NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanneF
#82247
idag ska jag in o boka tid för ny programmvara då jag också fick min bil återkallad, berätta gärna vilken verkstad så man inte väljer fel!

är det någon annan som har haft problem med fukt i dimljusen föresten?
av jensam
#82269
turligt nog så hade jag bokat in en garanti-lånebil trots att jag hade planerat att vara med vid uppgraderingen. man vet ju aldrig vad som kan försena det hela....

verkstaden var för övrigt bilia i nacka.
av Kevlar
#82276
jensam skrev:har ingen aning om vad uppgraderingen ska förbättra, men jag vet i alla fall HUR uppgraderingen INTE BÖR utföras.

jag var nämligen och uppgraderade min V50 imorse. mekanikern kopplade in batteriladdaren (tydligen väldigt noga att batteriet håller minst 12V under processen) och sladden från hans laptop till bilen. när han hade laddat ner uppgraderingen från VIDA så skulle han föra över den till bilen. jag sa till honom att hans laptop har kritiskt låg batterinivå och frågade honom om vad som skulle hända om den dog medan bilen uppgraderades. svaret jag fick var: "då blir det inte roligt!".

mycket riktigt så dog hans laptop mitt under överföringen, vilket ledde till att bilen stod där stendöd! han försökte på nytt efter att ha koppla ur och tillbaka batteriet men utan resultat. verkmästaren var skitförbannad och sa att de i värsta fall skulle behöva beställa hem en ny CEM (databox antar jag). ringde till verkstaden för ett litet tag sen och frågade hur det hade gått, men inga framsteg.

en process som skulle tagit 20 min tar väl antagligen en vecka nu...

ett litet tips till er som är med och tittar på när uppgraderingen utförs:

SE TILL ATT LADDAREN TILL LAPTOPEN ÄR INKOPPLAD!!!
Ja jävlar vilket spån... där var nog inte alla hönsen hemma. :evil:
Användarvisningsbild
av C.W.
#82439
tur att man har verkstan på andra sidan stan...
Alvik har varit toppen. :)
Användarvisningsbild
av Bänktsson
#84008
Ja där sprack det ackordet för den mekanikern.

Mycket mycket klantigt av honom att kör på när
batterispänningen var låg i datorn. Även om man
har en laptop men inbyggt batteri skall alltid nät-
adaptern vara ansluten till strömuttag och batteri-
laddare vara kopplad till bilbatteriet.

Vissa av uppdateringarna kan ta en minut medans
en del av de större uppdateringarna kan ta 10-15
minuter beroende hur många styrenheter det gäller
och tidigare mjukvaru-versioner.
Användarvisningsbild
av CarMan
#84130
kampanjen i detta ämne tar ofta mycket lång tid, ända upp till 20 minuter har jag varit med om
Användarvisningsbild
av StefanWR
#84326
DanneF skrev:idag ska jag in o boka tid för ny programmvara då jag också fick min bil återkallad, berätta gärna vilken verkstad så man inte väljer fel!

är det någon annan som har haft problem med fukt i dimljusen föresten?
Hejsan DanneF!

Du är definitivt inte ensam om kondens/fukt i spoilerljusen det har jag också.
Har dessutom fått spoilerljusen utbytta 2 gånger redan, men
problemet kvarstår.
Verkar vara billigare att byta ut istället för att
ta reda på orsaken till fukt respektive kondens.
Man får en känsla av byta under garantitiden och när
sedan den gått ut lär väl kanske inte dessa
kunder återkomma även om det har en sjö av
fukt/kondens i spoilerljusen. För då lär det kosta kosing.
Ska själv in till volvo med min bil till veckan för
uppgradering samt för just kondens spoilerljusen, sa till
att nu får ni göra ngt annat istället för att hålla
på och byta ut dessa, eftersom det inte hjälper.

Apropå resonansljud i takkonsolen som jag
skrivit om tidigare, så finns det tydligen en
teknisklösning på det.
Nämligen att Volvo byter ut några skruvar.
Finns tydligen även en lösning till torkarblad som
inte rengör vindrutan.
Ska få detta åtgärdat nu, är mycket nyfiken på resultat.

MVH
Stefan
Användarvisningsbild
av Bänktsson
#84383
Ja vad säger man, fukt i dimljuslyktorna!

Har du redan bytat din dimljus 2 gånger så kommer det
med stor sannolikhet inte hjälpa att byta dom en tredje.
Det kommer bara hjälpa om de nya lyktorna är förändrade
på något sätt från tillverkaren, eller att Volvo ordnar en
annan form av ventilation i lamphusen.

Har du provat att ställa in bilen i ett varmgarage en timme?

Om inte så gör det och försvinner det då så är det normal
kondensbildning och inget fel på dimljusen.
Skulle det förfarande vara kvar stora vattendroppar så
är det ett läckage i lamphuset på grund av någon defekt.

Man får inte glömma att vi bort i kalla Sverige där vi har
mycket regn och kallt väder. Det blir temperaturskillnader
i och utanför lamphuset, ständigt blöta vägar nästan halva
året. Hade vi fått köra med dimljus tända ihop med halvljus
så hade många blivit av med kondens i lamphusen.
av CriticalBill
#84385
Tycker om dina svar Benke, dur har raka svar utan att ifrågasätta kundens problem. Kul att se/läsa att det finns volvomekar som också är serviceminded !
Användarvisningsbild
av StefanWR
#84510
Bänktsson skrev:Ja vad säger man, fukt i dimljuslyktorna!

Har du redan bytat din dimljus 2 gånger så kommer det
med stor sannolikhet inte hjälpa att byta dom en tredje.
Det kommer bara hjälpa om de nya lyktorna är förändrade
på något sätt från tillverkaren, eller att Volvo ordnar en
annan form av ventilation i lamphusen.

Har du provat att ställa in bilen i ett varmgarage en timme?

Om inte så gör det och försvinner det då så är det normal
kondensbildning och inget fel på dimljusen.
Skulle det förfarande vara kvar stora vattendroppar så
är det ett läckage i lamphuset på grund av någon defekt.

Man får inte glömma att vi bort i kalla Sverige där vi har
mycket regn och kallt väder. Det blir temperaturskillnader
i och utanför lamphuset, ständigt blöta vägar nästan halva
året. Hade vi fått köra med dimljus tända ihop med halvljus
så hade många blivit av med kondens i lamphusen.
Godmorgon och Hej Bänktsson!

Håller med nedanstående skribent.
Du ger som sagt raka servicevänliga svar och tips på åtgärder,
vilket uppskattas.

Här uppe Jämtland blir man påmind varje dag, om det kalla
vädret så det glöms int bort. Naturligtvis är det ju så att
det blir temperaturskillnader. Jag använder spoilerljusen
som körljus varje dag och får konstant kondens i dessa.
Hade bilen inne hos en glasmästare som satte på
stenskottskydd på glaset och glasmästaren konstaterade
även han att efter ett dygn inne i hans varmgarage
att det fortfarnade var kondens i lamphusen.
Vilket borde tala för att dräneringen inte är vad den borde vara.
Nu ska bilen in som sagt i veckan jag återkommer
med svar och resultat.

MVH
Stefan
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]