NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1141010
Hej!
Har en V50 D5 Automat -08. Den har rullat ganska precis 24k mil och "dags att boka service"-meddelandet kom upp för några dagar sedan. Igårkväll när jag körde så började bilen plötsligt att gasa av sig själv. Den går upp till 1500-1600 rpm och ligger där, precis som om jag hade haft farthållaren satt. I praktiken blir det ungefär 60km/h, men beror ju på vilken växel som är i.. Så fort jag nuddar bromsen så släpper den gaspådraget. Detta inträffar både på Drive men även neutral och parkering.

Googlade lite på det och ska kolla oljan ifall den har ökat i nivå? Alltså om det kommit till diesel i oljan som letar sig in i cylindrarna? Jag har ej fyllt på olja så är det för mycket i så måste något ha tillkommit. Har även hört att partikelfilter kan vara igensatt men de ska ju vara underhållsfria på D5an? Har inte heller tänds någon lampa för partikelfilter eller likn?
#1141042
Har kollat oljan och den var i bra nivå (mitten). Såg inte ut att vara utspädd av diesel heller? Startade bilen och nu går den inte upp till 1500rpm av sig själv? Började igår efter 1-2h körning, något som kanske kommer när bilen är varm? Hatar fel som självläker utan förklaring :)
#1141257
Ingen som varit med om liknande? Den funkar som den ska nu, och märkte det först efter att ha kört en lång sträcka och svängde av motorvägen. Kan det ha varit regenereringen av PF som började på motorvägen (märker ju inte om den gasar upp till 1500rpm av sig själv om man ändå ligger över). Först när jag svängde av och kom ner i en rondell osv så märkte jag det, kanske avbryter den inte regenereringen utan kör på och vill då ha iaf 1500rpm? Stannade till och stängde av bilen, tog ut nyckeln, stoppade i och startade igen men fortsatte då

Inga lampor, varningar eller liknande. Har aldrig märkt av regenereringen tidigare. Blir oftast kortare turer till/från jobbet men 1-3 ggr i månaden går den upp till Dalarna och regenererar antagligen efter E45an och det märks ju aldrig.

Tänker också att det bör ju inte vara fel på spridare eller diesel i olja som resulterar att det kommer in i cylindrarna och antänder eller liknande eftersom den då borde gå över 1500rpm samt att den borde inte släppa det extra gaspådraget så fort man touchar bromsen? Känns mer elektroniskt styrt. Hade något varit trasigt så borde den känna av det, samt det borde vara fel hela tiden?

Vad tror ni om min teori? Nån som varit med om liknande? :)
#1141326
Ingen förklaring på ditt fel men hade en 850 -92 automatare som en enda gång och aldrig mer än denna gång vägrade koppla ur farthållaren i hög fart på motorväg.Hjälpte inte när jag försökte slå ifrån denna farthållare eller trampade på bromsen.Den bara skenade på där jag snabbt fick slå av tändningen för att undvika en olycka.Fick aldrig någon vettig förklaring till vad som kunde ha gått fel mer än spökande elektronik.Men att det var gansk otäckt kan jag intyga.
#1143019
Tjenare,

Jag har exakt samma problem på min v50 D5 -07.

Någon gång då och då hänger sig motorn på ca 1600 varv. Går bra att köra fortare men den går inte under 1600 varv. När den hänger här då ligger ju automaten i och driver. Justerar hastigheten med vilken växel man har i...

Om jag tycker på bromsen så går varvtalet ner till normalt så det är inte överflödig olja i motorn.

Stannar jag motorn och startar direkt är problemet kvar. Men stannar jag och väntar någon minut så har det försvunnit.

Problemet uppkommer ca 1 gång varannan månad och jag har inte kunnat hitta något samband.

Ibland kan det komma efter 1,5h körning och ibland efter 30 minuter.

Känns som något givarfel men vilken givare? En verkstad gissade på gaspedalen, men jag är inte övertygad.

Ett obehagligt fel som jag också gärna får en lösning på.

/Martin
#1265690
Hej Jan!
Ledsen för sent svar, helt missat denna tråden. Hoppas det löst sig för dig med din bil!

Nej, jag fann aldrig felet. Det gav inga felkoder vilket jag tyckte var konstigt. Såg att jag startade tråden i januari -17 (vid ca 24k mil). Strax efter det gjordes den årliga servicen, dom kunde inte heller hitta någon anledning men gjorde den vanliga servicen med olja, filter osv. Felet har aldrig uppkommit igen efter det. Har kört ca 4-4,5k mil sedan dess.

Antingen har min självläkt, eller också så berodde det på något som byttes vid servicen (tex oljan eller något annat).

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]