NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
#1162097
PSA har tydligen godkänt HVO100 som drivmedel, är det någon som provat?

När jag pratade med Volvo-meken så lät han skeptisk.

Det är väl lite knöligt då det än bara verkar finnas på lastbilspump och är periodvis en bristvara i åkeribranschen men det kanske kommer på vanlig pump vad det lider.



Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
av roggabear
#1374591
Har nu fått HVO100 på macken jag brukar tanka på och hittade info på Volvocars.se att de testat och gett OK för användande av HVO100 i nya Volvodieslar. Någon som vet vad som gäller äldre modeller? Kör en V50 1,6D från 2009.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1374604
roggabear skrev:Har nu fått HVO100 på macken jag brukar tanka på och hittade info på Volvocars.se att de testat och gett OK för användande av HVO100 i nya Volvodieslar. Någon som vet vad som gäller äldre modeller? Kör en V50 1,6D från 2009.
Inte godkänt av Volvo men flera på forumet som kör HVO100 på sina femcylindriga dieslar. Finns åtminstone en tråd i ämnet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av KalleJ
#1374609
Petterlundstrom skrev:
roggabear skrev:Har nu fått HVO100 på macken jag brukar tanka på och hittade info på Volvocars.se att de testat och gett OK för användande av HVO100 i nya Volvodieslar. Någon som vet vad som gäller äldre modeller? Kör en V50 1,6D från 2009.
Inte godkänt av Volvo men flera på forumet som kör HVO100 på sina femcylindriga dieslar. Finns åtminstone en tråd i ämnet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eh va? https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-v ... 00-6954198

Är väl bara CC/V40 och några till som inte är godkända för att de har annat bränslesystem, motorerna är godkända.
Tankas Go Easy diesel har redan upp till 42% HVO
https://www.tanka.se/drivmedel
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1374615
Sämre acceleration och högre förbrukning, tillåt mig småle. Det skulle vara intressant att ta del av dessa mätningar.

Det enda minuset är väl priset som trots subventioner är dyrare än vanlig diesel.
Miljön är väl inte värd mer, tänker på etanolen.
Ingen storsäljare det heller.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1374665
KalleJ skrev:
Petterlundstrom skrev:
roggabear skrev:Har nu fått HVO100 på macken jag brukar tanka på och hittade info på Volvocars.se att de testat och gett OK för användande av HVO100 i nya Volvodieslar. Någon som vet vad som gäller äldre modeller? Kör en V50 1,6D från 2009.
Inte godkänt av Volvo men flera på forumet som kör HVO100 på sina femcylindriga dieslar. Finns åtminstone en tråd i ämnet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eh va? https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-v ... 00-6954198

Är väl bara CC/V40 och några till som inte är godkända för att de har annat bränslesystem, motorerna är godkända.
Tankas Go Easy diesel har redan upp till 42% HVO
https://www.tanka.se/drivmedel
Du kan ju börja med att lösa din egen länk. Endast modeller från SPA plattformen omfattas, inga äldre modeller. Det som var TS fråga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lövet
#1374783
Visst finns det certifieringsproblematik - men finns det något som tyder på att HVO inte går att använda på alla bilar? Kemiskt är det ju samma sak som diesel förutom något lägre densitet.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1374788
Lövet skrev:Visst finns det certifieringsproblematik - men finns det något som tyder på att HVO inte går att använda på alla bilar? Kemiskt är det ju samma sak som diesel förutom något lägre densitet.
Troligtvis fungerar det alldeles utmärkt! Men eventuell garanti man kan ha kvar kommer ju inte gälla om det blir ngt problem. Men är ju som sagt många på forumet som kör regelbundet på HVO100 med sina äldre dieslar utan problem. Även nån som upplevt att DPF behöver regenerera mer sällan än med vanlig diesel pga minskad sotmängd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1374796
Annorlunda densitet påverkar ju rimligen hur det är att pumpa.
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?