NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1193940
timebandit skrev: Är inne på min 3e givare :)
Så du vet att dom nollat adaptiv värdena alltså? Inte bara nollat EGR'en vid byte? För det är det enda som skall göras enligt VIDA. Har nämnligen bytt min EGR för 2 dagar sedan och nollställde "bara" EGR ventilen typ.
Det märkliga var att efter han nollställde adapteringen vid EGR bytet sjönk min snittförbrukning sommartid med c 0.04l/mil och har legat så sedan bytet av EGR. Vid byte av tryckgivarna har jag inte märkt någon skillnad efter nollställning av adaption. Trist att man åkte i flera år och c 7000mil med 0,04 l/mil högre förbrukning än vad jag gjort de sista 8000milen ! Uppskattningsvis 3000kr högre bränslekostnad, hade varit fint att få lagt de pengarna på whisky och öl (BE)
#1194214
dieselputte skrev:
timebandit skrev: Är inne på min 3e givare :)
Så du vet att dom nollat adaptiv värdena alltså? Inte bara nollat EGR'en vid byte? För det är det enda som skall göras enligt VIDA. Har nämnligen bytt min EGR för 2 dagar sedan och nollställde "bara" EGR ventilen typ.
Det märkliga var att efter han nollställde adapteringen vid EGR bytet sjönk min snittförbrukning sommartid med c 0.04l/mil och har legat så sedan bytet av EGR. Vid byte av tryckgivarna har jag inte märkt någon skillnad efter nollställning av adaption. Trist att man åkte i flera år och c 7000mil med 0,04 l/mil högre förbrukning än vad jag gjort de sista 8000milen ! Uppskattningsvis 3000kr högre bränslekostnad, hade varit fint att få lagt de pengarna på whisky och öl (BE)
Har försökt läsa i bla VIDA vilka värden och vad som påverkas av en Adaption men hittar inget?
Är detta något som du vet tro? Kan det tex göra saker å ting värre? :)

Tänker man så, så vore det bättre att ställa av bilen för pengarna hade gjort mycket nytta på annat :D :)
Tycker faktiskt att bilen drar mindre efter bytet av egr och den vanliga nollställningen av egr. Men placebo är märklig sak :)

Skall försöka byta partikelfiltret idag med sambon. Hoppas jag får loss det. 3e gången gilt men med ett kvalitetsfilter som till 100% borde vara äkta. Vågade inte köpa Walker från Tyskland för när jag Mailade runt visade det sig att det mesta var "kopior" och leverantören är överhängande Mr Auto... Suck!
Har sprayat wd40 I förväg med å tar med mig mutterknackaren till OKQ8.
Håll tummarna åt mig :)

Får väl prova nolla Adaptionen efteråt då kanske såvida det inte kräver en viss körsträcka eller något i samband?

Har läst att virvelspjället vad det nu är, kan orsaka mycket mer sotmängd och sätta igen filtret snabbare...

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1194291
Nu har vi bytt dpf och tvättat bilen :)
1 timma och 56 minuter tog det totalt inklusive tvätten! :) :)

Nollade räknaren samt att jag nollade Adaptionen också, varför inte tänkte jag.
Nu får vi se hur länge detta håller denna gången och om det blir någon skillnad.
Det gamla höll 5100 innan det för fullt/slitet. Köptes från Skruvat faktiskt. Hoppas det är kvalitetsproblem och inte andra problem nu då...

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1194358
timebandit skrev: Skall försöka byta partikelfiltret idag med sambon. Hoppas jag får loss det.

Har läst att virvelspjället vad det nu är, kan orsaka mycket mer sotmängd och sätta igen filtret snabbare...

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Den sambon skall du vara rädd om ;;-O

Är det verkligen virvelspjäll på dessa ? Tror det bara är D5an som har det.
#1194382
dieselputte skrev:
timebandit skrev: Skall försöka byta partikelfiltret idag med sambon. Hoppas jag får loss det.

Har läst att virvelspjället vad det nu är, kan orsaka mycket mer sotmängd och sätta igen filtret snabbare...

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Den sambon skall du vara rädd om ;;-O

Är det verkligen virvelspjäll på dessa ? Tror det bara är D5an som har det.
Tack, jag lovar! :) Alltid roligare att göra saker tillsammans även om det är tråkigt å laga :)

Inte en aning, vet inte ens vad det är. Försöker läsa så mycket som möjligt för att få reda på vad som kan orsaka att sotmängden blir onormalt hög.
Då bilen inte drar så mycket bränsle eller går dåligt så vill jag utesluta spridare å vacuum läckage. Kanske någon ventil eller något som kärvar? Har jag tur var det egr ventilen som var sliten men fortsätter ändå försöka vara steget före på vad som ökar sotmängden och sätter igen filtret. Något enkelt måste det ju ändå vara? :)
En tanke kan vara "fel" olja men så klantiga kan väl inte Bilia och Mechanum vara? Bara servat bilen själv 1 gång och det var senast...


Vad som är gjort:
Ny egr.
Nya slangar hela vägen från tryckgivare till dpf.
Ny dpf.
Allt nollat I styrnehterna.

