NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclas66
Hej forumet.
Nyligen införskaffat en till medlem ur Volvo-Familjen :)
Äger 2st S60 (2,5T -04/ T5 -01) sedan tidigare samt dito V70 2,5T -04.
Och nu en C30 D2 -11.

Frågan:
Sitter och funderar på vilken olja som är den rätta/bästa just nu ?
Enl spec är det en A5/B5 olja av 0w30 resp 5W30 i viskositet som gäller,så långt ok.
Men....
Eftersom det är ett partikelfilter involverat i detta är det en sk "Low-Saps" olja som är "bästa valet" för detta ändamål och då faller
ACEA A5/B5 valet då dessa Low-Saps vad jag kan se A3/B3 oljor som förvisso är den bästa klassningen av oljor,men enl spec skall det vara
ACEA A5/B5 oljan ??
Är detta bara för den lägre bränsle ekonomin eller (A5/B5) ???

Kör för övrigt på Aral's oljor till mina 2,5T samt T5:an och då 5w40 Hightronic oljan som är kanon !!
http://www.oljaonline.com/aral/5w-40/

Tänkte köra på Aral 5w30 Supertronic oljan till D2:an
http://www.oljaonline.com/aral/aral-sup ... ter-1.html

Söker svaret bland någon "Väl insatt" av dessa saker...
//Niclas
av peterh3
Hej , vad jag fått lära mig så är a5b5 likvärdig med a3b3 kvalitetsmässigt , skillnaden är att a5b5 är en lågviskös olja , dvs
bygger upp tunnare oljefilm cirkulerar snabbare /lättera i motorn , säkert så är det så att det är bränslebesparing man är ute efter med detta.
sen så är ju a5b5 godkänd för lång bytes intervall upp till 3000 mil .
Tunnare oljefilm låter ju inget vidare men samtidigt så är ju motorerna tillverkade för denna olja .
a5b5 är ju oftast ingen olja speciellt lämplig för partickelfilter vad jag kunnat se? men faktum är att just den olja som volvo rekomenderar castrol edge 0w-30 a5b5 ( till min bil, v70 2,4d 2010) är för DPF .
annars är det väl dom c klassade oljorna som är dom senaste i utvecklingen när det gäller dpf och katalysatorer av senare mmodell c1/c2 c3/c4
om du vill köra på rekomenderad oljekvalitet men inte just den oljan volvo rekomenderar , så kolla så att den är godkänd för dpf
eller fråga volvo om du kan köra på en c klassad olja , som är senaste low sapps kvaliten
När jag skulle byta på min v70 så så kollade jag runt lite halvhjärtat och hittade då just bara den av volvo rekomenderade castrol oljan a5b5 som var godkänd för dpf men finns säkert fler a5b5 oljor som är godkända. Tror jag betalade 119 riksdaler litern då jag köpte två 4liters dunkar på oljemagasinet , (plus frakt) castrol edge titanium fst 0w-30 ! Har även sett på andra nätbutiker just denna olja fast med tillägget PROFESIONAL
OCH DÄR HAR JAG INTE HITTAT NÅN INFO OM ATT DEN SKULLE VARA LÄMPLIG FÖR DPF!!! så jag vågade ej köpa denna , utan valde den utan tillägget profesional där det i klartext stog att den var lämplig för dpf

Mvh/peter
av Niclas66
Tack för svaret "peterh3" :)
Ja oljor är ett kapitel för sej och överpriser är inget ovanligt tyvärr !!

Kollade av vid min Volvo-handlare vilken olja dom rekommenderade till min C30 D2:a -11.
Valet var Mobil 1 Fuel Ekonomy A5/B5 0w30.
Inget krav pga på nåt övrigt ang partikelfiltret till D2:an tydligen ??

A5/B5 är helt korrekt en sk "Lågviskös olja" som är tunnare för mindre bränsleförbrukning etc.
A3/B3 är tjockare och starkare i oljefilmen än A5/B5 oljan men mer "trögfluten".
Finns fördelar samt nackdelar med båda,men rent kvalitetsmässigt är A3/B3 oljan klassad högre än dito A1/B1 - A5/B5 oljor faktiskt !!
Främst pga starkare oljefilm mm.

Men å andra sidan finns det de som hävdar att en tunnare olja kyler/fraktar bort värme effektivare än dito tjockare så som sagts,vete f..n vad som är bäst.....troligen att köra på det som står i boken såklart ;)

Blir olja från Oljedepån och då Mobil1 Fuel Economy 0w30 som Volvobutiken föreslog.
396 :- för 4 liter är inget att grina illa för heller och frugan rattar C30:in så bankörning är det inte frågan om heller :lol:

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]