NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1139849
Hej!

V50 2.0 diesel 2008.

Min V50 har tappat motorkraft och vill inte varva över 2000-3000 varv beroende på växel.
Har fått upp ett fel meddelande Motorsystem serv. erfordras , satte i en felkodsläsare och fick fram några felkoder.

Vad tror ni, behöver jag köpa ett nytt partikelfilter eller är det bara någon givare som är sönder?

Bakgrund.

Bilen hade stått i 4 dagar i kalt väder ca -20 grader. Ska iväg till jobbet på morgon och startar bilen , en varning kommer upp dålig batteri nivå.
Kört till jobbet bilen går som vanligt. Slutar jobbet tar bilen och kör i väg, fattar inte vad bilen håller på med. kan inte gasa på.
Märker att jag inte kan varva upp bilen, kör iaf till fritids och hämtar dottern, startar bilen igen och bilen går som vanligt.
Detta upprepade sig två gånger men nu är felet permanent.

Kopplade in en felkodsläsare från kjell och company:
OBD-2-adapter ELM 327 för Bluetooth
Bluetooth-adapter för bildiagnostik
Art. 48500
och fick fram dessa felkoder
P2452
P2453
P0406
P2456
Bilagor
Fault Log Manager.jpg
Bild på fel loggen
Fault Log Manager.jpg (280.96 KiB) Visad 2870 gånger
motorsystem serv. erfordras.jpg
Bild på fel meddelande
motorsystem serv. erfordras.jpg (602.92 KiB) Visad 2870 gånger
#1141551
Problemet är löst.
Lyckades få fram från en annan tråd här på forumet att det kunde vara en givare.
3M5A-51200-AB beställde den på ebay från Polen kom hem på 3 dagar. (sitter till uppe till höger i motor utrymmet, du behöver en tång för att få bort slangklämmorna och en torx för att lossa givaren från väggen)
Provade att montera i den nya givaren och bilen går som den ska.

(När jag hade felet på bilen så luktade det en del diesel om bilen när jag startade plus att den skött ut en massa avgasrök.
Innan problemet började hade jag lagt märke till att bilen drog mer diesel, normalt kommer jag ca 74mil på en tank medans ja nu bara kom ca 62mil,
min egen lilla förklaring till detta var att jag hade bytt till vinterdäck och att det var vinter...hoppas nu att förbrukningen går tillbaka till normalnivå )
Bilagor
2017-01-18 07_11_02-3m5a-5l200-ab volvo - Sök på Google.png
2017-01-18 07_11_02-3m5a-5l200-ab volvo - Sök på Google.png (346.44 KiB) Visad 2872 gånger
#1141582
Bara runt 74 mil på en tank låter lite. Jag brukar klara runt 100 mil har V50 2.0d. Det går ju iofs mer bränsle vintertid pga värmaren men visar färddator 74 mil har du i grunden så pass hög förbrukning så det kan röra sig om ständig regenerering eller läckande spridare. Min färddator visar vintertid runt 0.55 l/mil och sommartid runt 0.52l/mil. Kör för det mesta landsväg 80km/h. Men beroende på hur kallt det är kan det riktiga snittet gå upp emot 0.7 inkl värmaren som inte ligger med i färddatorns snitt.
Är inne på min 4e tryckgivare ! Det händer ofta att kondens letar sig in i givaren och sedan fryser membranet sönder, troligen det du råkat ut för
#1141628
Som hos mig. Kör många korta sträckor i vardags så det blir 2.5 mil enkel resa till jobbet. Min regenererar ca var 30e mil.
Färddatorn säger kanske 5.1 men när man mäter när man tankar blir snittet snarare runt 0.60 - 0.65.
Ca 2 mil sker på motorväg men lägger jag mig i 80 istället för 100 så påverkar det förbrukningen väldigt mycket faktiskt.
Just ju har jag 72 mil på mätaren och behöver ranka på hemvägen. Detta med körning av dieselvärmare på timer varje vardag eftermiddag.
Så jag är nöjd med mina siffror jag.
På sommaren kan jag komma ner till 0.54 mätt vid pump men då får jag verkligen köra lugnt å fint :)
#1141638
Jag har ju aldrig kört tanken så pass tom så man närmat sig 100 mil, kanske 85mil som mest innan jag tankat igen. V70 D5an körde jag över 100mil utan att tanka men den har väl större tank.

Mina regenereringar ligger på c 62 mils intervall fnv och när en regenerering startat ser jag nu till att köra så pass att jag vet att den är klar, för c 1 år sedan stannade jag bilen mitt i en regenerering , det var rejält kallt. Kom ut efter nån timme och direkt när jag vred på tändningen kom larmet "motorsystem".... tryckgivaren måste ha frusit sönder. Antar att det trycks upp en del kondens i rören under regenereringen ? Bytte givaren några dagar senare och allt var ok tills i höstas då den plötsligt gav upp under körning vid c +8 ute. Den här gången gick det inte att kommunicera med den så det var troligen elektroniken som gett upp denna gång. Förra gången gick det att kommunicera, men den visade konstant värde.

@ Lassepp , vad kostade givaren från Polen ? Volvo tog runt 1200kr
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]