dieselputte skrev:timebandit skrev:
Den kontrollerar ju bara temperaturen och avgör om regenereringen kan/får ske.
Är det verkligen så ? Trodde tillstånd för regenerering styres av motortempen och att den här givaren styr maxmängden extra bränsle som sprutas in under regenerering. Dvs att det inte blir för kalla avgaser vid regenerering , för hög temp är nog inget problem. Kanske min teori är fel?
Märkligt att du får så korta intervall med ett helt nytt DPF. Man tycker ju att motståndet i ett nytt torde vara likartat oavsett typ . Nu hade jag inte järnkoll på min bil för typ 10-11 år sedan då man inte märkte av ryckningarna vid regenerering lika mycket som nu. Jag har mest haft bra koll typ de sista 4-5 åren för att vara förberedd i god tid med att köpa och byta filter. Vill minnas attt intervallen i början låg på över 100 mil.
Kan det vara strul med doseringen av eolys? Kanske den inte pumpar ut exakt rätt mängd varje gång du tankat ? Prova att fylla i nån matsked eolys manuellt i full tank varje gång du tankat. Vore trist om du köper ett dyrare filter och det bara håller 3-5000mil innan det är fullt.
Ja och Nej. Det är inte hela sanningen faktiskt. Dock hittar jag inte funktionsbeskrivningen av den som jag en gång hade tyvärr.
Dök in i VIDA nu i morse för att kolla lite. Det enda jag hittar är att temperaturen måste ligga inom ett visst intervall för att regenerering skall kunna ske på ett bra sätt. Givaren går att kontrollera i VIDA och det har jag redan gjort så den mår bra.
Annars är det enda som står vad jag hittar är att det görs en jämförelse mellan bakre givaren och främre. Blir skillnaden för stor så sätts felkod men INGEN nytt referensvärde eller dyligt sätts så den påverkar ingenting mer än att en regenerering osv inte kan ske pga feldkod. Får ju inte finnas vissa felkoder för att en regenerering skall kunna ske.
Så den givaren är meningslös i mitt tycke förutom att den ändå håller lite koll men påverkar inte nämnvärt.
Din teori stämmer till stor del :)
När jag köpte bilen för 6 år sedan eller något så var det 40 mil mellan regenereringarna eller mer. Bytte första gången när det blev 20 mil.
Andra gången bytte jag när det blev närmare 10 mil mellan.
Svårt att kontrollera om den doserar rätt men tror faktiskt den gör det. Skulle kunna prova pumpa mer Eolys manuellt men har lite egna teorier som jag tror mer på som jag kommer till strax :)
När jag åker längre sträckor så blir regenereringarna allt tätare. På 20 mil igår så kan jag garantera 2 regenereringar men tror det blev 3st. Så har det vart länge.
Kör jag som jag brukar så sker regenereringarna var 18-20 mil. Då är det mestadels 80 och 100 vägar.
Bilen går ibland lite ryckigt när termostaten och EGR börjar arbeta. Strax vid det näst sista strecket på temperaturmätaren. Varar tills motortempen är uppe i korrekt arbetstemperatur.
Så min teori är att det är något med avgaserna och jag misstänker faktiskt att EGR'en inte håller så bra prestanda längre efter 31k mil. Så jag har faktiskt köpt en ny men får fan inte bort den där jävla skruven undertill! Verkar få lämna jobbet till verkstad vilket tar emot!
Så först skall EGR bytas och adapteras sedan byter jag DPF. Hjälper inte detta så misstänker jag spridarna men kan inte se eller förstå att dom kan orsaka mer sot osv?
Bilen går annars väldigt bra och drar inte så mycket. Min körstil ger mig en förbrukning på 0.55-0.59 liter/mil mätt vid pump. Oavsett om det sker 2 eller 3 regenereringar på samma tank. Detta gör att jag utesluter problem med för mycke/för lite luft eller för mycket/för lite bränsle.
Har läst mycket om billiga partikelfilter och många som har problem. Tror man skall vara nöjd om man får ut 5000 mil på billiga partikelfilter. Efter all min efterforskning så bör det vara STOR skillnad mellan dom 2 olika typerna av material i ett DPF vilket jag verkligen hoppas :)
Nu blev det en mindre novell så trevlig läsning ;)
[img]
http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986