NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1122044
Hej!
Har sökt på ämnet men de trådar jag hittat verkar mest handla om fel som uppstod pga problemen som va med mjukvaran för dessa motorer för ett par år sedan.

En morgon när jag skulle till jobbet upptäckte jag ett susande ljud som jag inte hört förr från bilen. Filmade inifrån kupen men ljudupptagningen därifrån är väl sådär men man hör lite trots allt. Se filmen nedan.



Samma morgon när jag körde till jobbet så dog bilen 3 gånger vid inbromsning till rondeller och trafikljus m.m. Det visade sig att varvtalet sjönk kraftigt vid frikoppling och till och med så mycket att motorn la av ibland. De gånger då den inte dör så går varvtalet ner till omkring 200 rpm för att sedan stabiliseras till ca 900 rpm vilket är normalt för tomgången. Filmade även detta fenomen på väg till jobbet imorse. Se filmen nedan.



Eftersom dessa fel uppstod samtidigt så misstänker jag att de hör ihop.

Är det någon som har en ide på vad som kan vara fel på min bil?

All hjälp tas tacksamt emot

Mvh
Filip
#1122570
Se först om du kan råka ha samma fel som jag råkade få http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... lit=+Slang
#1123289
adv1 och andra som funderar:
Nu är det så här att: Smutsigt, sotigt, oljekladdigt gasspjäll är en relativt vanlig störning som uppträder förr eller senare. Detta beror på att vevhusgaserna sugs in i motorn och fastnar i gasspjället. Det är konstruerat så. Det borde ingå en rengöring som en servicepunkt vid t.ex 6 - 8 000 mil, men det gör inte det.
Det är enkelt att åtgärda detta själv och kostar ungefär priset för en flaska lacknafta, 40 kr/litern på Biltema ser jag nu. (Allt går inte åt) Lägg till priset för en billig målarpensel att tvätta med och en skål eller balja om man inte har det. Och även några meter dasspapper eller hushållspapper. Och som jag sa tidigare, gasspjället sitter mycket behändigt till. Det är nätt och jämt att man behöver böja ryggen för att komma åt.
OBS! Om man torkar med papper, så se till att inga små pappersflagor finns kvar i spjället. Dom kommer att sedan blåsa med luften in i motorn och kan ställa till elände där.
Skulle det trots allt vara något annat fel vilket inte är helt otänkbart, ja då har man i alla fall gjort rent spjället så att man kan utesluta den felorsaken. Och man kan köra vidare obekymrad 6 - 8 000 mil till. Skulle man känna osäkerhet inför detta så klarar en verkstad av jobbet på minimal tid. (Men dom debiterar nog bara hela timmar???)
#1174600
Hej!

Löste det sig för någon av er? Idag hade vi exakt samma upplevelse som i videorna, susande ljud och bilen dog inte mindre än fyra gånger vid frikoppling. Dessutom likadan bil, V50 1.8F -09.

Hände mig för övrigt för drygt ett år sedan att bilen dog ett par tre gånger vid frikoppling utspritt över en period, men har inte hänt sedan dess. Minns inte något susande ljud då heller så det var väl något annat.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]