NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomasJohansson900
#1163088
Hej.

Nu har jag gått bet!
Efter en tvätt vägrar min bagagelucka att låta sig öppnas!
Efter att ha tagit lös gummitutan i handtaget och torkat så fungerade det fortfarande inte. Så, rev panelen på insidan av luckan och lokaliserade själva konataktstycket som går vidare till mikrobrytren och där finns inte tillstymmelse till ström. Frågade så grannen som jobbar på Volvo men han hade tyvärr ingen lösning då det är en såpass ovanlig bil som han aldrig skruvat just bagageluckan på sa han, men att det inte finns ngn säkring för själva strömmen det visste han.
Om det nu ska finnas ström så vad kan det vara då, kabelbrott?
Då kommer man till nästa problem, hur kommer man åt låsmekanismen då plasten som täcker den går upp och runt falsen där själva luckan stänger emot då luckan fortfarande är stängd?
Hoppas ngn har en lösning som kan hjälpa mig.
Användarvisningsbild
av Omlott
#1163113
Det enda jag kan delge dig med Thomas är att jag hade liknande problem efter en tvätt. Luckan ville inte öppnas när jag tryckte på knappen, dagen efter gick det efter några försök. Så fortsatte det några dagar till problemet försvann helt. Så för mig var det förmodligen fukt som tagit sig in.

På tal om kabelbrott var jag rädd att jag hade råkat ut för det då jag läste på nätet att det var vanligt att kablarna upptill som går från luckan och in i bilen ofta nöttes sönder. Vet inte hur det ser ut på C30.

Men jag skulle slå vad om att det är fukt, chansen att något annat inträffar just vid en tvätt verkar föga troligt.

Hoppas du får ordning på bilen! Hälsningar / André
av ThomasJohansson900
#1163131
Tack Andre.
Ja nå samband med tvätten har det säkert så bilen har stått inne i varmgarage i helgen med extra värmefläkten på och jag har kört frugans hårtork röd och nu även i gångjärnet men nejdå det vägrar. Får väl ge det mer tid.
Kanske går det att komma åt kablarna som kommer via gångjärnet inne i bilen. Någon kanske har tips?
av CPM
#1163561
Det finns inget hål på luckans insida där man kan komma åt låsregeln med en tunn mejsel eller liknande? Några gånger har jag öppnat en baklåst baklucka på det sättet - en gång på en 245 och ett par gånger på Citroën Xantia.

P.
av ThomasJohansson900
#1164212
Äntligen är nu problemet löst...
Eftersom information om problem med bakluckan var minst sagt dålig så ska jag försöka mig på en beskrivning,tyvärr utan bilder..
Först, på c30 spelar det ingen roll om man skruvar lös de två torxskruvarna som håller gummitutan i handtaget då man inte kommer åt någnting därifrån utan allt får göras inifrån..
Om luckan inte kan öppnas måste man först bekräfta om det ät microbrytare som det är fel på. Då måste man ta bort den övre plasthalvan inne på bakluckan, den sitter rejält och man måste med våld dra lös den och hoppas den håller. Egentligen ska denna plast lossas efter att man tagit bort den undre halvan men eftersom luckan som sagt är stängd kommer man inte åt att lossa den så måste man göra så.
Väl inne vid mekanismen finns det endast en kabel som går ut till microbrytaren och på den kabeln finns ett kontaktatstycke som man delar på. Inne i kontakten finns två stift, sätt en skruvmejsel mellan stiften och öppnas luckan då så grattis, felet är microbrytaren!
I mitt fall var det inte så enkelt utan så det var bara att fortsätta med att plocka bort inredningen.
Börja med att ta bort belysningen i taket bak och försiktigt ta lös den rektangulära plasten i taket. Därunder sitter en kontakter 7 kablar som går ut genom gångjärnet till bakluckan. Dela på kontakten som har två rader med kontaktstift och sätt en mejsel mellan de två mittersta stiften på den undre raden och luckan öppnas! Felet är då kabelbrott och med största sannolikhet vid genomföringen vid gångjärnet!
Ta sedan lös den plast som sitter bakom den bakre sidorutan på VÄNSTER sida så kommer ni åt genomföringen till luckan. Det är inte det lättaste men det går....
Gummislangen som kablarna går i sitter fast med ett litet gummistift som sitter intryckt i karossen och använd typ WD -40 och spruta in i hålet så går det att dra ur fästpiggen utan att den går sönder och gör detsamma med gummislangen som sitter både i kaross och bakluckan.
Nu kan man dra ur kabeln genom karossen och klippa loss slangen som sitter tejpad runt kablara och dra sedan den så kablarna kommer fram.
Här bör det bara brott på iaf en kabel men i mitt fall var det fler som var på G så det blev några skarvar. Efter jag hade skarvat fungerade det äntligen.
Sätt ihop i omvänd ordning men nu när luckan är öppen så ta lös den plashalvan på luckan som sitter kvar då den ska sättas dit sist av de två delarna.
Hoppas verkligen jag härmed kunnat guida andra som fått detta problem, trots att jag inte har några bilder, och jag har försökt skriva så utförligt som möjligt.
Lycka till!!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1164226
Bra att du hittade en lösning och att det funkade!
Bör kanske läggas under tips & trix?
av ThomasJohansson900
#1164228
fjohan82 skrev:Bra att du hittade en lösning och att det funkade!
Bör kanske läggas under tips & trix?
Följde bara upp min tråd men det har du nog rätt i och får försöka fixa det
Användarvisningsbild
av Omlott
#1164392
Så det var kabelbrott som var felet..härligt att du fick till det Thomas! Hoppas det får vara problemtfritt för dig ett tag framöver (lät bökigt att komma fram till kablarna).
av hevil
#1291558
Denna instruktion var ovärdelig! - Och förresten, den enda instruktionen!, på Svenska iaf.
Jag hade aldrig vågat ta i så mycket för att slita loss den övre kåpan, för att komma åt kontaktdonet. Bara att slita rakt ut!!

Prolog - handtaget trasigt på min bil. Troligen åverkan, pajar inte av sig själv! - byter man handtaget så sitter det ny knapp på den, alltså bara knappen går inte att byta. kopplade loss kontakten, kopplade med ny, skruvade dit handtaget, monterade plasten. slog igen! och det fungerade inte. !! Missade att kontrollera funktionen på nya knappen medan lucka var öppen!!!
testa detta innan ni slår igen!! det ska bli puls till låset och det hörs tydligt. så jag fick riva isär allt inifrån - och satte i gamla knappen i kontakten inifrån - vips så åkte luckan upp. !! :-)
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]