NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1157739
Godkväll kära medtrafikanter!

Med tanke på de besvär jag hade själv med att byta växellådsolja på min Volvo V50 tänkte jag delge er med hur jag gjorde.

VERKTYG OCH UTRUSTNING
  • Domkraft.
    Pallbockar.
    24 mm blocknyckel.
    Metallfil.
    Kopparbrickor (om brickorna som sitter under på- och av-fyllningspluggarna är dåliga).
    Förvaringskärl för gamla oljan samt en kartongbit eller dylikt för att styra avrinningen.
    Ny växellådsolja (Haynes rekommenderar Växellådsolja till Volvo WSD-M2C 200-C3, jag använde 2x Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 1L".
    Slang med tratt eller motsvarande.
1. Lossa de vänstra framhjulets bultar och palla upp bilen på pallbockar.

2. Skruva lös de sju torxskruvarna som håller upp den undre skyddskåpan och lägg den åt sidan. Placera sedan ett kärl av lämplig storlek under växellådan, jag använde en dunk. Ha också en bit kartong eller annan lösning för att leda bort växellådsoljan då den kommer ut för den sprutar gärna ut på balken som sitter alldeles bredvid, jag hade ingen kartongbit.

3. På växellådans högra sida (sett framifrån) sitter avtappningspluggen nedanför och till vänster och drivaxeln (sett från hjulhuset) och påfyllningspluggen sitter i samma höjd som drivaxeln fast på höger sida. Precis framför påfyllningspluggen har Volvos ingenjörer valt att sätta en balk (mer om det senare). Båda pluggarna har en kopparbricka bakom sig, byt dessa om de verkar skadade eller slitna.

Bild
Däcket bortplockat.

4. Jag började med att skruva lös avtappningspluggen (24 mm blocknyckel). EDIT (20190709) Börja med att skruva ut påfylnningspluggen, så du vet att du får lös skiten.
Jag har läst att man kan skruva ut påfyllningspluggen först för att det ska rinna bättre men jag tyckte det rann på bra ändå. Sätt sedan tillbaka pluggen och kopparbrickan.

Bild
Det ser ut att vara mer plats än vad det är.

5. Sedan var det dags för påfyllningspluggen och där är det trångt i gången kan jag tala om för er. Nu är jag en medelmåttig hemmamekaniker som inte äger så många verktyg, så det kanske finns en bättre lösning än min för att komma åt och skruva lös påfyllningspluggen. Men jag gjorde så att jag filade ner min 24 mm blocknyckel (se bild) så att den precis passade och genom att vinkla den under drivaxeln fick jag några graders vridmoment.

Bild
Tillfilad blocknyckel 24mm.

6. Med påfyllningspluggen urskruvad kan du nu föra in en slang i växellådan, slangen har du kopplad till en tratt eller direkt på den nya växeloljans flaska. Tips är att ha flaskorna varmt innan de ska hällas i lådan för att då rinner det ner lättare. Fyll upp ända till kanten på påfyllningshålet så det börjar sippra ut. Min V50 har en kapacitet på 2,1 L i växellådan.

7. Sen är det bara att skruva tillbaka påfyllningspluggen med tillhörande kopparbricka, skruva tillbaka däcket, undre skyddskåpan och städa upp. Sen är det bara att bege sig ut på vägen.



Oljebyte, nödvändigt eller onödigt?
Enligt Haynes reparationshandbok så är "Byte av växellådsolja ingår inte i servicen och behöver normalt endast utföras om enheten (växellådan) ska tas bort för översyn eller renovering. Men om bilen har gått långt eller används under svåra förhållanden (t.ex. ofta används för bogsering eller som taxi) rekommenderar vi att du byter olja för säkerhets skull, framförallt om växlingen har försämrats."

Jag vet att olika oljor kan ha olika färg, men om ni jämför dessa två bilder på oljan som kom ur min växellåda och den som åkte in så tror jag inte att någon tillverkar gör sin olja så mörkbrun/svart som den som kom ut. Jämfört med den honungsfärgade nya oljan.

Bild
Vänster = Gamla oljan, Höger = Nya oljan.

Hoppas denna guide har varit till nytta!
Vänliga hälsningar / A

P.s Ge gärna tips på ändringar.
Senast redigerad av 3 Omlott, redigerad totalt 0 gång.
#1294284
Omlott skrev: mån 13 mar 2017, 22:48

4. Jag började med att skruva lös avtappningspluggen (24 mm blocknyckel), jag har läst att man kan skruva ut påfyllningspluggen först för att det ska rinna bättre men jag tyckte det rann på bra ändå. Sätt sedan tillbaka pluggen och kopparbrickan.



5. Sedan var det dags för påfyllningspluggen och där är det trångt i gången kan jag tala om för er. Nu är jag en medelmåttig hemmamekaniker som inte äger så många verktyg, så det kanske finns en bättre lösning än min för att komma åt och skruva lös påfyllningspluggen. Men jag gjorde så att jag filade ner min 24 mm blocknyckel (se bild) så att den precis passade och genom att vinkla den under drivaxeln fick jag några graders vridmoment.

Jag skulle nog vilja påstå att påfyllningen ska bort först!
Det har dom lärt sig som någon gång tappat ur oljan först för att sedan inte lyckats lossa påfyllningen...
#1325840
frippe64 skrev: Jag skulle nog vilja påstå att påfyllningen ska bort först!
Det har dom lärt sig som någon gång tappat ur oljan först för att sedan inte lyckats lossa påfyllningen...
Det har du rätt i! Ska ändra nu.

Tack för berömmen allesammans! Tillsammans gör vi det lättare för varandra att vara hemmamekare.
#1325851
Solomon skrev: tis 09 jul 2019, 22:32 Jäkla duktig men vad kostar om man byte på verkstad? Har en Volvo v60 som gått 13000.
Tack! Var kämpigt, men skam den som ger sig.

Ingen aning vad det skulle kosta. Vild gissning, en arbetstimme plus oljan. Vad tar en märkesverkstad i timmen, 500?

Har du automat eller manuell?
Här är en pristråd för automat.
viewtopic.php?t=119353

Då får nog tyvärr ringa runt och kolla.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]