt dyra fakturar ifrån diverse verkstäder. Är det någon som vet vad det kan vara om inte något utav ovanstående?

Löste det sig för dig Pontus?

Mvh, en trött volvoägare som snart kör in i väggen
av kvillebäck
#1265749
Det var tre saker jag gjorde för att få ordning på detta förutom bränslefiltret.
Bytte Fuel pressure regulator" bränsletrycksregulatorn som sitter på pumpen alldeles framför dieselvärmaren
Blåste rent bränslerören under bilen då dessa släppte rostflagor.
Dock visar det sig att slangen som suger bränsle ur tanken har ett extremt litet hål. (ca 2mm i diameter) . när undertrycket i slangen blir stort så verkade den "resa"sig några centimeter och sög således luft om man hade mindre än 1/4 dels tank. lika dant vid långa svepande kurvor.

Detta löste jag med en vikt som sattes fast på slangen så den alltid sög från botten.

Bränsletrycksregulator: https://www.aliexpress.com/item/ERIKC-v ... 4c4d2ooXPM

Denna passar på min 1.6 d årsmodell 2010

Bra slang att ha i bilen för att lufta så man kan starta finns på biltemas båtavdelning. det är en grå slang med "gummiblåsa" för att pumpa bränslet med. Sätt fingert över slangens utlopp när den suger ur tanken. Denna kan jag inte hitta i webshoppen men den finns i butiken. var noga med att du får 10mm slang.

Lycka till!
av timmeh413
#1265785
Okej det var ju skönt att höra att det ordnat sig för dig. Nämligen fått svar ifrån 2 verkstäder som vägrar ta på sig ansvar efter tidigare utfört arbete utan resultat att dom inte kan lösa problemet.
Ska ta bilen till annan verkstad och be dom att testa dom här sakerna samt att se efter eventuellt hål i slangen.
av timmeh413
#1265879
Kvillebäcken!

Vet du om den regulatorn du länkade passar till en volvo v50 1.6D 2007.
Fick nämligen ett prisförslag utav Bilia Almedal i Göteborg på 20.000kr. 5000kr för byte utav högtrycksrör inklusive regulatorn som tydligen ska sitta fast på röret!??? 15.000kr för rengöring utav bränslesystemet. Kan detta verkligen stämma?
av kvillebäck
#1265894
Den jag har sitter inte på röret. Den sitter på pumpen. Jag har inte sett det "röret". Jag vet att det finns på Mazda2 och då sitter det en sensor på röret. Jag har inte hittat " röret " då jag letade efter det först. Fann då sensorn på pumpen och slutade då leta efter röret.
Det numret som är på min finns att finna till 1.6D av tidigare modeller med.

Sensorguide för att se vilka bilar den finns på
https://www.ebay.co.uk/itm/FORD-VOLVO-F ... Swr6RZnuyF

Vissa sidor säger att det är samma pump 2005-2012 och vissa verkar byta pump till årsmodell 2009.

Det är enligt en mek jag talade med inte ovanligt med byte av denna sensor. Detta var dock inte en volvomek utan em märkesoberoende kedja som han jobbade för.

Skall hela systemet ner för rengörning så förvånar det mig inte om volvo tar sådana summor för jobbet. De kör säkert en Bosch originalsensor som är mycket dyrare än den jag länkade till.

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]