Misstänker att det kan vara bra med en ny tryckgivare nu när man bytt till slangar istället för rör. Givaren är känslig så den har säkert kondens I sig.
Så nästa steg är nog ändå att köpa en NY tryckgivare mest för att verkligen utesluta givaren, igen.

Edit:

Håller på titta på motoroljor. Något som är viktigt med partikelfilter är hur hög halt Aska det är. Jag kör med Castrol EDGE FST Ti 0W-30 A5/B5. Askhalt är 1.11.
En annan olja som rekommenderas till bilen är: Mobil Super™ 3000 X1 Formula FE 5W-30 . Denna har en Askhalt på 0.8.

Enligt manualen till bilen så rekommenderar Volvo 5W-30 och vid ogynnsamma förhållanden ACEA A5/B5 SEA 0W-30, vilket Castrol oljan är. Någon som är insatt i detta med Askhalten i oljorna och övriga tekniska specfikationer? Är det stor skillnad på 0.8 till 1.11 i Askhalt?

https://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusi ... 9GTGDZ.pdf
https://www.mobil.com/english-au/passen ... la-fe-5w30
#1195101
Hej , jodå här blev det skillnad - :( efter byte av temp givare nr 2. Nu regenererar den hela tiden , nästan . Tror det bor en liten Dj.... :twisted: i den här. En kompis med VIDA läste ut felkoder .Det konstigaste var väl avgas temp givare nr1 å 2 ung 100.7grader på båda , konstigt tycker jag.
Borde väl vara högre särskilt e katten. Finns här någon som kan kolla på sin och meddela mig.
Tänker kolla i helgen e trasiga / glapp kontakter till dessa.

Trevlig helg
mvh ht
#1195123
hockeytok skrev:Hej , jodå här blev det skillnad - :( efter byte av temp givare nr 2. Nu regenererar den hela tiden , nästan . Tror det bor en liten Dj.... :twisted: i den här. En kompis med VIDA läste ut felkoder .Det konstigaste var väl avgas temp givare nr1 å 2 ung 100.7grader på båda , konstigt tycker jag.
Borde väl vara högre särskilt e katten. Finns här någon som kan kolla på sin och meddela mig.
Tänker kolla i helgen e trasiga / glapp kontakter till dessa.

Trevlig helg
mvh ht
Tråkigt att höra :(
100 grader? När mättes detta? Efter en stunds körning eller bara någon minut efter start av bilen?
Så här såg det ut senast jag kollade för en vecka sedan eller något.
På bilden så har regenerering skett och avslutats.

När du ändå lagt så mycket pengar på detta så varför inte lägga 800kr till å byta ut rören till nya slangar mellan tryckgivare o h dpf? Dels att veta att det är helt å fräscht samt att verkligen utesluta att dom är defekta? :) Bild

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1195128
Jodå TB, Jag har bytt rören flera ggr ( se tidigare inlägg ) både till slangar ( ebay repastz ) och nu senast till koppar-rör 8mm. sedan tillbaka till rören efter inspektion och prov, allt utan skillnad för bilen. Har även bytt tryck trycksensorn. Fick ung 2 mpa på den vid tommg . bedömmer jag som riktigt.
Men min fråga kvarstår , vad visar dina tempgivare för katten ? Den stod väl på tomgång 10-15 minuter ca.

OA ht
#1195146
hockeytok skrev:Jodå TB, Jag har bytt rören flera ggr ( se tidigare inlägg ) både till slangar ( ebay repastz ) och nu senast till koppar-rör 8mm. sedan tillbaka till rören efter inspektion och prov, allt utan skillnad för bilen. Har även bytt tryck trycksensorn. Fick ung 2 mpa på den vid tommg . bedömmer jag som riktigt.
Men min fråga kvarstår , vad visar dina tempgivare för katten ? Den stod väl på tomgång 10-15 minuter ca.

OA ht
Ahh, inte lätt att hålla koll men vad bra att kunna utesluta det.
Kan lika bra passa på att fråga om du har provat hälla i extra additiv manuellt i tanken för att se om det hjälper?

Det syns inte på bilden men dom båda givarna visade ganska exakt lika värden.
På tomgång och kall motor? Då blir nog inte avgaserna så varma. Kontrollera istället temperaturerna vid körning med varm motor. Det är ju den avgörande faktorn om värmen blir tillräckligt hög för att bränna ut filtret.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
#1195471
Verkar lovande :D

Den har nu rullat ca 250 km sedan senaste regen . Med ett snitt på 0.44
Det som åtgärdats sedan senast är att rören till trycksensorn kontrollerats , provats och åter monterats.
Det jag tror gjorde skillnad var noggrannheten vid monteringen . Det gick inte bra att bara "sätta dit "
Enligt min uppfattning ska slangar och rör alltid luta nedåt ( så att kondensen kan rinna tillbaka till Dpf )

Tror också att det vore bra med grövre rör, jag tänker att fukten har utrymme att rinna ner tillbaka.

OM det är så, hade jag nog lite för långa slangar , det blev en vatten- fälla i slangen . :oops:
Så STOR noggrannhet vid montering/ service rekommenderas.

Hälsning
Ht
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar