- tor 18 aug 2016, 20:12
#1102076
Hallå!
Misstänker att min nivågivare i additivtanken spökar. Bilen är en v50 drivE 1,6d (motor d4164t) och har gått runt 14000mil.
Partikelfiltret är inte bytt men jag tror det funkar ett bra tag till. Kör ganska långa sträckor och tryckvärden i Vida ser helt normala ut. Eolys har fyllts på vid 6000 och 12000 mil och räknaren har nollats. Gjorde 14000 mila service och läste då av mängden additiv i tanken och det är fortfarande 15/15 trots att det gått över 2000 mil sen eolys fylldes på.
Är rädd för att ingen eolys tillsätts i dieseln. Det dök även upp felkoder och varningsmeddelande i displayen direkt efter jag läst av mängden additiv i vida. ADM-0003 och ECM-A610. Dessa försvann när bilen kördes en liten bit och var bara att radera sen.
Men detta är ju kanske ett tecken på att givaren i tanken inte fungerar på nått sätt. Så mina frågor är:
1. Kan man på nått smidigt sätt kolla nivån i tanken utan dator?
2. Hur fungerar egentligen detta med nivå i additivtanken? Varför finns det både givare i tanken(piezokristall) och det fristånde räkneverket som man nollar när man har fyllt på? Man tycker det borde räcka med givaren i tanken som ger det verkliga värdet och inget räkneverk som tror att tanken är tom eller full bara för du kanske glömt och nolla det.
3. Hur vet jag att eolys verkligen tillsätts i dieseln? Det kanske har bäckat ihop helt i tanken eller slangarna. Men då skulle väl snart partikelfiltret också bli igensatt pga av dålig regenerering.
Misstänker att min nivågivare i additivtanken spökar. Bilen är en v50 drivE 1,6d (motor d4164t) och har gått runt 14000mil.
Partikelfiltret är inte bytt men jag tror det funkar ett bra tag till. Kör ganska långa sträckor och tryckvärden i Vida ser helt normala ut. Eolys har fyllts på vid 6000 och 12000 mil och räknaren har nollats. Gjorde 14000 mila service och läste då av mängden additiv i tanken och det är fortfarande 15/15 trots att det gått över 2000 mil sen eolys fylldes på.
Är rädd för att ingen eolys tillsätts i dieseln. Det dök även upp felkoder och varningsmeddelande i displayen direkt efter jag läst av mängden additiv i vida. ADM-0003 och ECM-A610. Dessa försvann när bilen kördes en liten bit och var bara att radera sen.
Men detta är ju kanske ett tecken på att givaren i tanken inte fungerar på nått sätt. Så mina frågor är:
1. Kan man på nått smidigt sätt kolla nivån i tanken utan dator?
2. Hur fungerar egentligen detta med nivå i additivtanken? Varför finns det både givare i tanken(piezokristall) och det fristånde räkneverket som man nollar när man har fyllt på? Man tycker det borde räcka med givaren i tanken som ger det verkliga värdet och inget räkneverk som tror att tanken är tom eller full bara för du kanske glömt och nolla det.
3. Hur vet jag att eolys verkligen tillsätts i dieseln? Det kanske har bäckat ihop helt i tanken eller slangarna. Men då skulle väl snart partikelfiltret också bli igensatt pga av dålig regenerering.
VOLVO V60 T4 SUMMUM -16