NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrclean_c
#1102076
Hallå!
Misstänker att min nivågivare i additivtanken spökar. Bilen är en v50 drivE 1,6d (motor d4164t) och har gått runt 14000mil.
Partikelfiltret är inte bytt men jag tror det funkar ett bra tag till. Kör ganska långa sträckor och tryckvärden i Vida ser helt normala ut. Eolys har fyllts på vid 6000 och 12000 mil och räknaren har nollats. Gjorde 14000 mila service och läste då av mängden additiv i tanken och det är fortfarande 15/15 trots att det gått över 2000 mil sen eolys fylldes på.
Är rädd för att ingen eolys tillsätts i dieseln. Det dök även upp felkoder och varningsmeddelande i displayen direkt efter jag läst av mängden additiv i vida. ADM-0003 och ECM-A610. Dessa försvann när bilen kördes en liten bit och var bara att radera sen.
Men detta är ju kanske ett tecken på att givaren i tanken inte fungerar på nått sätt. Så mina frågor är:

1. Kan man på nått smidigt sätt kolla nivån i tanken utan dator?

2. Hur fungerar egentligen detta med nivå i additivtanken? Varför finns det både givare i tanken(piezokristall) och det fristånde räkneverket som man nollar när man har fyllt på? Man tycker det borde räcka med givaren i tanken som ger det verkliga värdet och inget räkneverk som tror att tanken är tom eller full bara för du kanske glömt och nolla det.

3. Hur vet jag att eolys verkligen tillsätts i dieseln? Det kanske har bäckat ihop helt i tanken eller slangarna. Men då skulle väl snart partikelfiltret också bli igensatt pga av dålig regenerering.
av flub
#1102113
Min teori,
Räkneverket är väl i datorn bara, som räknar ner hur många doser den bör kunna göra.
Givaren i tanken är väl mest för att den inte ska försöka pytsa in doser utan att det finns vätska. Alltså riskera att membran och saker går sönder i doseringspumpen, eller att filtret inte får sin rengöring.
av mrclean_c
#1102133
Så kan det ju vara.

Hittade det här i Vida:
Additivnivågivaren är en piezoelektrisk komponent, där piezokristallens funktion tillämpas. För mer information se Funktion:Piezoelektrisk effekt
Additivnivågivaren har två åtskilda signaler. Den ena signalen är nivåmätningssignal och den andra är en referenssignal. Dessa två oberoende nivåmätningar genomförs med hjälp utav samma piezoprincip.
Styrenhet additiv dosering (ADM) skickar ut en kort signal med en bestämd frekvens på 2Mhz till additivnivågivaren. När signalen når nivågivarens piezokristall omvandlas signalen till en mekanisk svängning, med samma frekvens. Piezokristallen som är i direkt kontakt med additivet överför denna svängning till additivet. Svängningen fortplantar sig genom additivet och vid additivets yta kommer svängningen att vända tillbaka i form utav ett ”eko”. Under tiden har styrenhet additiv dosering (ADM) ställt om sig för mottagning av ”ekot”. När ”ekot” når nivågivarens piezokristall sker det omvända förhållandet. Svängningen (ekot) som då träffar piezokristallen kommer då att omvandlas av piezokristallen till en elektrisk utspänning. Spänningen blir därmed den insignal till styrenhet additiv dosering (ADM) som indirekt presenterar nivån på additivet i den separata tanken. Den tid det tar för ”ekot” att passera genom additivet och åter, i form utav ett ”eko”, kommer därmed att utgöra huvudparametern för beräkning av den aktuella tanknivån. ”Eko”-signalen jämförs sedan av styrenhet additiv dosering (ADM) med en referenssignal. Referenssignalens mätning fungerar på samma sätt men utförs oberoende av den andra signalens mätning. Den signal som erhålls används i första hand för att diagnostisera nivågivarens funktion tillsammans med den tidigare beskrivna nivåmätningssignalen. Vid fel på nivågivaren kommer felkod att sättas.


Ganska svårtolkat men jag tror det fungerar så här.
Givaren i tanken läser av det faktiska värdet i tanken med hjälp av "eko".
Sedan jämförs det värdet med ett referensvärde (räkneverket). Stämmer inte dessa med varandra sätts felkod på nivågivaren. Så ränkneverket kanske är till för att kunna sätta felkoder på nivågivaren.

Men när man läser av additivnivån i Vida måste det väl mäta den verkliga mängden i tanken med hjälp av nivågivaren? Annars skulle man väl inte behöva stänga av och på bilen 3ggr som man gör under proceduren?

Det är därför jag misstänker att min nivågivare är kass pga av att det visar 15/15 fast det är över 2000mil sen senaste påfyllning.
av roggabear
#1327740
@mrclean_c kom du vidare i felsökningen kring ADM?

Jag har det omvända problemet, min tank har tömts till hälften bara ca 1000 mil efter att jag fyllde den full. Misstänker även jag att jag har knas på ADM styrenhet, men är inte helt säker på vad som styr att additiv skall pumpas in i tanken vid tankning.
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]