NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1264793
Så efter att ha spenderat massor av timmar med felsökning, tryckprovning av luftslangar samt öppnat och känt på glappet i turbon kan jag inte hitta några direkta fel. Hittade dock en slangklämma på trottelhuset som inte var åtdragen ordentligt där det läckte lite.

Jag vet inte hur regenereringsintervallen bestäms men eftersom intervallen var EXAKT 80km oberoende om jag kört med ägg under gaspedalen eller plattan i mattan hela tiden tror jag att det finns någon form av "fail safe" som går in på bestämda intervaller.

Jag tror därför att den tryckgivaren som jag bytte kan ha gett tokiga värden som fått datorn att köra regenerering var 80km och som sedan fastnat eller vad som nu kan ha hänt. Det finns ju inte någon funktion för att adaptera tryckgivaren vad jag vet. Hursom så gick jag in och gjorde en nollning av körsträckan för partikelfällan och efter det har jag nu kört 250km och ännu ingen regenerering. Tryckvärdena har under denna sträcka legat kring 5-20 hPa vid tomgång. Det som är lite intressant är att om värdet låg på 20 hPa vid slutet av en körcykel kan de börja om på 5 hPa vid början av nästa körcykel.

En annan iaktagelse är att när jag bytte partikelfälla förra sommaren så låg intervallen kring 150km. Även då gjorde jag en nollning av körsträckan för partikelfällan och då blev det INGEN ändring av intervallen. Körsträcka nollades dock och gick att verifiera med VIDA. Frågan är om det kan vara så att den prodcedur som körs för att nolla körsträckan även nollar några andra parametrar i VIDA som inte finns med i listan. Jag körde med en gammal version av Vida, 2012A tror jag det var. Denna gång nollade jag med version 2014D.

Ska bli intressant att se hur långt det går nu innan nästa regenerering.

Det som har gjorts:

* Byte av tryckgivare
* Byte av bakre tempsensor (jag tror inte det var något fel på den)
* Nollat ECM adaption
* Nollat EGR adaption
* Nollat körsträcka partikelfilter
#1268438
akre skrev: ons 08 aug 2018, 10:39 Bifogar en bild på temperaturerna vid slutet av regenerering. Känns bakvänt... eller så är det fel på givare 2...

Givare 1 (grön)=650
Givare 2 (svart)=498

regen_end.png
Det är ju olika skalor för temp givarna där givare 1 har 650 som högsta värde (närmast taket i grafen) och givare 2 endast 498. Är grafen mitt i rutan så betyder det för grön 325 grader och för svart 249 grader. Ser rätt ut tycker jag.
#1268440
Jag trodde att temperaturen EFTER katten skulle vara högre än FÖRE katalysatorn då förbränningen av dieseln som skjuts in under expansionsfasen sker i katalysatorn. Eller har jag fattat fel?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick en […]

Xc70 koppling brand

Låt någon från en oberoende firm[…]