NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1183536
Jag har problem med läckage in till bagageutrymmet i min C70. För att kolla upp var läckaget kommer ifrån har jag efterhand lyckats få loss klädseln i utrymmet efter många om och men. Men det var jobbigt. Kanske för att man angriper det på fel sätt.

Jag skulle även behöva ta loss sittdynan i baksätet vilken jag har för mig endast ska vara fäst genom klämmor. Jag får loss det i ytterkanterna men inte i mitten där det sitter riktigt hårt. Då¨jag försöker bända upp det så känns det som jag kommer att knäcka det då jag antagligen tar tag på fel sätt. Hur gör man ?

Då det gäller att demontera detaljer i bilen så skulle en demonteringsanvisning underlätta. Finns detta att hitta någonstans på nätet.
Någon här som vet ?
#1183539
http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil och årsmodell
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter en, man kan
annars istället för förra punkten i ditt fall skriva t.ex. Säte kanske

Hoppas du hittar vad du ska, annars har säkert du som jag användning av deras manualer senare ;)
#1183541
Tackar för snabbt svar "Micce1980" !

Har nu kollat men tyvärr är det endast anvisningar avseende tillbehör. Inget om säten och andra delar som man kan behöva demontera :(

Genom att lämna sökfältet tomt och trycka på sök fick jag fram alla olika anvisningar som finns till min bil.
Jag hittade t.ex. en anvisning om hur man demonterar centerkonsolen vilken jag vill ta av för att foliera :) men det är nästa projekt.
Måste först hitta källan till läckaget som ju inte alls är kul. Skulle bl.a. därför också behöva få fram om det finns några dräneringskanaler runt bakluckan.
#1183761
lecnl772 skrev:Tackar för snabbt svar "Micce1980" !

Har nu kollat men tyvärr är det endast anvisningar avseende tillbehör. Inget om säten och andra delar som man kan behöva demontera :(

Genom att lämna sökfältet tomt och trycka på sök fick jag fram alla olika anvisningar som finns till min bil.
Jag hittade t.ex. en anvisning om hur man demonterar centerkonsolen vilken jag vill ta av för att foliera :) men det är nästa projekt.
Måste först hitta källan till läckaget som ju inte alls är kul. Skulle bl.a. därför också behöva få fram om det finns några dräneringskanaler runt bakluckan.
Ibland får man sådana anvisningar när man skall montera eller lägga till något och man måste ta bort sätet mm.
Bytar man högtalare så finns anvisningar för dörrsidan mm.
#1197911
Hej

Läckage i bagaget beror ofta på tätning mellan bakre takdel mot bilen och bagageluckan, ibland kan spelet vara för stort däremellan och då läcker vatten lätt in och fyller bagaget, har du otur så går även hydraulpumpen till taket även sönder. Har du fler frågor om detta får du gärna kontakta mig, jag har jobbat mycket med cabtaket på bilen.
#1378380
Hej!

Löste du problemet, jag fick mitt läckage fixat, kan säga att det är relativt enkelt för en händig person att fixa det själv och mycket billigare.

Hör av dig så kan jag hjälpa dig hela vägen och säga att det var mer än ett område som tog in vatten och tror mig förstå vad det beror på.
#1471710
Hur löste det sig?
Vår 2012a upptäckte vi nyligen att det var blött i bagaget.
Trodde det satt avrinningskanaler runt luckan som kanske var igensatta.
Men det där med listen känns logiskt.
#1474917
Nu har bilen stått inne en tid. Och gjort rent avrinningshålen med tryckluft. Hade den sen ute i en vecka. Pöl. Tittade däremot lite mer noga bakom bakljusen denna gång. I nederkant vid gummit om man kollar inifrån bakom luckan så är det fullt med vatten. Och på golvet blött. Bara vänster sida.
Så, vad gör man? Finns nya gummilister eller köper man nya glas där listerna är limmade baktill?
#1474918
Jag tror att du har all info i mailen jag skickade till dig, beställ nya packningar som ska sitta mellan baklyktorna och karossen. Det är det billigaste, enklaste och snabbaste ingreppet. Kostar runt 100kr/st.

Hör av dig igen om något är oklart.

Varför skulle vi byta modell? Enklast är[…]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Sorry jag skrev fel och menar fram. Ringen sitter […]

Tack återigen för svar. Tyvärr ve[…]

Jon Skolmen