NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1363312
Någon som vet hur stort hålet är för påfyllning på min växeelåda (MTX75) är, får en 1/2" (12-13mm) plats i hålet och sedan en tratt i toppen ?
av kvillebäck
#1364019
halus skrev:Jag funderar fortfarande på hur man kollar oljenivån i TF-80SC AWD växellåda. Det är väl Aisin den heter tror jag.
Då jag har använd Flush-tekniken, är det lite svårt att veta exakt hur mycket olja som finns i den.
Jag såg på en video något rör upp från urtappningsskruven. Är det så att man ska tappa ur olja, och när det sluter komma olja ur växellådan, är det rätt mängd i den??

Annars undrar jag på felkoderna "Shift time too long" och "Gear shift module A communication circuit - Bus signal/ missing message" Någon som har tips om detta? kopplingen funkar över 1750 rpm men inte under detta varvtalet. Det har väl något att göra med EPC ventil eller trycksensor eller är det ett kretskort (modul A) som är trasig? Jag vet endel om mekanik och elektronik men vet inget om automatväxellådor. Hydralpump kan det naturligtvis också vara som strular. Har har provat bytt olja (fast vet ej om jag har rätt nivå nu)
Har du koppling på en automatväxlad bil?
av mortimer
#1364917
Så, då var oljebytet genomfört. Tömde i drygt 2liter av Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 (som uppfyller tillverkarens krav WSD-M2C200-C enligt instr. bok)
Bilen har idag rullar 20.300mil. De första dryg 12.000 mil hade en firma den resp. en äldre herre på 75-80 år, de sista drygt 8000mil har jag haft den och 90% har den rullat motorväg 15mil/dag som pendlingsbil. Dessutom 2st som övningkört i den. Ingen dragkrok finns.
Jag har inte haft något problem med växlingen utan oljebytet var enbart som en serviceåtgärd för att förhoppningsvis bil/motor/växellåda ska orka rulla åtminstone 30.000mil
Resultatet av oljorna ser ni nedan. Kostnad knappt 300kr, och då ingick 1m slang för knappt 20kr från Hornbach. Köpte en PVC 10mm då 12/13mm trädgårdsslang inte gick in i påfyllningshålet.

https://forumbilder.com/images/2020/02/ ... 520.md.jpg
av VolvoBerget
#1436868
Hej,
Jag tänkte också byta oljan på min V50 med MTX75 lådan. Undrar vart du hittade ny avtappningsplugg samt påfyllnadsplugg? Hittar inte när jag söker. Bytte du dom eller behöver man inte det?
av mortimer
#1436872
Hej. Bytte inga pluggar, finns ingen anledning att göra. Behöver du göra det får du troligen ta original via Volvo ÅF
av mortimer
#1475650
Hej igen

Har bytt bil till en en nyare S40 1.8l Flexifuel 2008 och då med samma MTX75 låda. Tänkte byta olja i denna växellåda nu också. Någon som har Haynes och vet hur mycket pluggarna ska dras åt ? Står 35Nm i tråden och videon visar 25Nm och någon annanstans har jag läst 45Nm. Vid föreg. byte så drog jag bara lagom mycket för hand men tänkte försöka vara ordentlig denna gången med rätt moment.

/M

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]