NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190638
Ni som bytt DPF, vilket intervall mellan regenereringarna har ni fått efter bytet ?

Min bil V50-2.0D -06, har nu snurrat c 15400 mil ej bytt original DPF än. De sista 2 åren har regenereringsintervallet legat på typ 62-68 mil utan att ha ändrats nämnvärt vilket jag tycker låter lite märkligt på dryga 2500 mil. Förbrukningen sommartid ligger stadigt på 0.52-0.53 (nästan ingen motorvägskörning)

Jag kommer att satsa på ett dyrare DPF den dagen det behövs, om jag har kvar bilen då.
#1190698
dieselputte skrev:Ni som bytt DPF, vilket intervall mellan regenereringarna har ni fått efter bytet ?

Min bil V50-2.0D -06, har nu snurrat c 15400 mil ej bytt original DPF än. De sista 2 åren har regenereringsintervallet legat på typ 62-68 mil utan att ha ändrats nämnvärt vilket jag tycker låter lite märkligt på dryga 2500 mil. Förbrukningen sommartid ligger stadigt på 0.52-0.53 (nästan ingen motorvägskörning)

Jag kommer att satsa på ett dyrare DPF den dagen det behövs, om jag har kvar bilen då.
Mellan 30-40 mil efter byte. 1 billigt filter från England och ett billigt från Skruvat. Det från Skruvat höll sämre än det från England men av samma typ.
Båda två var av typen Cordierite vilket kanske inte är så bra.
Nu köpte jag av typen Silicon Carbide istället och hoppas verkligen det är så att billiga filter är skräp :)
Hoppas göra bytet inom 3 veckor, skall bara orka göra det för 3e gången :D :) Suck...

Kan tillägga att vardagsanvändandet är max 2.5 mil enkelväg till jobbet varav ca 2 mil är 100 respektive 80 väg.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1190881
hockeytok skrev:YES :D

Då var även temperaturgivare bytt. Den gamla såg lite " konstig ut "

Ska bli intressant att se hur det går.

Trevlig helg ht
Antar du hade felkoder på givaren? Annars borde det inte spela någon roll efter bytet av den. Den kontrollerar ju bara temperaturen och avgör om regenereringen kan/får ske. Visar den för lågt eller för högt så blir det felkoder.
Men återkom gärna om det blir någon förändring och vad för förändring :)

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1190963
timebandit skrev: Den kontrollerar ju bara temperaturen och avgör om regenereringen kan/får ske.
Är det verkligen så ? Trodde tillstånd för regenerering styres av motortempen och att den här givaren styr maxmängden extra bränsle som sprutas in under regenerering. Dvs att det inte blir för kalla avgaser vid regenerering , för hög temp är nog inget problem. Kanske min teori är fel?

Märkligt att du får så korta intervall med ett helt nytt DPF. Man tycker ju att motståndet i ett nytt torde vara likartat oavsett typ . Nu hade jag inte järnkoll på min bil för typ 10-11 år sedan då man inte märkte av ryckningarna vid regenerering lika mycket som nu. Jag har mest haft bra koll typ de sista 4-5 åren för att vara förberedd i god tid med att köpa och byta filter. Vill minnas attt intervallen i början låg på över 100 mil.

Kan det vara strul med doseringen av eolys? Kanske den inte pumpar ut exakt rätt mängd varje gång du tankat ? Prova att fylla i nån matsked eolys manuellt i full tank varje gång du tankat. Vore trist om du köper ett dyrare filter och det bara håller 3-5000mil innan det är fullt.
#1190979
dieselputte skrev:
timebandit skrev: Den kontrollerar ju bara temperaturen och avgör om regenereringen kan/får ske.
Är det verkligen så ? Trodde tillstånd för regenerering styres av motortempen och att den här givaren styr maxmängden extra bränsle som sprutas in under regenerering. Dvs att det inte blir för kalla avgaser vid regenerering , för hög temp är nog inget problem. Kanske min teori är fel?

Märkligt att du får så korta intervall med ett helt nytt DPF. Man tycker ju att motståndet i ett nytt torde vara likartat oavsett typ . Nu hade jag inte järnkoll på min bil för typ 10-11 år sedan då man inte märkte av ryckningarna vid regenerering lika mycket som nu. Jag har mest haft bra koll typ de sista 4-5 åren för att vara förberedd i god tid med att köpa och byta filter. Vill minnas attt intervallen i början låg på över 100 mil.

Kan det vara strul med doseringen av eolys? Kanske den inte pumpar ut exakt rätt mängd varje gång du tankat ? Prova att fylla i nån matsked eolys manuellt i full tank varje gång du tankat. Vore trist om du köper ett dyrare filter och det bara håller 3-5000mil innan det är fullt.
Ja och Nej. Det är inte hela sanningen faktiskt. Dock hittar jag inte funktionsbeskrivningen av den som jag en gång hade tyvärr.
Dök in i VIDA nu i morse för att kolla lite. Det enda jag hittar är att temperaturen måste ligga inom ett visst intervall för att regenerering skall kunna ske på ett bra sätt. Givaren går att kontrollera i VIDA och det har jag redan gjort så den mår bra.
Annars är det enda som står vad jag hittar är att det görs en jämförelse mellan bakre givaren och främre. Blir skillnaden för stor så sätts felkod men INGEN nytt referensvärde eller dyligt sätts så den påverkar ingenting mer än att en regenerering osv inte kan ske pga feldkod. Får ju inte finnas vissa felkoder för att en regenerering skall kunna ske.
Så den givaren är meningslös i mitt tycke förutom att den ändå håller lite koll men påverkar inte nämnvärt.

