turligt nog så hade jag bokat in en garanti-lånebil trots att jag hade planerat att vara med vid uppgraderingen. man vet ju aldrig vad som kan försena det hela....
verkstaden var för övrigt bilia i nacka.
Moderator: Moderatorer
jensam skrev:har ingen aning om vad uppgraderingen ska förbättra, men jag vet i alla fall HUR uppgraderingen INTE BÖR utföras.Ja jävlar vilket spån... där var nog inte alla hönsen hemma. :evil:
jag var nämligen och uppgraderade min V50 imorse. mekanikern kopplade in batteriladdaren (tydligen väldigt noga att batteriet håller minst 12V under processen) och sladden från hans laptop till bilen. när han hade laddat ner uppgraderingen från VIDA så skulle han föra över den till bilen. jag sa till honom att hans laptop har kritiskt låg batterinivå och frågade honom om vad som skulle hända om den dog medan bilen uppgraderades. svaret jag fick var: "då blir det inte roligt!".
mycket riktigt så dog hans laptop mitt under överföringen, vilket ledde till att bilen stod där stendöd! han försökte på nytt efter att ha koppla ur och tillbaka batteriet men utan resultat. verkmästaren var skitförbannad och sa att de i värsta fall skulle behöva beställa hem en ny CEM (databox antar jag). ringde till verkstaden för ett litet tag sen och frågade hur det hade gått, men inga framsteg.
en process som skulle tagit 20 min tar väl antagligen en vecka nu...
ett litet tips till er som är med och tittar på när uppgraderingen utförs:
SE TILL ATT LADDAREN TILL LAPTOPEN ÄR INKOPPLAD!!!
DanneF skrev:idag ska jag in o boka tid för ny programmvara då jag också fick min bil återkallad, berätta gärna vilken verkstad så man inte väljer fel!Hejsan DanneF!
är det någon annan som har haft problem med fukt i dimljusen föresten?
Bänktsson skrev:Ja vad säger man, fukt i dimljuslyktorna!Godmorgon och Hej Bänktsson!
Har du redan bytat din dimljus 2 gånger så kommer det
med stor sannolikhet inte hjälpa att byta dom en tredje.
Det kommer bara hjälpa om de nya lyktorna är förändrade
på något sätt från tillverkaren, eller att Volvo ordnar en
annan form av ventilation i lamphusen.
Har du provat att ställa in bilen i ett varmgarage en timme?
Om inte så gör det och försvinner det då så är det normal
kondensbildning och inget fel på dimljusen.
Skulle det förfarande vara kvar stora vattendroppar så
är det ett läckage i lamphuset på grund av någon defekt.
Man får inte glömma att vi bort i kalla Sverige där vi har
mycket regn och kallt väder. Det blir temperaturskillnader
i och utanför lamphuset, ständigt blöta vägar nästan halva
året. Hade vi fått köra med dimljus tända ihop med halvljus
så hade många blivit av med kondens i lamphusen.
Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]