NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martinnyberg
#1159207
Tillbaka på ruta ett..

Jag har nyss bytt pump från en begagnad bil (fungerande) då en ny pump kostade skjortan. Bilen startade lite och sen dog den, samma sak igen. Bilen vägrar starta, hostar till ibland, luktar bensin efter en stund.
Hur i hela fridens namn kan detta ske pga ett soppatorsk?! Vad har Volvo och Ford kokat ihop riktigt?!

Tror någon på en total nollning av bilens dator och alla dess felmeddelande? (med Vida+Dice) Alltså att lämna in den till Volvo, ha dom att ta bort alla felkoder samt uppdatera mjukvaran? För nu har jag verkligen slut på idéer.
av DowTheFish
#1159215
Jag är sämst på det här med bilar, men nolla datorn kanske inte är helt dumt. Om den är inställd på e85 och att trycka in mer drivmedel än du behöver nu med blyfritt? Som sagt jag är inte duktig på bilar med insprutning så försöker bara spåna. En sak jag noterade dock är att det kan hända att du hänger upp dig för mkt på soppatorsken, vi vet ju inte om det faktiskt var helt tomt, eller?
av martinnyberg
#1159218
Soppatorsk hade jag verkligen, körde på sista dropparna. Bilen startade den morgonen och dog sedan efter en liten stund, hostade till. Sen drog hela cirkusen igång. Bilen har som sagt körts med bensin en hel tank, adaptering ska vara check. Fortsatte även med bensin efter soppatorsket.

Spridarna tror jag inte på, då bilen blir bokstavligt talat, dränkt i bensin, visst finns de en chans, men man tycker ju att då borde bilen inte få tillräckligt med bräsnle, vilket den får i detta fall.
av DowTheFish
#1159220
Aa okey. Du gör helt rätt i att inte ta det jag skriver på ordet. Jag är som sagt kass och hoppas mer på att kunna få dig att tänka igenom grejorna igen. När man har igensatta munstycken på en förgasare så får den ju inte tillräckligt med drivmedel. Men jag kan inget om spridare och jag förstår inte riktigt hur en igensatt sådan kan leverera för mycket. Om det inte är så då att den levererar för lite vilket ger att den inte tänder ordentligt, och med tid bygger upp mängden då.
av martinnyberg
#1160014
DowTheFish - Efter några dagars vila och återupptagande på detta, så funderade jag vidare på ditt förslag och började googla! Och boooy har jag googlat! OCH din fundering är inte alls så tokig när man tagit reda på hur spridarna ska fungera, samt vad som hänt för andra.

Spridarna ska vanligtvis hållas stängda, förutom när de skickas en pulssignal från bilens ECM (datorstyrenhet) till ventilen som sedan öppnar vid rätt tillfälle. Det många sagt är att spridarna kan förstås gå sönder, täppas till men ÄVEN fastna i öppet läge, det är nu det börjar bli intressant!

Ponera att en eller flera av mina spridare har hakat upp sig i samband med soppatorsket, eller att de lyckats komma dit skit. Det kanske är boven i hela dramat! Sagt och gjort så har jag nu mätt motståndet i dessa spridare, hittade en bra guide på youtube om att det kan vara värt att mäta dessa, om en spridare diffar i värde, så kan den vara påväg att gå slut eller är trasig.

Så i mitt fall såg det ut såhär:

13,3 | 13,2 | 12,9 | 13,3


Så då börjar man ju undra, den där som visar 12,9 - är det kanske en dålig spridare, jag vet inte hur mycket värdet får diffa från dom andra spridarna, men det skulle kunna mycket väl vara en dålig spridare!
Jag återkommer när jag vet mera om detta!

Om någon har mer information om detta, flika gärna in med svar! =)
av martinnyberg
#1160025
Har lite problem att ta lös bränslespridarna, vet någon om hela railen ska gå att ta lös tillsammans med spridarna? Eller är spridarna på nått sätt låsta i motorn, fastsnurrade eller dylikt? Så att man först knipsar lös varje bränslespridare från railen, tar upp railen och sedan vrider lös/bort spridarna var för sig?

Eller är tanken att man ska kunna "ploppa" ur hela railen inklusive spridarna?
av martinnyberg
#1161771
Nyheter angående bilen!

Fick lös spridarna efter lite om och men, lämnade in dessa för rengöring och kontroll, mekanikern hittade inget större fel med dessa, men rengjorde dom på samma gång med ultraljudsrengöring. Satte in dom i bilen och tammefan, bilen startar och går som en klocka i cirka 20-30 sekunder, sen börjar bilen gå ojämnt, reagerar knappt på gas och dör sedan.

Spontana förslag? Kan de vara Lambda-sonderna som jäklas för mig eller kan datorn ha så mycket felkoder sparade att bilen helt enkelt käppar ihop? Finns det något annat i bilen som kan göra, att den gör såhär efter 20-30 sekunder?
av Rådlös
#1162042
Jag har inget klart svar, men tänker att om du kunde koppla upp dig i OBD2-uttaget med en läsare, ELM 327 och en bildskärm med tillhörande program så kanske du ser någon mätare som "hoppar ur" efter 20 - 30 sekunder. Då kan man kanske anta att den mätarens givare krånglar efter en viss tid? Eller något annat tidsbundet som inträffar.
Nu är det inte alla som har en sådan utrustning där man kan se mätarna på en display, men en verkstad borde ju ha det.
av martinnyberg
#1165786
Hej allihopa!

Sjukt ledsen över V50an alltså, känns som man vill avråda hela jordens befolkning till att INTE köpa en V50 med fords flexifuelmotorer.

Nå, hur som helst. Fick Vida-dice prylarna idag, kontrollerade alla felkoder, inget som var helt åt skogen, till större del har jag orsakat det mesta genom att dra ur kontakter och vridit om nyckeln. Sist när jag provade att vrida runt motorn, alltså den 28 Mars, så fungerade det finfint.

Men nu helt plötsligt gick de suuuupertungt för startmotorn att vrida runt, lät inte alls som de brukar göra, nästan som att startmotorn pinades. Men tänkte endå, nytt batteri för att vara på säkra sidan, sagt och gjort, nytt batteri i bilen och får samma effekt. Laddar det nya batteriet för säkerhetsskull i två timmar med en expressladdare, visar nästan fullt och kör med startkablar från en annan bil, går fortfarande sjukt tungt att vrida runt och tillslut stannar det och går ej, fullt med ström annars till alla reglage (inget tickande ljud eller så, som det tidigare varit när jag fått slut på ström).

Så ursäkta mina följande ord, men vad i hela helvetet? Vad är de här för skit som Ford och Volvo kokat ihop?
Någon som har en spontan tanke för detta fantastiskt roliga nya problem som uppstått?

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]