Din teori stämmer till stor del :)

När jag köpte bilen för 6 år sedan eller något så var det 40 mil mellan regenereringarna eller mer. Bytte första gången när det blev 20 mil.
Andra gången bytte jag när det blev närmare 10 mil mellan.
Svårt att kontrollera om den doserar rätt men tror faktiskt den gör det. Skulle kunna prova pumpa mer Eolys manuellt men har lite egna teorier som jag tror mer på som jag kommer till strax :)

När jag åker längre sträckor så blir regenereringarna allt tätare. På 20 mil igår så kan jag garantera 2 regenereringar men tror det blev 3st. Så har det vart länge.
Kör jag som jag brukar så sker regenereringarna var 18-20 mil. Då är det mestadels 80 och 100 vägar.
Bilen går ibland lite ryckigt när termostaten och EGR börjar arbeta. Strax vid det näst sista strecket på temperaturmätaren. Varar tills motortempen är uppe i korrekt arbetstemperatur.
Så min teori är att det är något med avgaserna och jag misstänker faktiskt att EGR'en inte håller så bra prestanda längre efter 31k mil. Så jag har faktiskt köpt en ny men får fan inte bort den där jävla skruven undertill! Verkar få lämna jobbet till verkstad vilket tar emot!
Så först skall EGR bytas och adapteras sedan byter jag DPF. Hjälper inte detta så misstänker jag spridarna men kan inte se eller förstå att dom kan orsaka mer sot osv?
Bilen går annars väldigt bra och drar inte så mycket. Min körstil ger mig en förbrukning på 0.55-0.59 liter/mil mätt vid pump. Oavsett om det sker 2 eller 3 regenereringar på samma tank. Detta gör att jag utesluter problem med för mycke/för lite luft eller för mycket/för lite bränsle.

Har läst mycket om billiga partikelfilter och många som har problem. Tror man skall vara nöjd om man får ut 5000 mil på billiga partikelfilter. Efter all min efterforskning så bör det vara STOR skillnad mellan dom 2 olika typerna av material i ett DPF vilket jag verkligen hoppas :)

Nu blev det en mindre novell så trevlig läsning ;)
#1191021
Jag saknar fortfarande vida , har därför inte kunnat kontrollera felkoder.
Utan bilmekaniker som bytte mitt Dpf sade att tempsensorn såg "konstig ut. När jag såg den nya måste jag ju hålla med , somdu ser på bilden fattas det kanske 5 cm av spetsen . Har nu ohm mätt den , Avbrott / oändligt. borde jag inte fått felkod då ?
Du nämner den främre, borde vara denna. Och den bakre , Var sitter den ?

Osa ht
Senast redigerad av 1 hockeytok, redigerad totalt 0 gånger.
#1191026
hockeytok skrev:Jag saknar fortfarande vida , har därför inte kunnat kontrollera felkoder.
Utan bilmekaniker som bytte mitt Dpf sade att tempsensorn såg "konstig ut. När jag såg den nya måste jag ju hålla med , somdu ser på bilden fattas det kanske 5 cm av spetsen . Har inte mätt något på den , ohm eller så .jag har ju en ny :D
Du nämner den främre, borde vara denna. Och den bakre , Var sitter den ?

Osa ht
Aha :(
Helt ärligt tänkte jag inte ens på att spetsen på din var av, hehe
Så den borde väl gett felkod I det stadiet hoppas jag.
Jag vet att min inte är av sedan förra gången :/

Den bakre är den som sitter på dpf.
Den främre sitter på katalysatorn som sitter före dpf.

Man räknar alltid framåt till bakåt och den på dpf kommer sist, varav den heter bakre :)


Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1191198
Dpf och regenereringen på dessa bilar är en historia för sig. :) Ska byta mitt filtret nu i dagarna och har köpt ett från England a' 1200 kr. Hoppas att det håller mer än 5000 men det visar sig.

Hur gör ni med eolysvätska? Enligt företaget Walker så ska det vara eolys 176 till Volvo som är byggda innan 2010. Det problemet jag har stött på är att färgmarkeringar inte stämmer på bilen. Eolys 176 har grön ring men bilen min, v50 -07, har blåa kopplingar på additivtanken.

Är det någon som har likadant och vilken vätska använde du isåfall?
#1191314
xaran skrev:Dpf och regenereringen på dessa bilar är en historia för sig. :) Ska byta mitt filtret nu i dagarna och har köpt ett från England a' 1200 kr. Hoppas att det håller mer än 5000 men det visar sig.

Hur gör ni med eolysvätska? Enligt företaget Walker så ska det vara eolys 176 till Volvo som är byggda innan 2010. Det problemet jag har stött på är att färgmarkeringar inte stämmer på bilen. Eolys 176 har grön ring men bilen min, v50 -07, har blåa kopplingar på additivtanken.

Är det någon som har likadant och vilken vätska använde du isåfall?
Det finns gott om info om detta här men detta använder jag mig av på min 2007a :)

https://www.autoteilemann.de/p/1011237/ ... olys%20176

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]