NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1374798
Fjonsson skrev:Annorlunda densitet påverkar ju rimligen hur det är att pumpa.
Beror på hur stor skillnad det är. De som är "godkända" klarar ju pumpa utan några modifikationer alls.
Det skulle förvåna mig oerhört mycket om det hände något med en lite äldre diesel också. Så länge vi inte pratar 20år gamla bilar iaf.
av KalleJ
#1374805
Frågan är väl varför Volvo skulle godkänna HVO100 i äldre modeller som inte är under garanti längre, finns få ekonomiska motiv att göra det. Om fåtal bilar får problem blir det bara dålig PR
Ford har ju inte godkänt bränslesystemet för CC/V40 ännu heller trots att den är ganska ny. Så jag gissar på att det är där problemen inte ligger i motorerna. De borde klara av att reglera för skillnaderna i densiteten och energiinnehållet vid spridarna.
av Lövet
#1374819
KalleJ skrev:Frågan är väl varför Volvo skulle godkänna HVO100 i äldre modeller som inte är under garanti längre, finns få ekonomiska motiv att göra det. Om fåtal bilar får problem blir det bara dålig PR
Ford har ju inte godkänt bränslesystemet för CC/V40 ännu heller trots att den är ganska ny. Så jag gissar på att det är där problemen inte ligger i motorerna. De borde klara av att reglera för skillnaderna i densiteten och energiinnehållet vid spridarna.
Tror också det har mycket mer med sådant att göra än bränslet i sig.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1374862
Om det finns politik bakom kan man ju undra varför Volvo överhuvudtaget godkände HVO100 i redan sålda bilar. Man skulle ju bara kunna godkänt från nästkommande årsmodell.
Att man inte godkänner samtliga VEA-motorer för HVO tolkar jag som att man har en teknisk orsak till det även om den kanske är ganska liten.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1374863
Lövet skrev:
Fjonsson skrev:Annorlunda densitet påverkar ju rimligen hur det är att pumpa.
Beror på hur stor skillnad det är. De som är "godkända" klarar ju pumpa utan några modifikationer alls.
Det skulle förvåna mig oerhört mycket om det hände något med en lite äldre diesel också. Så länge vi inte pratar 20år gamla bilar iaf.
Kan ju sitta en annan pump i dom godkända...
av KalleJ
#1374866
Fjonsson skrev:Om det finns politik bakom kan man ju undra varför Volvo överhuvudtaget godkände HVO100 i redan sålda bilar. Man skulle ju bara kunna godkänt från nästkommande årsmodell.
Att man inte godkänner samtliga VEA-motorer för HVO tolkar jag som att man har en teknisk orsak till det även om den kanske är ganska liten.
Taxi, och företagsbilar får väl skattelättnader om de kör på miljöbränslen? Sådana kunder köper/kör inte gamla bilar.
Bara kolla på efterfrågan av HVO på lastbilssidan, är den biten som personbilar också fått en liten del av.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1374869
KalleJ skrev:
Fjonsson skrev:Om det finns politik bakom kan man ju undra varför Volvo överhuvudtaget godkände HVO100 i redan sålda bilar. Man skulle ju bara kunna godkänt från nästkommande årsmodell.
Att man inte godkänner samtliga VEA-motorer för HVO tolkar jag som att man har en teknisk orsak till det även om den kanske är ganska liten.
Volvo godkände väl bruk av HVO i taxi långt innan privatbilar? Precis som du säger kör ju inte taxi gamla bilar så varför godkänna HVO i begagnade bilar som man gjorde?

Taxi, och företagsbilar får väl skattelättnader om de kör på miljöbränslen? Sådana kunder köper/kör inte gamla bilar.
Bara kolla på efterfrågan av HVO på lastbilssidan, är den biten som personbilar också fått en liten del av.
av KalleJ
#1374871
@Fjonsson, Inte 100% insatt i Volvos beteckningar och motorbyten. Det jag vet är att V40 med fords bränslesystem (Global C platform) är inte godkänt, även fast de är samma årsmodell och motorer som övriga SPA och CMA 2015 framåt.
Tar väl ett par år att godkänna. Taxibilar av vissa modeller hade det på prov, det var aldrig "godkänt" för alla Volvo taxibilar.

Som sagt, hade jag varit Volvo hade jag inte godkänt 5-10år gammla bilar för nya bränslen. De godkände senaste plattformarna, med senaste motorerna som jag förstått det? Förutom fords bränslesystem, men om ford godkänner så lär V40 också få HVO godkännande.

Som anekdot så kan vi ju jämföra med Saab, alla fyrcylindriga motorer med turbo efter -02 går att köra på E85 bara man stoppar i rätt programvara, spelar ingen roll om de står Biopower på bakluckan eller inte som kom -05/06. Nackdelen är att vissa påstår att bränslepumpen får kortare livslängd då den inte är 100% anpassad för E85, men det var ganska ovanligt och svårt att bevisa, pumparna går ju sönder ibland endå.

Inget som hindrar Volvo från att lägga in uppdatering (mot betalning) i äldre bilar om det skulle krävas för att få HVO att lira, förutsatt att bränslesystemet klarar det. Vilket det borde när Tanka och Preem kör 40-50% HVO i vissa Dieselblandningar. Annars kanske HVO-100 inte är en så bra idé, ta efter etanolen och satsa på HVO70-80 eller liknande kanske hade varit bättre. Eller iaf lättare att få godkänt i bränslesystemen som oftast är lite mer avancerade på dieselbilar? (högre tryck och dubbla pumpar?)

Hade jag haft en diselbil av lite lägre värde utan garanti hade jag inte tvekat på att köra HVO-blandad diesel iaf.
Håller sig alla utan HVO-100 godkännande borta från HVO och andra biodiesel-blandningar?
av BoEkUpp
#1444349
Jag har kört min 11 år gamla v70 diesel i två år med hvo100 utan problem. Jag fattade beslutet efter att ha konsulterat några mycket erfarna Volvo experter. Fegt av Volvo att inte säga att HVO100 är helt ok i alla modeller. Ett sätt att få folk att köpa ny diselbil för att tanka hvo100? Jag säger bara tanka Hvo100 i din gamla volvo och bidra till minskade klimateffekter. Kolla upp vilka kedjor som säljer Hvo100 utan palmolja bara.
S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]